• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbarnstol i Husbil

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Jo det är så att jag skaffat en sambo med en liten knatte på 2..Har ingen erfarenhet av barn, men det kommer väl..

Har fixat barnstol till personbilen (isoflex) och börjar inse att den nog inte passar i en husbil.

Men hur gör ni som har småbarn?? Hur monterar man bilbarnstol i husbilen och var??

Om det är till någon hjälp är det en Adriatik 660 SL -08

Tack för alla tips.

Peter.
 
Lösning
Sv: Bilbarnstol i Husbil

Vår lösning ser ut som följer och fungerar i husbilar med sidosoffa bakom passagerarsätet.
120616 055.jpg
Bilbarnstolen sitter monterad i en stålrörsram.
DSC_0445.jpg
Ramen i sin tur sitter infäst i passagerarstolens bakre fästen och tar stöd mot stolsunderredets övre del.
DSC_0442.jpg
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i Husbil

Vi har en Fiat-10 där kan man koppla ur airbagen på passagerarsidan ( läs i instruktionsboken ) Innan vi köpte bilen frågade vi på flera ställen ,men ingen visste hur man skulle göra om man ville ha barnstol med , mycket dåligt av alla säljare . spelade ingen roll vilket märkesfirma vi frågade. vi har haft barnbarn med som suttit i bakåtvänd stol i framsätet ,har fungerat utmärkt. Övriga större barnbarn har suttit på bilkudde vid bordet med bälte
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i Husbil

I min Adria 670SL finns ett sidvänt säte. Skall det användas vid körning görs till en bakåtvänd stol. I den monterade jag bilbarnstolen. Tog hjälp av extra spännband för att den ska sitta bättre. Fungerar alldeles utmärkt med gott om plats för benen till en treåring.
När han var mindre monterade jag bilbarnstolen i soffan så att det stödde mot matbordet. Fästena satte jag sen i förarstolen. Men det blev lite bökigt för man kunde inte vrida förarstolen och man var tvungen att ta bort sittdynan i soffan vilket gjorde det obekvämt att sitta bredvid barnbarnet.
 
Inlägg
201
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2900
Medlemskap
2024
Sv: Bilbarnstol i Husbil

Vår lösning ser ut som följer och fungerar i husbilar med sidosoffa bakom passagerarsätet.
120616 055.jpg
Bilbarnstolen sitter monterad i en stålrörsram.
DSC_0445.jpg
Ramen i sin tur sitter infäst i passagerarstolens bakre fästen och tar stöd mot stolsunderredets övre del.
DSC_0442.jpg
 
Lösning

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Bilbarnstol i Husbil

Ovanstående ser ju mycket bra ut. Tänk bara på att om Du har pb 2 så få Du ej ha fler personer i bilen än vad som är angivet i reg.beviset.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Bilbarnstol i Husbil

I vår gamla husbil har vi en bilbarnstol som passar bra i en Volvo-personbil och då vi har stolar från en V70-07 i husbilen passar barnstolen lika bra där.
De flesta bakvända bilbarnstolar för framstolen förlitar sig på bilens bilbälte samt en "stötta" mot golvet och det gäller bara att se till att "stöttan" sitter bra mot golvet.
Som sagt får det på inga vilkor finnas en aktiv krockkudde framför en bakvänd bilbarnstol!
Så vill man ha bilbarnstolen fram är det lika enkelt som i en personbil, lösningen för sidosäte bakom passagerarstolen ser mycket fin ut.

Bild på vår grabb i husbilen på väg mot äventyr:
 

Bilagor

  • IMG_0968.JPG
    IMG_0968.JPG
    4,1 MB · Visningar: 120

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Bilbarnstol i Husbil

Även jag har haft bakåtvänd bilbarnstol i framsätet. Tyvärr skymdes höger backspegel av stolen. Detta löstes genom en äldre husvagnsspegel av den typ som hakas fast i överkant på fönstret i dörren. På detta sätt erhölls en fullgod sikt bakåt.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
F

F.d. 51594

Guest
Hej, snälla du har du möjlighet att berätta mer om fästet 8ställnngen) var köper man den och vad kostar den?
Mycket angelägen
// Anja
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Varför inte vända pass.stolen bakåt o placera barnbilstolen där. Högsta möjliga säkerhet.
"Mamma" får sitta i soffan!
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Vända passagerarstolen.
Så har jag också tänkt, men det finns inte någon "låsning" för stolen i bakåtvänt läge. Det borde gå att ordna.
Men åter vet jag inte hur hållfastheten är på stolen bakåtvänt.
Detta borde tillverkarna ta till sig och lösa.
En bra lösning om det gick, tycker jag.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Det är bara att fästa i baksätet bakvänt med bältet som vanligt. Sen fixa fästen för banden framåt.

PS Se till att ta bort bordet. Det är såklart livsfarligt vid minsta krock.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Allt fler husbilstillverkare har insett problemet, och har i sina instruktionsböcker anvisningar för hur små barn ska färdas i deras husbilar.

Problemet är att dessa anvisningar (liksom de tekniska lösningarna i husbilen) är baserade på de regler och den praxis som gäller i det land där husbilen tillverkas, och dessa kan skilja avsevärt från vad som gäller i t.ex. Sverige.

Pålle
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Vi har kör och har kört länge med barn i husbil, jag har en stol som går att ha både framåt/bakåt. Denna stol (britax two-way) har jag monterat i framåtläge fast på en plats där man normalt åker bakåt om man sitter som vuxen. Dvs. Barnet åker bakåt i färdriktningen precis som de bör så länge som möjligt enligt vissa. Fördelen med denna stol är att den är godkänd med midjebälte såväl som vanligt bälte.

När de varit riktigt små (0-1 år) så har vi haft babyskydd i passagerarsätet som på en vanlig bil (rekommenderas varmt att ha ett babyskydd med bas + extra långt stödben)

Men som sagt tidigare i tråden, husbil och småbarn är klurigt och man får hitta en lösning som känns bra för en själv och för barnet. Jag har läst om folk som kör genomgående bultar i golvet för att kunna få fästpunkter för vissa typer av stolar osv.
 
Toppen