• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betala för vad vi nyttjar.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ranko, jag skulle förmodligen göra samma som du om inga andra alternativ fanns (utan att tacka):D. I alla fall om det gäller svartvatten. Vanligtvis brukar jag ha tömningsmöjligheter med i planeringen av en resa. Numera reser jag själv & har 2 kassetter så det finns större möjlighet att pricka in en tömningsstation. Gråvattnet ser jag som ett mindre problem & skulle det krisa så är det ju inte hela världen om man tömmer det i en markbrunn eller på ett diskret ställe med markunderlag som ger bra infiltration.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Du glömde att berätta vad ni fick betala för detta.

Det är viktigt att komma ihåg att på franska ställplatser är det olagligt att göra annat än parkera. Du får inte ta ut en stol, veva ut markisen, ta ut grillen etc. En del gör det ändå, men man skall vara medveten om att det är olagligt. Man kan därför inte jämföra med ställplatser i Tyskland eller Sverige som många gånger tillåter detta.

Jag har varit olaglig i 10 år, har aldrig hört talas om förbud, däremot står du så tätt på vissa ställen att det går inte ta ut markis, bord och stolar.

Från vilken källa hämtar du att det är olagligt, kastar man ur sig något sådant får man komma med källhänvisning.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Under vår resa i Frankrike i juni stötte vi på en kedja av ställplatsen som heter Camping car park. Dessa är helautomatiserade och när man kommer dit första gången får man fylla i uppgifter om namn e-post mm och sedan laddar man med kontanter från ett betal eller kreditkort maskinen spottar ut ett plastkort som man därefter använder när man komner till någon av de andra ställplatsen i kedjan. Då används plastkortet vid in- och utpassering
Går att ladda med pengar direkt från mobilen smidigt

Tack för tipset vi kör till Frankrike i September. Deras hemsida Homepage - CAMPING CAR PARK - Aires d'étape et de services pour Camping Car
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Pratade just med Marianne om Camping Car Park's kortet som jag inte lyckas hitta bland "mina" resehandlingar. Hon tror att jag blev arg och slängde kortet eftersom vi betalade 4€ för kortet och 11€ för en ställplats som saknade allt. Där fanns varken vatten eller tömning och registreringen var rätt så jobbig (bomen öppnade inte förrän jag var klar med alla frågor och betalningen).

Så kan det gå, men jag kunde i alla fall logga på deras hemsida (inte dement ännu, haha)...

ccp.jpg
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Jag har varit olaglig i 10 år, har aldrig hört talas om förbud, däremot står du så tätt på vissa ställen att det går inte ta ut markis, bord och stolar.

Från vilken källa hämtar du att det är olagligt, kastar man ur sig något sådant får man komma med källhänvisning.

[/QUOTE]I enlighet med den franska trafikförordningen får man parkera husbilar på gator och parkeringsplatser där allmänt parkeringstillstånd råder – så länge husbilens storlek inte utgör något hinder för trafiken eller för andra trafikanters synfält och i max sju dagar.

Det är dock inte tillåtet att ställa ut bord, stolar, parasoll och liknande eftersom detta då betraktas som camping, vilket endast är tillåtet på campingplatser.

Godkända uppställningsplatser för husbilar med avfallsstation och ström- eller vattenledningar finns vanligtvis i närheten av rastplatserna och kan vara såväl gratis som avgiftsbelagda. I Frankrike finns nästan 3 700 sådana platser för husbilar.
[/QUOTE]

Enligt France.fr - Frankrig på en uventet måde, præsenteret af aktørerne
 
D

Deleted member 11118

Guest
I enlighet med den franska trafikförordningen får man parkera husbilar på gator och parkeringsplatser där allmänt parkeringstillstånd råder – så länge husbilens storlek inte utgör något hinder för trafiken eller för andra trafikanters synfält och i max sju dagar.

Det är dock inte tillåtet att ställa ut bord, stolar, parasoll och liknande eftersom detta då betraktas som camping, vilket endast är tillåtet på campingplatser.

Godkända uppställningsplatser för husbilar med avfallsstation och ström- eller vattenledningar finns vanligtvis i närheten av rastplatserna och kan vara såväl gratis som avgiftsbelagda. I Frankrike finns nästan 3 700 sådana platser för husbilar.
[/QUOTE]

Enligt France.fr - Frankrig på en uventet måde, præsenteret af aktørerne[/QUOTE]

Jag är helt med på det första stycket, men där står inget om hur det är på Franska Ställplatser i det du skriver, skall jag tolka det som att ta fram markis, stolar och bord kan man endast göra på Campingar.
 
F

F.d. 24550

Guest
Jag har varit olaglig i 10 år, har aldrig hört talas om förbud, däremot står du så tätt på vissa ställen att det går inte ta ut markis, bord och stolar.

Från vilken källa hämtar du att det är olagligt, kastar man ur sig något sådant får man komma med källhänvisning.

Jag vet inte varför just jag skall behöva källhänvisning när det påstås allt möjligt hej vilt på detta forum utan att någon säger nåt om det. Jag läste det i en bok om franska ställplatser. Anledningen skulle vara att för att ställplatser skulle få anläggas fick de inte konkurrera med campingar, och därför är de att betrakta som parkeringar. Är på resande fot och har inte boken med mig.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag vet inte varför just jag skall behöva källhänvisning när det påstås allt möjligt hej vilt på detta forum utan att någon säger nåt om det. Jag läste det i en bok om franska ställplatser. Anledningen skulle vara att för att ställplatser skulle få anläggas fick de inte konkurrera med campingar, och därför är de att betrakta som parkeringar. Är på resande fot och har inte boken med mig.

Du har rätt det påstås en hel del och ingen verifiering av det som säga finns. Eftersom jag under 10 år i Frankrike aldrig hört talas om det du säger. Jag tror på det du säger och när du är hemma och kommer ihåg var du läst det tar jag gärna del av det. Kommer att undersöka det när vi är i Frankrike, hustrun talar franska. Jag tycker att när man påstår något så tycker jag man skall hänvisa till källan där det står, annars blir det bara rykte osv.

Ha en fortsatt trevlig resa
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag tycker att campingar kunde låta folk tömma mot avgift. Det är ju extrapengar för dem. Tömningen kan ju ske utan att uppta någon plats.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Men Lasse både sidan jag o du länkar till är ju franska turistministeriets Duger inte det ? Camping i Frankrike: Allt du behöver veta!

Sorry missade denna text, men den är inte kristalklart eftersom där inte står vad som gäller på det de kallar Godkända uppställningsplatser för husbilar. Jag tolkar att det bara gäller på gator och p-platser. se text. Vi behöver inte lägga ner mer energi på detta.

I enlighet med den franska trafikförordningen får man parkera husbilar på gator och parkeringsplatser där allmänt parkeringstillstånd råder – så länge husbilens storlek inte utgör något hinder för trafiken eller för andra trafikanters synfält och i max sju dagar.


Det är dock inte tillåtet att ställa ut bord, stolar, parasoll och liknande eftersom detta då betraktas som camping, vilket endast är tillåtet på campingplatser.


Godkända uppställningsplatser för husbilar med avfallsstation och ström- eller vattenledningar finns vanligtvis i närheten av rastplatserna och kan vara såväl gratis som avgiftsbelagda. I Frankrike finns nästan 3 700 sådana platser för husbilar.

De flesta av de 11 000 campingplatserna i Frankrike bjuder även de på uppställningsplatser för husbilar, antingen på själva området eller precis i närheten
 
Toppen