• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning av PB2 över 3500kg

F

F.d. 940

Guest
Vad gäller vid besiktning av PB2 över 3500kg, går det efter slutsiffran eller är det inom 12mån.
Arne.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning av PB2 över 3500kg

Du kan besiktiga när som helst inom besiktningsperioden (eller utanför, men det blir körförbud efter 12 mån).
Är besiktningen ex i januari när HB'n är avställd kan man ex besiktiga i oktober. Då blir det den månaden som gäller i fortsättningen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning av PB2 över 3500kg

Har du besiktningsperiod i Oktober och avser ha bilen avställd ,är det bätte att besiktiga när du ställer på bilen, då gäller besiktningen 12 månader framåt.
Att bilen har körförbud när du ställer på är inget problem besiktiga bara bilen direkt.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning av PB2 över 3500kg

Jag fick tipset då jag var inne på Bilprovningen den 31/3 att det hade varit bättre att vänta till måndag 3 april med att göra besiktningen om jag inte tänkte köra med bilen i helgen. Då hade jag haft hela april på mig nästa gång för det är den månad som besiktning sker som gäller nästa gång oavsett datum i månaden.
 
Toppen