• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betalning vägavgift Portugal

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Hej

Är på vår första tur upp genom Portugal och har copilote inst på ej motorvägavgift men vid ett tillf så var inte jag överens med gpsinfo o det lede till att jag mot min vilja var tvungen köra på A19 söder om Leiria ngr km. Där var endast elektronisk registrering, såg kamrorna men ingen manuell betalning när jag tog mig av efter bara några kilometer.

Frågan är hur kollar jag vad det blev o hur blir man fri ev skuld?
Kenneth
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag kan inte svara på din fråga, men däremot kanske på inställningen i din CoPilot; Gå in på ...
  • De tre strecken på förstasidan
  • Välj Inställningar
  • Välj Ruttprofiler för fordon
  • Välj Visa/Redigera (längst ner)
  • Välj ditt fordon (jag använder Rekreationsfordon)
  • Välj Tullbelagda vägar
  • Välj Undvik alltid
Borde/ska fungera, dvs att CoPilot väljer andra vägar än betalvägar.
Kanske kan hjälpa nästa gång?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hej

Är på vår första tur upp genom Portugal och har copilote inst på ej motorvägavgift men vid ett tillf så var inte jag överens med gpsinfo o det lede till att jag mot min vilja var tvungen köra på A19 söder om Leiria ngr km. Där var endast elektronisk registrering, såg kamrorna men ingen manuell betalning när jag tog mig av efter bara några kilometer.

Frågan är hur kollar jag vad det blev o hur blir man fri ev skuld?
Kenneth

Du behöver inte bekymra dig.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Jag kan inte svara på din fråga, men däremot kanske på inställningen i din CoPilot; Gå in på ?
Tack för det, men jag har rätt inst men det blev ett knivigt läge o beslutet blev lite fel, men som det verkar så löser det sig ändå.
Som nån sa, vi kör aldrig fel, vi hittar bara nya vägar!
 
F

F.d. 50509

Guest
Hej
Jag körde i portugal 24/12-2017 och hamnade i en betalkontroll,jag ville betala men fick ej,han frågade var jag körde på.jag vet ej svarade jag,ok då kan du inte betala sa han och gick in på kontoret 10minuter.när han kom ut vinkade iväg mig och pratade bara portuges.idag fick jag en räkning på 1293 kronor utfärdad av pagamento de portagens.
nåt att bry sig om?
mvh kjell
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Bara o betala. Du har missat nummer två.
I Portugal finns 3 olika alternativ för betal vägar
1. Man reggar sig via sitt betalkort när man kör in i landet.
2. Man bara kör , men då måste man betala tidigast efter 48 timmar efter resan och sedan har man fem dagar på sig Betalningen måste göras på en Ctt eller en Pay shop Dessa finns ofta ihop med varuhus typ Intermache, .Ta gärna ett foto på ditt reg nummer o vissa i kassan.
3. Köp ett Värdebevis på nätet Toll Card som aktiveras via SMS om du hamnar på betalväg Eventuellt överskott kan återbetalas på ett postkontor (CTT)
 

Bilagor

  • karta.pdf
    2,9 MB · Visningar: 74

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kjell, det finns en annan tråd här på forumet där det står mer om betalvägar och andra som fåt betalningskrav. Vår information som vi fick 2015 stämmer inte, man ska tydligen vara registrerad och betala i sedvanlig ordning. Det skall tydligen finnas även två helt olika betalsystem i Portugal. Vi har kört lite varstans 2015 och aldrig fått något, men det var då det!

Jag kan inte råda dig hur du ska göra, men jag hade betalat mina räkningar för att slippa ev. ytterligare pålägg.
 
F

F.d. 50509

Guest
Ok,tack för era svar
skulle gärna betalat på plats om jag bara fått nåt direktiv av personalen,har nu betalat och skall åka till spanien snart,tur att jag fick fakturan innan!
Om jag får önska nåt så är det att få betala med en gång på plats innan man kan fortsätta köra överallt i hela eu.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Stoppade huvudet i sandet o väntade, jo det kom en räkning ca 1/2 år senare med rejäl admavgift, dvs se till o betala på plats. ☹
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Observera att om ni tagit en biljett vid en betalstation och sedan stannar på betalvägen ex över natten på en rastplats så kommer det att kosta stora pengar när ni ska betala vid slutstationen!!! Biljetten gäller BARA 12 TIMMAR!!
Så en normalkostnad på ca 20 € växer till ca 137 €! I mitt fall!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Observera att om ni tagit en biljett vid en betalstation och sedan stannar på betalvägen ex över natten på en rastplats så kommer det att kosta stora pengar när ni ska betala vid slutstationen!!! Biljetten gäller BARA 12 TIMMAR!!
Så en normalkostnad på ca 20 € växer till ca 137 €! I mitt fall!

Den biljett jag får är giltig i två månader
 
Toppen