• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning IG

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så fort min rygg har blivit lite bättre (om 3-5 veckor) så skall jag spänna ut backarna.... och sån tur är så har jag en 6ton´s hydraulisk domkraft... än har den inte "strejkat".... himla bra med alla kunniga här på Hbk.;).... Det är bara synd att jag själv måste göra jobbet :swoon::confused:;)
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har justerat enligt ovan,först gäller det att lossa viren så den inte är spänd,justera vid trumman, spänn viren något se till så inte bromsen ligger på.
Det blir nog en ny domkraft ,bilmodellen är på gränsen trots tom bil, dessutom ganska hög lyfthöjd.
Wirejusteringen skall aldrig röras den är till för att få rätt antal snäpp på spaken vid användning , all justering skall göras ute i hjulen. Med vänlig hälsning Bengt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det beror ju på hur lös wiren är ,i mitt fall var det ett slack på ca 1cm, alldeles för mycket, vilket innebär att man når maxläge på spaken, justerat från fabrik eller kanske inte justerat!
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det beror ju på hur lös wiren är ,i mitt fall var det ett slack på ca 1cm, alldeles för mycket, vilket innebär att man når maxläge på spaken, justerat från fabrik eller kanske inte justerat!
Oj det lät som nån har slarvat , det här tycker jag är ett bra system som sällan eller aldrig fallerar till skillnad mot det nya med kombiok som på vissa märken är ett stort skämt :eek:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som er viktig spesiellt på tandemchassi er å justere alle hjul likt. Og selvfølgelig ikke ha strammet wiren når en justerer. Justering på wire er kun for å ta inn slakk, ikke for å få bremser. Justerer en handbromsen på wiren så reduserer en bremsevirkning på grunn av geometrien inne i trommelen. Justeringen i trommelen sørger for maks effekt fra spaken.
 

anders pellmyr

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
11961
Medlemskap
2024
Delar uppfattningen att aktuell vikt spelar in. Besiktigade i Okt-18 (Fiat 250 Heavy 4,25 ton) med den last som jag brukar åka runt med på sommaren och fick underkänt på parkeringsbromsen. Ingen verkstadstid tillgänglig på 4 veckor, ställde av för säsongen. Körförbud och ny besiktning idag 10 April-19. Ingen mekanisk åtgärdat gjord under avställningen, endast tömt bilen på löst innehåll. Resultat: Godkänd ua.
Tror att med lite last dvs lägre tryck på däcken, är det enklare för parkeringsbronsen att låsa hjulet dvs hög bromsförmåga Antag att du bara kunde belasta bakhjulen med 100 kg (Maxat kanske 2 000 kg) tillsammans så kommer det att behövas mycket lite friktion i bromstrumman för att stoppa snurrandet och att besiktningens tryckrullar skulle börja slira mot däcken. 19% procent mott värdet på totalvikten klaras då elegant.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lättare vagn åker ur bromsprovan lättare. Är inte bromsarna utprovad av tillverkan för 4,5 t? . Det är väl inte så att spaken ta för högt upp?

Min 6-tonnare tar ett skutt ur bromsprovaren, tror inte det är min låga vikt som får till skuttet.
Men jag har ju en gammal husbil (14år), och tryckluftassisterade skivbromsar som parkeringsbroms av märket Brembo:rolleyes:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min bil stoppar inte bromsrullarna,men blev godkänd enligt procentsatsen,tveksamt om vikten spelar in i det fallet.
 
F

F.d. 940

Guest
Min 6-tonnare tar ett skutt ur bromsprovaren, tror inte det är min låga vikt som får till skuttet.
Men jag har ju en gammal husbil (14år), och tryckluftassisterade skivbromsar som parkeringsbroms av märket Brembo:rolleyes:

Har också en Hymer 2004, den hoppar ur bromsrullarna när besiktningsmannen drar handbromsen.
 

anders pellmyr

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
11961
Medlemskap
2024
Det viktiga är att bilen blir godkännd. Får du underkännt, lasta ut så mycket löst som möjligt, speciellt det som ligger bakom bakaxeln, ombesiktiga. Får du ok så har du sparat inett verkstadsbesök. Passa på och städa tömda utrymmen samtidigt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett alternativ är att åtgärda problemet, spänn in bromsbackarna max,lossa sedan ett par hack, kräver endast att du monterar av bakhjulet.
 
F

Fd.47585

Guest
Besiktigade bilen för några veckor sen, frågade efter svaga punkter på dessa Fiatchassin att hålla koll på. Först sa man inga, men sen "JO HANDBROMSEN!". På frågan hur det var på min 4250 kg "Godkänd men inte bra". Hade inte packat ur något och full vattentank, så vikten var 3600 kg (1500 kg på framaxeln och 2100 kg bak).
 

anders pellmyr

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
11961
Medlemskap
2024
Prova nästa år utan vatten i tanken och det tyngsta i garaget urlastat. 100 kilo lastat bakom ökar trycket på bakaxeln med 100 kg plus ytterligare några kilo pga av hävarmseffekten. Trycket på framaxeln minskar med motsvarande kg. Men godkänt är godkänt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det måste väl räcka att fordonet blir godkänt även om det är olastat. P-bromsen används ju bara vid stillastående eller/& som jag då även med växel ilagd
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Mycket möjligt, men om man kan besiktiga om en HB som blivit underkänd fullastad tom & få den godkänd kan man ju fråga sig hur seriöst detta är. Kravet borde väl vara att HB'n är fullastad vid bromsprovet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som referens kan jag nämna att mina bakhjul studsade ur bromsprovaren när beisiktningsmannen provade parkeringsbromsen.
Bakaxelvikt ca 4200 kg.

Om Fiat inte klarar bilprovningens test är det allarmerande och äventyrar säkerheten.
Kanske en Fiat inte skall väga mer än 3500 kg?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som referens kan jag nämna att mina bakhjul studsade ur bromsprovaren när beisiktningsmannen provade parkeringsbromsen.
Bakaxelvikt ca 4200 kg.

Om Fiat inte klarar bilprovningens test är det allarmerande och äventyrar säkerheten.
Kanske en Fiat inte skall väga mer än 3500 kg?

Du har väl som mej, tryckluftassisterad parkeringsbroms ;)
 
Toppen