Billig drönare

Tråd startad i 'Fotohörnan' av Åsa o Hasse, 23 Mars 2018.

1. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
  2. karlsson-peter

karlsson-peter HBK Medlem

Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19839
    Satsa på en Mavic Pro

BoBil333 gillar detta.
  3. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
  4. turbin

turbin HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    10155
    Den kan ju vara lämplig att börja fota och filma lite med och känna på hur det är! Lite kort flygtid dock, 8 min och kort räckvidd 70 m.

Los Suecos och Åsa o Hasse gillar detta.
  5. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Mer en leksak!

6. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Vem är tillverkaren? Yeembe som säljer den är bara ett företag som säljer många olika gadgets. Gissningsvis är den Kina-tillverkad. Om telefonproducenterna hade tillverkat den så hade nog priset varit ett annat.

7. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Senast ändrad: 24 Mars 2018
    Åsa o Hasse gillar detta.
  8. cgwik

cgwik HBK Medlem

Kommun:
    LillaEdet
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22742
    Tror inte de stora bolagen är rädda för konkurrensen från denna. Du kan inte jämföra en sådan här med t ex en Mavic Pro eller Mavic Air.
    Räckvidd: 70 m mot ett par km eller mer. Formellt får man inte flyga utom synhåll, vilket i och för sig begränsar flygavståndet till mindre än en km.
    Upplösning video: 720P (HD) mot 4K vilket är en väldigt stor skillnad på bildkvalité. Själv tycker jag att 1080P (fullHD) är helt OK kvalité, men 720 är väldigt lite.
    Upplösning stillbild: framgår inte riktigt, men den är troligen inte mer än ca 1 megapixel, vilket kan duga att titta på en bild i smartphonen, men inte så mycket mer.
    Bildstabilisering: saknas på den enkla drönaren där kameran är fast monterad. På dyrare drönare sitter den monterad i en "gimbal" vilket ger en stabil videobild och det går normalt även att vinkla kameran framåt/neråt.
    Körtid: 8 min mot 20 min eller mer. Dessutom verkar batteriet i den billiga drönaren ha lång laddtid vilket innbär att det bara kan bli ett par 8 min flygningar per dag.
    Filmen man kan se i länken såger inte så mycket, att flyga lite fram och tillbaka klarar väl alla drönare. Mer intressant hade varit att se hur bra den står stilla i luften när man inte rör kontrollen alls. Där är de dyrare drönarna ruskigt stabila även om det blåser lite.

Är man bara medveten om alla begränsningar behöver det ju inte vara ett dåligt köp ändå för visst är prisskillnaden stor mot en bättre drönare.

/CG

BoBil333, WillerWalle, Klasse och 2 andra gillar detta.
  9. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Ja nåt mer hade jag inte tänkt att ha den till, lite sent att börja som proffsfotograf vid 62 års ålder :twitcy:

Chippen och ingerbenny gillar detta.
  10. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Cgwik, jag jämför den inte alls med produkterna som är tio gånger dyrare, vill bara veta om det är nåt att att ha om man vill prova på det här med drönare. Vill ju inte lägga nästan tio tusen på nåt jag kanske inte gillar alls, så mycke pengar har jag inte.
    Det kanske finns nån annan som är bättre i prisklass runt en tusenlapp?

11. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Om du leter litt på nettet burde du kunne finne leksaker godt under 1000 kr fra lager innen EU. Lenken om 6 beste selfi droner hadde flere i den prisklassen, selv om de holdt seg til USA markedet og varer via Amazone.

12. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Jag tror att du kommer mycket långt med en Dji Spark.
    Kolla på youtube vad folk har filmat med denna lilla drönare.
    Man behöver inte vara prylnörd och satsa på det dyraste från början.
    Prova dig fram med en Spark och känn dig för.

Troed, WillerWalle och Tommy-59 gillar detta.
  13. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Jag skulle absolut inte hänga upp mig på just denna drönare. Hela "artikeln" är bara en stor extremt dåligt maskerad reklamannons och allt innehåll är på sin höjd värt att spola rakt ner i närmsta toalett.
    Nej, förresten, inte ens det...

Fundera istället på hur mycket pengar du är villig att lägga och vad du vill kunna göra med en drönare. Sen kan man scanna av nätet efter tester och andras erfarenheter för att hitta något prisvärt och bra. Kanske kan vi här också komma med lite förslag på modeller.

bussen, knarrevik och Rolandn gillar detta.
  14. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    turbin och Roger67 gillar detta.
  15. gundj

gundj FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19657
    Som med alla smådrönare, se till att det är vindstilla, annars hamnar den hos någon annan.

16. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det er normal pris for den dronen, prisen i den opprinnelige lenken for denne var hinsides høy.

17. Peter Rydh

Peter Rydh HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    16042
    "DJI" Tello tror jag kan vara ett vettigt budgetalternativ, jag har sett endel tester på den och för vad den kostar så uppför den sig riktigt bra!

Buy Tello

//Peter

18. Peter Rydh

Peter Rydh HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    16042
    Det har nog mer med tekniken än storleken att göra. Har man gps positionering så finns ju möjligheter för drönaren att hålla sin position, billiga drönare har ju inte det och då driver dom iväg med vinden oavsett storlek.

Min lilla spark klagar möjligen lite på att det blåser när det är blåsigt men det är också det enda man märker av

//Peter

19. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    , jag föredrar nog Dji Spark i första läget av många skäl inte bara priset.an kan ju slänga iväg en massa pengar på drönare men sedan är det ju hur använder jag och kommer att använda den. Allt är ju personligt olika behov och ändamål

turbin gillar detta.
  20. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Är ju också ett intressant alternativ. Nu har jag ju redan köpt en liten billig drönare. Får se om jag tycker det är tillräckligt intressant och roligt för att jag ska byta upp mig till något dyrare alternativ.

Tommy-59 och turbin gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.