• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bildgåtor igen

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Nu dags för 1p-nivån för gåta 20. Notera färgen på vingmärkena, vilket skiljer denna från en närbesläktad art. Art?
Gåta 20, art, 1 poäng.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Här skjuter jag verkligen från höften och gissar på Lavskrika!?
//Kjell

Vilket gör er förtjänta av extra ärofulla 3 poäng! Grattis!
Här 2p, 1p och facitbilder på lavskrikorna. En familj som jag fotade i ett naturreservat intill E45 några mil norr om Östérsund; Öjsjömyrarnas naturreservat (ett litet gratistips för tråden som handlar om E45).
Gåta 24, art, 2 poäng.jpg
Gåta 24, facit extra.jpg
Gåta 24, facit a.jpg
Gåta 24, facit d.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Nu dags för en lite lättare version av gåta 23, värt 2 poäng. Art?
Gåta 23, art, 2 poäng.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 28. Spår/rest av ett litet djur från Indalsälven i fjol sommar. Tre nivåer. Ordning i djurriket? Lättare bild kommer i morgon bitti.
Gåta 28, ordning i djurriket. 3 poäng.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 29. En fjäril från Jämtland. Tre nivåer. Här först på 3 poäng. Art?
Gåta 29, art, 3 poäng.jpg

aake
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Bildgåtor igen

Nej, förlåt, det svaret måste ha kommit samtidigt som jag lade in nästa gåta, men slarv av mig ändå.
Visst är det en skrattmås och det svarade ni alltså redan på 3p.
Här 1p och facitbilder:
Visa bilaga 109079
Visa bilaga 109080

aake

Ingen fara, Aake!
Gåta 29 bör ju vara en Pärlemorfjäril.
Arten? Skulle kunna tänka mig att detta kan vara en Myrpärlemorfjäril!?
//Kjell
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Ingen fara, Aake!
Gåta 29 bör ju vara en Pärlemorfjäril.
Arten? Skulle kunna tänka mig att detta kan vara en Myrpärlemorfjäril!?
//Kjell

Visst är det en pärlemorfjäril, men inte den art du nämner. Inte lätt att se på 3p-bilden. Detta är Boleria selene, Brunfläckig pärlemorfjäril, vilket torde framgå av följande bilder. Förväxlingsart är Prydlig pärlemorfjäril; likadan svart fläck centralt på bakvingen, men den rad av svarta fläckar som syns på vingöversidornas orangefärgade fält sitter perifert hos brunfläckig och centralt i fälten hos prydlig. Lägger gärna även upp ett foto av den prydliga om du så vill.
Gåta 29, art, 2 poäng.jpg
Gåta 29, art, 1 poäng.jpg
Gåta 29, facit, Brunfläckig pärlemorfjäril, Boloria selene.jpg

Hårda bud, men du får ingen poäng för detta.
På det sätt jag normalt handskas med mina bildgåtor så har man möjlighet att passa och även att svara som i detta fall med "Pärlemorfjäril" och då få halv utdelning och sedan kunna bättra på detta när man får se lättare bilder.

Nu god natt. På återhörande i morgon!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 32. Fjäril från Jämtland. Två nivåer (3 och 1½ poäng). Ett ungt avelspar. Art?
Gåta 32, art, 3 poäng, bild 1.jpg
Gåta 32, art, 3 poäng, bild 2.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

28

Lakselus, men jeg ved ikke hvilken orden i dyreriget.

Nej, detta är ingen laxlus, men jag kan förstå hur du blev lurad av bilden.
Laxlus är ett kräftdjur (ordning Siphonostomatoida, enligt wiki), men gåtan föreställer rest/spår av en insekt, vilken även den är av intresse för en flugfiskare. Lägger här ut 2 poäng.
Här på bilden ses den fullbildade insekten suddig, men på 1 poäng blir det skarpt. Spåret/resten av djuret t. vä. är alltså larvhuden. Ordning i djurriket?
Gåta 28, ordning, 2 poäng, bild 1.jpg

aake
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Dags för facit för gåta 20. Repeterar 1p-bilden, vilken är det tydligaste jag har.
Detta är en kärrtrollslända av arten Nordisk kärrtrollslända, Leucorrhinia rubicunda. Skiljes lättast från sina nära släktingar på de rödbruna vingmärkena.
Vid deltagande i mina skarpa tävlingar så får deltagarna lämpliga litteraturtips i god tid före tävlingen. När det gäller trollsländor så handlar det i första rummet om "Trollsländor i Sverige-en fälthandbok" utgiven av Naturhistoriska riksmuseet.
Gåta 20, art, 1 poäng.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 34. Fjäril från Jämtland. Tre nivåer. Här på 3 poäng. Art?
Gåta 34, art, 3 poäng.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 38. Storvuxen fjärilslarv från Jämtland. Två nivåer (3 och 1½ poäng). Art?
Gåta 38, art, 3 poäng.jpg

aake
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Bildgåtor igen

Gåta 38. Storvuxen fjärilslarv från Jämtland. Två nivåer (3 och 1½ poäng). Art?
Visa bilaga 109100

aake

:mcride:
Den första anblicken av gåta 38 ger en direkt signal av Makaonfjärilslarv, så jag kör på det. Det må bära eller brista!:)
Har en mer rödaktig minnesbild av den Nordiska kärrtrollsländan i gåta 20, men när jag ser den nu är den dock ganska självklar.
Tacksam om Du även lägger ut en bild av den prydliga pärlemorfjärilen för kännedom!
Känner mig dock väldigt ringrostig då det var så länge sedan jag studerade artbestämning av insekter av olika slag.
//Kjell
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bildgåtor igen

:mcride:
Den första anblicken av gåta 38 ger en direkt signal av Makaonfjärilslarv, så jag kör på det. Det må bära eller brista!:)
Har en mer rödaktig minnesbild av den Nordiska kärrtrollsländan i gåta 20, men när jag ser den nu är den dock ganska självklar.
Tacksam om Du även lägger ut en bild av den prydliga pärlemorfjärilen för kännedom!
Känner mig dock väldigt ringrostig då det var så länge sedan jag studerade artbestämning av insekter av olika slag.
//Kjell

Makaonfjäril bär alldeles utmärkt bra, +3p. Fotad i ytterligare ett naturreservat efter E45, Vackermyren. Här facitbilder och även en bild på fullbildad fjäril, vilken var fågelskadad; de falska ögonen längst bak på vingarna hade dragit på sig hack och alltså gjort sin tjänst:
Gåta 38, 1½ poäng, bild b.jpg
Gåta 38, facit, Makaonfjäril. Vackermyren 17 aug, 2015.jpg
Gåta 38, facit. Fullbildad fjäril. Nyvik 2010.jpg

Här på begäran en bild av Prydlig pärlemorfjäril:
Gåta 29, Prydlig pärlemorfjäril för jämförelse. De svarta fläckarna mitt i fälten.jpg

Och inte tycker jag att du verkar vara särskilt ringrostig, det går ju riktigt bra för dig!

aake
 
Toppen