• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning!

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Hej! Dags för besiktning av husbilen! Är det något mer att tänka på och ev. ha med sig än besiktning av personbilen? Mvh Sune!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Besiktning!

Nej, det fungerar på samma sätt. Tänk på att ha med en varningstriangel som är lätt att glömma.

Bennie
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning!

Att plocka fram alla bälten kan vara en god idé.
Särskilt de där bak som kanske inte används ;-)
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Sv: Besiktning!

Var i veckan och besiktigade på bilprovningen Berga Helsingborg.
Pris 795 kr för min 5 tons bil
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning!

795 kr i Falkenberg hos Bilprovningen för en hb som väger 4.5 ton, utan gasolkontroll, den gjordes av BiÖ. Utfallet blev ua. :D
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Besiktning!

Hej, vid resan dit så dra åt parkeringsbromsen lite lätt några gånger och låt den ligga åt några hundra meter ett par gånger så kommer du att få fina värden sen. Naturligtvis vid låg hastighet under resan. Lycka till.:)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning!

Ett tips för att skjuta fram besiktningen för er som använder HB större delen av året.
Jag åkte in på Bilprovningen, Lillån, Örebro den 31/3. Där fick jag tipset till nästa år att låta den få körförbud om jag inte använder den de första dagarna i april och besiktiga i början på april. Då har jag HELA april på mig året efter och skjuter en månad framåt. Besiktningen gäller bara 12 mån oavsett när man gör den.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Besiktning!

Vi kommer att besiktiga vår HB om 2 veckor och undrar, hur länge behöver motorn "varmköras" för att den skall bli "varm" inför besiktningen? Vi har fått tid kl. 07:00 på morgonen och besiktningen ligger bara 1 km från platsen där vi ska övernatta? Man får väl inte köra på tomgång heller, så det får bli en runda på motorvägen!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Besiktning!

Vi kommer att besiktiga vår HB om 2 veckor och undrar, hur länge behöver motorn "varmköras" för att den skall bli "varm" inför besiktningen? Vi har fått tid kl. 07:00 på morgonen och besiktningen ligger bara 1 km från platsen där vi ska övernatta? Man får väl inte köra på tomgång heller, så det får bli en runda på motorvägen!

Tills givaren för motortemperatur visar normalt värde (brukar vara kl. 12 på mätaren) borde räcka.

Mvh!
// Niklas
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning!

Letade besiktningstider idag och såg att det skiljer en hel del i pris även för bes. av bil under 3.5t.

Carspect tar 395:- och Bilprovningen 650:- i Växjö!
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Så vart vår Burstner Argos (5 ton) besiktat idag. Hela proceduren från inkörning till hemfärd tog 11 min. för 2 besiktningsmän och kostade 919 kr. hos Besikta. Klart överpris!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ska snart besiktiga 4,1-tonshusbilen hop Opus i Uppsala.

Pris med PRO-rabatt: 743 kronor. (Utan rabatt 895 ronor.)

Pålle
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Besiktigade idag min LMC 2013. Bad dem att titta noga under bilen om det fanns någon antydan till rost eller annat. Har Al-Ko chassi. Inte en fläck. Nyskick I övrigt ingenting.
 
Toppen