• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilgenerator med 220v

F

F.d. 28368

Guest
Jag kommer ihåg att det under 80-talet såldes 12v generatorer till bilar som även kunde avge 220v. Det vore intressant att veta om det är någon som fortfarande tillverkar kombinarade 12v och 220v generatorer för bilar.
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Bilgenerator med 220v

Hej på er!
Jag och frugan är nya här i klubben så det här blir mitt första inlägg.

Jobbade i många år med rörinspektion där vi använde Electrolux Travel Power. Såldes då av Dometic och jag tror de kostade ca 35000:- inklusive monteringssats. Vi hade dem monterade i 3st MB Sprinter. Dom funkade kanon så länge dom var nya men dom slets ganska snabbt pga att dom snurrar med motorn hela tiden, även när dom inte används. Nu ska jag ju säga att vi använde dem ju 8-10tim per dag så det blev ju en del timmar på ett år. De vi hade gav 3,5kw med en ren och fin sinuskurva, det var ett måste för vår del då vi använde en hel del känslig utrustning. Det som jag upplevde som ett problem var att drivremmarna slets ganska hårt. De första vi monterade hade en PK4 rem och den gick bara ett par veckor men sedan uppgraderades det till PK6 och då blev det bättre men en hel del rembyten blev det. Vi hade även en del problem med att fästet för generatorn sprack.
Nu låter det ju som att det bara var problem men på en husbil som inte går så många timmar per år så är det nog inget dåligt alternativ om man bortser från priset.

Har efter det monterat ett par omformare från Awimex (HPC 28/12) och dom funkar kanon inte ett problem med dom på 3år förutom batteribyte men då används de 8-10 tim per dag året runt. Som tidigare skrevs är det viktigt att ha en kraftig generator och rejäla kablar mellan generator, omformare och batterierna. I det här fallet inte mindre än 75 kvadrats kabel helst grövre om det är lång kabeldragning.
Nu är det väll lika här att priset är lite väl högt men bra grejor är det.
Kan rekomendera Awimex, stort kunnande och trevlig personal när det gäller mobil energi försörjning.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Denna tråd är gammal men jag skriver ändå.
Min dotter har en sådan generator i sin hb.
Den är isatt i Finland, och satt i bilen när hon köpte den.
Tror att den kommer från en gammal polisbil.
Den funkar kanonbra,hon kan köra mickron medan hon kör så maten är klar när hon stannar.
Laddningen av bodelsbatterierna och luftkondin går åxå på samma.
Vet inte hur mycke en sådan kostar men det funkar bra.
Snarken 2
 
Toppen