• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

F

F.d. 24396

Guest
Hej! Det är dags att se upp när det gäller priser på besiktning!
Var själv i Älmhult där Besikta.se har tagit över- det kostade mig 410 kr mer än att göra det i Växjö (besiktning plus gasolkontroll) det är något att tänka på tycker jag.
Hälsn Amona
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Har för mig att Besikta är ett å samma företag med många stationer och har väl därför samma pris var dom än befinner sig , eller....?? När jag ska besikta min HB så blir det på gamla "Svensk Bilprovning" billigast pris och ganske också bästa servicen.:)
 
F

F.d. 24396

Guest
Sv: Besiktning

Ja det tyder på att Älmhultsborna tjänar på att köra till Hässleholm 1060 kr i Älmhult mot Hässleholm 575kr- det är något att tänka på -man får ju nästan två kontroller för det:mad:
 

Morgansson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10060
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Enligt Besiktas hemsida, kostar en besiktning av personbil över 3500 kg 860:-, och enligt Bilprovningens hemsida , kostar samma besiktning 530:-.
Dessa priser gäller nog för hela landet (2014-01-30).

På Bilprovningens hemsida finns även Besiktas stationer med fram till mars 2014, så det gäller att se upp var man hamnar när man "klickar" på kartan.

I Lidköping, där vi bor, är det Besikta som har stationen. Därför har vi bokat i Skara där det fortfarande är Bilprovningen.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Jag har i ett inlägg i en tidigare tråd skrivit ett lägre prisuppgift på besikta, 688 kr.
Har letat upp prislistan igen, och det visar sig va en företagslista exklusive moms.
Jag var inte uppmärksam den gången.
Du har rätt Morgansson.
Priset är 860 kr.
Krister.
 
F

F.d. 55623

Guest
caly.se

Kolla på carly.se innan du betäller besiktning. Där ser man alla besiktningsstationer och deras högst varierade priser på just din bil. Pengar att spara.
:spinny:
 

Runnestad

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
10495
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Var och bisiktade HB i dag betalade 480 kr Frankia 3 axlar 4500 kg Dekra Synneredsvägen 3 Göteborg. Går ej att boka på nätet. Ta det på telefon. Där är två jättetrevliga killar som är servicemedvetna.
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Besiktning

Väldigt varierande priser, betalade idag på Besikta 1000:- inkl gasoltest.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Besikta ena lastbilsregistrerade bilen idag på jobbet, 560kr. "Decra"

På verkstan sa dom att drivaxeln var spräckt och måste bytas, bilbesiktningskillen letade efter sprickan som inte fanns.

Besparade oss 12.000kr plus moms.
Så idag är man både extra glad och irriterad på verkstan.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Besiktning

Förra året besiktade på bilprovningen i Strängnäs pris 480:- i år hade dom ingen tid som passade mig (lite sent ute) kollade pris 800:- blev besikta i Arboga 850:-
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Varning för att boka besiktning av Lätt Husbil PB2 max 3500 kg hos besikta.se !
Vid bokning får jag att KONTROLLBESIKTNING HUSBIL kostar 595 KR !

Det gäller ju för Lätt lastbil ! ! !

Vid förfrågan får jag veta att:
En husbil kan vara registrerad som flera olika av de alternativ som finns i prislistan så det finns ingen egen lista. Som t.ex ditt fordon XXXXXX som faller under kategorin "Personbil 0-3500kg" och kostar 395:- vid förbetalning och 425:- vi betalning på stationen.

OBS! Detta kan jag EJ förboka ! ! !
icon8.gif

Har påpekat det idag men inget svar.

Hos bilprovningen.se går det däremot och kostar 360:- resp. 390:-
icon7.gif

//Eric
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Besiktning

Mm. Besiktades min bil förra veckan på Svensk Bilprovning, 800 spänn 10 minuters jobb blir 80 kr/ minut eller 4800 kr/timmen. Bra betalt på en verkstad med den utrustningen(lyft och rosthacka). Ska inte gnälla, bilen blev godkänd men det är ju inte deras förtjänst.
/sören
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Besiktade vår tunga husbil i veckan hos Bilprovningen. 860 kronor. Två killar hjälptes åt med kontrollen. När jag frågade vad motivet var till den ganska rejäla höjningen från förra året fick jag ett överraskande svar.
De påstod att Konkurrensverket hade tvingat Bilprovningen till höjda priser. Bilprovningen ska bara täcka sina kostnader, inte generera vinst. De hade anmälts för att de tog ut för lite i avgift, nya aktörer hade svårt att etablera sig. Allt för att stärka konkurrensen, fler aktörer skulle få möjlighet att blanda sig i leken.
Man baxnar. Jag har inte kontrollerat uppgifterna, men har ingen anledning att misstro dem. Ännu tokigare blev det när man centralt fick för sig att de inte behövde äga stationerna. Den relativt nya anläggningen i Herstaberg (Norrköping) kostade 37 miljoner att bygga. Den såldes för 11 miljoner, och Bilprovningen blev hyresgäst. När den nye ägaren efter en tid sålde vidare var priset 20 miljoner. En nätt vinst. Observera att även dessa uppgifter kommer från personalen på platsen i fråga, jag har inte kontrollerat dem.
Med några få undantag ogillar jag monopol, men Bilprovningen har fungerat väldigt bra under lång tid tycker jag. Vad vi nu har vunnit på ökad konkurrens vet jag inte.
 
F

F.d. 52984

Guest
Sv: Besiktning

också klagat på priset då jag tyvärr förskottsbetalade 595 kr o vill veta hur dom återbetalar pengar vid avbeställning av tiden. Dom svarar inte på mejl. Sämre företag får man leta efter!
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Besiktning

Besiktade husbilen idag på Opus 560kr,dessutom blankt papper.
olle.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Besiktade vår tunga husbil i veckan hos Bilprovningen. 860 kronor. Två killar hjälptes åt med kontrollen. När jag frågade vad motivet var till den ganska rejäla höjningen från förra året fick jag ett överraskande svar.
De påstod att Konkurrensverket hade tvingat Bilprovningen till höjda priser. Bilprovningen ska bara täcka sina kostnader, inte generera vinst. De hade anmälts för att de tog ut för lite i avgift, nya aktörer hade svårt att etablera sig. Allt för att stärka konkurrensen, fler aktörer skulle få möjlighet att blanda sig i leken.
Man baxnar. Jag har inte kontrollerat uppgifterna, men har ingen anledning att misstro dem. Ännu tokigare blev det när man centralt fick för sig att de inte behövde äga stationerna. Den relativt nya anläggningen i Herstaberg (Norrköping) kostade 37 miljoner att bygga. Den såldes för 11 miljoner, och Bilprovningen blev hyresgäst. När den nye ägaren efter en tid sålde vidare var priset 20 miljoner. En nätt vinst. Observera att även dessa uppgifter kommer från personalen på platsen i fråga, jag har inte kontrollerat dem.
Med några få undantag ogillar jag monopol, men Bilprovningen har fungerat väldigt bra under lång tid tycker jag. Vad vi nu har vunnit på ökad konkurrens vet jag inte.

Borde släppts fri med indexerat takpris. Om ingen då var intresserad kunde bilprovningen fortsätta som tidigare.

Kom ihåg att detta är inte frivilligt utan ett tvång, då borde det nog vara prisskyddat uppåt. Om någon kan erbjuda tjänsten billigare så bara bra.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Varning för att boka besiktning av Lätt Husbil PB2 max 3500 kg hos besikta.se !
Vid bokning får jag att KONTROLLBESIKTNING HUSBIL kostar 595 KR !

Det gäller ju för Lätt lastbil ! ! !

Vid förfrågan får jag veta att:
En husbil kan vara registrerad som flera olika av de alternativ som finns i prislistan så det finns ingen egen lista. Som t.ex ditt fordon XXXXXX som faller under kategorin "Personbil 0-3500kg" och kostar 395:- vid förbetalning och 425:- vi betalning på stationen.

OBS! Detta kan jag EJ förboka ! ! !
icon8.gif

Har påpekat det idag men inget svar.

Hos bilprovningen.se går det däremot och kostar 360:- resp. 390:-
icon7.gif

//Eric

Har fått svar från besikta.se:
Det är jag som kollat fel och vi borde ha en egen kolumn för husbil på hemsidan. Har tagit det vidare internt. Priset är korrekt 595:-
Man kan inte ens lämna korrekt svar - kostar således samma som för Lätt lastbil
icon8.gif


Nej tacka vet jag "gamla" bilprovningen.se
icon12.gif

//Eric
 
Toppen