• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning och försäkring utomlands?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Jag undrar hur ni gör när ni är utomland och tiden för besiktningen gått ut, men ni kör fortfarande i utlandet, hur gör ni också med försäkringen och skatt då

Vänliga hälsningar
Peter
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Besiktning och försäkring utomlands?

Vi ser till att besiktiga bilen i Sverige innan vi åker ut för vintern...

Jag tror nog att om man får körförbud i Sverige, skall man inte köra i utlandet heller.

Hälsn
jyrki
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Besiktning och försäkring utomlands?

Om tiden för besiktning går ut får bilen körförbud, som dock endast gäller vid körning i Sverige. Bäst är att kolla med Ert försäkringsbolag om dom går med på att Ni kör bilen utomlands. Utländska myndigheter bryr sig inte om bilen fått körförbud i Sverige. Däremot är man mycket noga med att alla har sina fordon försäkrade.

Pehr
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse & Lena

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3211
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning och försäkring utomlands?

Gå in på svensk bilprovning i spanien.Dom är i alicante 23-27 oktober
Granada 30 okt-3nov,kostar 100 euro.Men man måste vara ute i tid,
då det är många svenskregistrerade bilar som cirkulerar i espania,
är bilen besiktigad skattad försäkrad inga problem.
 

po.dan

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
5264
Medlemskap
2021
Sv: Besiktning och försäkring utomlands?

Hej!
Jag skall försöka ge dig svar på vad jag har varit med om och vad jag har fått reda på.
Bor i Spanien vinterhalvåret och har Svenskregisterad husbil och MC-Scooter.

1. Besiktning.
På Svensk besiktning i Spanien är det möjligt att enbart besiktiga personbilar. Husbil och MC är inte möjligt ännu. Jag har skrivit till Transportstyrelsen en önskan att även Husbil och MC omfattas.

2. Försäkring.
Om jag inte minns fel år 1996 så framtogs en lag för fordonsförsäkringar där en ORSAKSBEDÖMNING alltid skall ligga till grund för den eventuella olyckan/skadans reglering. Jag har varit i kontakt med en skadereglerare för att få förklaring till ORSAKSBEDÖMNING.

Han sa så här: Det är alltid en ORSAKSBEDÖMNING som ligger till grund för reglering av skadan. Om du kör bilen utomlands och har fått körförbud på grund av att du inte har inställt dig på Svensk besiktning i tid så måste försäkringsbolaget kunna bevisa att olyckan har berott på att den inte var besiktigad.

Han gav exempel: Om en olycka har inträffat (Krockar eller kör av vägen) på grund av att det gick hål på ett bromsrör vid inbromsningen och att det fanns rost på bromsröret som skulle ha upptäckts vid besiktningen kan försäkringsbolaget få rätt och således inte reglera skadan.

Ytterligare exempel:Om du skulle fått körförbud på grund av fortkörning och blivit av med körkortet och ändå tar bilen efter att även fått ett körförbud på grund av att du inte inställt dig till besiktning så ur FÖRSÄKRINGSSYNPUNKT gäller även här orsaksbedömningen. De kan knappast hänvisa till att att ditt indragna körkort var orsaken. Om du dessutom har haft körkort i 30 år tidigare utan anmärkning så kan de heller knappast inte hänvisa till att du inte kan köra bil.

Alltså ovan exempel är enbart för hur försäkringen gäller om bilen inte är besiktigad i tid. Att köra bil med indraget körkort ger givetvis andra rättsliga följder.

Som jag har förstått så är det alltid ORSAKBEDÖMNINGEN som gäller för hur försäkringen skall gälla.

3. Skatt betalar du som vanligt. Den påverkas inte av att du inte har besiktigat bilen.

Nu senast i våras skulle jag ha besiktigat husbilen i juni månad men vi var tvungna att stanna i 4 månader längre på grund av att vi införskaffat en hund som inte fick tas till Sverige förrän efter godkänd rabiestest.

Jag gjorde en koll igen och ringde Transportstyrelsen och fick till svar att de bryr sig inte om godkänd eller icke godkänd besiktning utomlands men att jag skall omedelbart direkt jag har passerat gränsen till Sverige beställa tid till närmaste bilprovning. Det var väldigt viktigt att man inte kör bilen efter ha kommit in i Sverige. När du fått en tid så gäller närmaste väg till bilprovningen.

Ringde även försäkringsbolaget och talade om som det var och det var ok från deras sida.

Ringde även till Försäkringstagarnas Förening och det stämde med ORSAKSBEDÖMNING men att försäkringsbolagen kan ha lite olika texter i villkoren så att jag skulle läsa denna. Men som jag förstod så kan inte bolagen skriva bort det lagstadgade.

Detta är vad jag har fått fram och kan inte ta på mitt ansvar att det till fullo är rätt uppfattat. Jag har ringt massvis med samtal till olika myndigheter, försäkringsbolag mm och svaren har varit olika.

Jag tycker att eftersom EU inte kan komma fram till att ha en gemensam besiktningsmöjlighet i alla EU-länder så borde det kunna vara ok att få göra besiktning i det land man befinner sig i som ett tillfälligt godkännande tills man kommer till Sverige.

Vänliga hälsningar
PO Danielsson
 
Toppen