• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen på släp

F

F.d. 55666

Guest
På en camping i Spanien såg jag en husbil komma dragande på en liten bil. Bilen satt fast på husbilens dragkula med en fast stång till bilen. Anordningen heter Car-A-Tow. Tydligen bara laglig i England och Nederländerna. Han som körde sa att som EU-medborgare och holländare kunde han lagligt köra i EU. Fast ibland tittade polisen lite snett.. In ternet länk WWW.CARATOW:NL
 
Senast redigerad av en moderator:

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Bilen på släp

Detta är mycket vanligt i USA
 

Bilagor

  • Route 66 2011 105.jpg
    Route 66 2011 105.jpg
    2,5 MB · Visningar: 26
F

F.d. 55666

Guest
Sv: Bilen på släp

Mannen jag pratade med sa att bilen var bromsad och bromsljus netc var kopplade till husbilen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Bilen på släp

Så länge du inte drar en bil med automat så går det nog bra.
Och det går nog åt en E-behörighet, och då förmodligen CE.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilen på släp

Tradisjonelle automater er avhengig av trykk på oljepumpen for å få nødvendig smørning, dette trykk kommer fra motoren ikke fra hjulene. Garantert havari av lådan om en sleper en slik bil mer enn en meget kort distanse.

A-frame towing er mye brukt i USA og Australia, men for biler med automat brukes det helst en dolly hvor drivhjulene står festet i en vogge på en liten tohjuls henger. Skal en ha med seg en 4x4 med automat er det en stor biltransport henger som benyttes.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bilen på släp

Jag har en god vän från England som har en dylik anordning.
Det krävs en ganska omfattande ombyggnad av bilen. Bl a koppla in elektrisk aktivering av bromssystemet, sedan måste hjulinställningen (Castervinkeln) ändras för att bilen skall bli mer följsam (som en kundvagn :))
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilen på släp

En populær variant her i Australia en en flakhenger med en bil på og en båt som tak over bilen. Båten er oftest en alupram og motoren på et stativ foran på hengeren. Husbilen er da ofte en eldre japansk buss innredet som husbil.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bilen på släp

En populær variant her i Australia en en flakhenger med en bil på og en båt som tak over bilen. Båten er oftest en alupram og motoren på et stativ foran på hengeren. Husbilen er da ofte en eldre japansk buss innredet som husbil.

Var har de kanoterna och surfbrädorna?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilen på släp

Mycket smart lösning som jag sett i USA men enklaste sättet är nog att ta bilen på ett biltransportsläp. Då finns det inga lagar som begränsar & säkert inte dyrare än att modifiera personbilen som man ändå inte få dra på detta sätt i de flesta europeiska länder.

Bennie
 
Toppen