• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilgenerator med 220v

F

F.d. 28368

Guest
Jag kommer ihåg att det under 80-talet såldes 12v generatorer till bilar som även kunde avge 220v. Det vore intressant att veta om det är någon som fortfarande tillverkar kombinarade 12v och 220v generatorer för bilar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bilgenerator med 220v

Tror inte att det är lagligt.
Det är en begränsade mängden 230 volt som du behöver under körning.
Du kan få 230volt via inverteraren - med en förlust på 10 till 20% men mer stabil.
En 12 volts generator spänning stabiliseras via batteriet - det kan 230 volt inte så lätt.
Varvtal bilmotor ~600 - 6000 !
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Bilgenerator med 220v

Jag kommer ihåg att det under 80-talet såldes 12v generatorer till bilar som även kunde avge 220v. Det vore intressant att veta om det är någon som fortfarande tillverkar kombinarade 12v och 220v generatorer för bilar.

Hej!

Jo det finns, var mycket intresserad av att sätta en sådan i vår husbil men priset var runt 30 000kr och det var inte vad jag tänkt mig.

Denna lösning används i arbetsfordon och i mina ögon en kanon lösning.

Firman finns i Finland... jag kommer inte ihåg namnet just nu:oops:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bilgenerator med 220v

Naturligtvis kan göras på en särskild uppsättning och särskilt godkännande.

Vi vet att det med den varvtal som ökas från tomgång när f.eks.den hydraulisk kran används.

Derför skriver jag - detta är inte så lätt.
Var skulle jag vilja, har en 230 volts generator från ett elverk för skrot.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bilgenerator med 220v

Jag tycker mig minnas att Penta har en sådan lösning för båtar! Men det är väl ganska ointressant med 220V under körning i en husbil? Och stå på tomgång när man står stilla, annat än i nödfall...?! :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bilgenerator med 220v

Generatorn sitter ju redan i bilen, med en rejäl inverter, starta motorn och dammsug, samma funktion. Kanske inte att rekommendera när man har grannar?! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bilgenerator med 220v

Om du använder din husbil i första hand som en resa husbil kan vara ett alternativ till gasdrift av kylskåpet och varmvattenberedare.
Men dyrt disel generator inrättandet och förbrukning ca. ~ 5 gånger dyrare konsumtion. ( gas contra mobil EL)

Effektivitet skillnaden mellan inverterad från 12 till 230 volt och 230 volt direkt är ca. 10 -15% till fördel för direkta 230 volt.
När det inte kan användas när fordonets motor är avstängd och etablera automatik
- så jag tvivlar på projektet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bilgenerator med 220v

Generatorn ger 80-160A beroende på bilmodell, men man behöver ju knappast största modellen hemmadammsugare i husbilen, så det borde räcka med kanske 1000W? :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilgenerator med 220v

Mange av dagens små-generatorer er DC-generatorer med en inverter for 230V. En oppgradert 12V generator og en inverter gjør samme jobb som en god spesialgenerator for en lavere pris. Generatorer som jobber direkte trenger turtallskontroll - passer ikke på en bilmotor. Synkrone generatorer benytter turtallskontroll.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Bilgenerator med 220v

Hej!

Jo det finns, var mycket intresserad av att sätta en sådan i vår husbil men priset var runt 30 000kr och det var inte vad jag tänkt mig.

Denna lösning används i arbetsfordon och i mina ögon en kanon lösning.

Firman finns i Finland... jag kommer inte ihåg namnet just nu:oops:

Jo, det låter bekant med att tillverkaren var från Finland.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Bilgenerator med 220v

Dynawatt var det!! Tack.:p:

Har kollat lite med Dynawatt och den svenska återförsäljaren. Generatorn ger 250v 3-fas, som sedan plockas ner till 230v 1-fas med stabiliserad 50Hz (varvtalsoberoende).

Dynawatt Manual

Utrustningen är godkänd av Elsäkerhetsverket och är fullt laglig att använda i fordon. Generatorns utväxling kan väljas så att full effekt kan erhållas vid tomgångsvarvtal. Priset drar dock iväg (30.000-50.000 kr) vilket gör att detta inte är en lösning för mig.

Det är mer ekonomiskt försvarbart med en batteribank och inverter för sporadisk användning.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bilgenerator med 220v

Har en kompis som har en sådan generator på sin Iveco biltransportbil.

Perfekt att driva elverktyg som vinkelslip m.m. samt att det går att elsvetsa direkt från den. Kanske inget för den normala campingen men bra vid motorsport och liknande.

Han hade tur som en tokig och hittade ett beg men komplett kit på en loppmarknad för en spottstyver.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bilgenerator med 220v

omkring 20 - 25.000 kr.

Jag monterte för test / sköj min externa elverk bakom husbilen -på cykel hållare - under färd.
Billigt och lätt.
Fortfarande ingen särskilt värde.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen