• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen skakar!

F

F.d. 55728

Guest
Hej vänner!
Efter att ha funderat under en lång tid på vilka däck och fälg jag skulle välja till vår Frankia 840 så föll tillslut valet på Nokian C2 som har rätt belastningsindex osv. även lättmetallfälgen jag valde är gjord för bilens vikt.
När jag fick dom nya hjulen monterade på bilen så uppstod ett minst sagt irriterande skak/obalans vid fart mellan 80-90 km/h.
Jag åkte till verkstaden och bad dem ombalansera hjulen, och det blev bättre men inte bra.
Då monterade jag på dom gamla däcken igen och då vart det frid och fröjd.
Monterade åter tillbaka dom "nya fina hjulen" och obalansen kom tillbaka.
Vid detta laget var jag ganska uppgiven och *ävligt trött på att byta däck, då testa jag att sänka från 5,5bar till 4,75 och det blev bättre, vid sänkning till 4,0bar så var det nästan acceptabelt...... men så lite skall det ju inte vara......Dessutom så blir däck och fälg varm (ljummen) när man kör vilket jag antar inte är korrekt?
Så nu sitter vi här med jättefina däck att titta på men värdelösa att köra på vilket känns knepigt då alla "proffs" jag pratat med innan hävdat att just detta däck är ett premiumdäck.

Någon som har något tips på vad jag skall hitta på? (förutom att sälja bilen och köpa ett tält)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej TROR att man kan balansera däck med olika kännslighet, alltså maskin inställning menar jag. Kanske kan det vara så att det skulle gå att öka upp känsligheten på maskinen ? Men otroligt tråkigt det ni råkat ut för.
Hoppas ni får ordning på problemet och kanske finns det någon som vet bättre än mig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Obalans ska gå att balansera bort om man gör detta riktigt & noga. Det kan ju vara så att någon fälg eller däck fallerar. Hissa upp bilen & kolla om hjulen kastar. Både däck & fälgar kan ju någon gång misslyckas i tillverkningen & slinka igenom slutkontrollen. Det kan ju vara så att däcken inte är riktigt monterade & inte ligger på fälgen som dom ska.
 
4

4 JO

Guest
Hade samma problem med ett par Nokian vinterdäck för två vintrar sedan. Efter flera ombalanseringar av däckfirman så konstaterade man tillsammans med fabriken att det var ett fabrikationsfel på dem.
Helt nya däck sattes på med frid och fröjd som resultat.
Extra bra kändes det när jag hade hunnit köra 700 mil på de däck de tog tillbaks ;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag inte missminner mig ,så kan man matcha fälgen resp. däckets obalans när det monteras på fälg, finns markering på däcket.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En riktig gummigubbe ser direkt om något är fel på fälg, däck eller centreringen i maskinen tex. Man ska inte behöva hålla på hemma själv och leta fel ställ krav på verkstaden för att ta reda på felet!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du har förmodligen fått något eller några däck med kraftvariation. Det är alltså att däcket inte är lika bäraktigt runt hela omkretsen. Det är något ställe som är lite "mjukare" Inte helt ovanligt.
Gå tillbaka till där du köpt däcken och begär nya, alternativt att de letar reda på vilket däck det är fel på och byter ut det.
Ett sådant fel går aldrig att balansera bort.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Kolla även om du har en navring alltså den plastring som centrerar fälgen mot navet har råkat ut för att dom är för tjocka och då ligger inte fälgen plant mot navet. Jag fick såga bort ett par millimeter sen blev det bra.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Min privata däckhandlare (min bror) säger att vissa däck kan ibland vara orunda. Det går nog inte heller att balansera bort.
/Nils
 
F

F.d. 52908

Guest
Hej. Efter några hundra mil skakade min bil med mina ny hankook. Fattade inte vad det var men Fiatverkstaden hittade problemet som var däcken. Slitbanan hade flyttat sig så jag fick ta mina gamla plåtfälgar med Continental. En varning
Sören
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Wizard har rätt.
Om ni kollat att alla hjul är runda så är felet kraftvariation i ett eller flera däck.
En välutrustad verkstad hittar detta med en maskin som belastar hjulet och mäter upp ev. Kraftvariation.
Detta går ej att balansera bort, däcket måste bytas ut.
 
F

F.d. 55728

Guest
Det där med kraftvariation känns som en logisk förklaring.
Balanseringen är nu gjord hos 2 olika verkstäder efter största noggrannhet så där tror jag inte felet ligger nu, inte heller att fälgen inte sitter ordentligt mot navet tror jag på.
Får kolla med återförsäljaren imorgon hur vi går vidare.
Enklast hade varit att en verkstad testar med maskin som belastar hjulet som Wizard skriver ovan.
Tveksam om min lokala verkstad har denna utrustning tyvärr.

Men det borde väl finnas i närheten isf.

Tack för alla svar! :)
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Riktigt att obalans märks mindre bak.Men finns det där så är det skadligt för hjullagren på längre sikt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tänk vad enkelt det hade varit om man handlar däcken på en riktig gummiverkstad!

Har du köpt dom på nätet så kan du vara säker på att dom är tillverkade på samma ställe som dom du får på "den riktiga gummiverkstaden". Om den som krängde på dom är ombud för nätföretaget du köpt av så hjälper han dej att reklamera däcken.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja det är samma däck på näthándeln som på en ” riktig gummiverkstad” men när något krånglar så fixar dom allt på ett ställe när man handlar på verkstaden! Man ska inte hålla på hemma och undersöka , speckulera vad som är fel det fixar verkstaden, man har ju redan betalt för det!
Sen tycker jag att dom så kallade ombuden för näthandeln är väldigt varierande kvalitet på, vem som helst som har en monteringsmaskin i källaren kan anmäla sig som ett ombud.
 
F

F.d. 55728

Guest
Nu har jag iaf. pratat med däckfirman och nu skall hjulen sättas upp i en maskin som kan mäta ev. kraftvariation eller annat fel. Skall bli mycket intressant att se var felet ligger.
Det tråkiga/jobbiga i historien är att jag måste montera av hjulen och skicka iväg dom vilket iofs. inte är hela världen, bara jag får ordning på mina hjul!

Förhoppningsvis så slipper vi hoppa fram i sommar! :)
 
F

F.d. 55728

Guest
Hej igen!

Nu har däcken varit på kontroll men inga fel kunde upptäckas på Nokian däcken eller fälgen!
Men leverantören var väldigt förstående och vi kom överens om att byta däck till Michelin Camper istället, vilket visade sig vara ett bra val.
När jag monterade på dom nya däcken och provkörde så var all obalans borta och bilen gick som ett strykjärn på vägen! :) ÄNTLIGEN!

Vill även säga att jag fått oerhört gott bemötande från leverantören och dom har verkligen försökt (och lyckats) hjälpa mig så allt blev till det bästa. Tack Svenska Gummihuset!

Trevlig sommar!
 
Toppen