• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

besiktiga din svenska bil i spanien

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För mig låter det som Herr Israelsson är en stridens herre, som vunnit en Pyrrhusseger, eftersom körförbudet på den svenska bilen bara gäller i Sverige. Det har aldrig varit ett problem i Spanien.

Däremot kvarstår det formella problemet att man i Spanien inte får köra en utländskt registrerad bil i över 6 månader. Det har ingenting med den svenska besiktningen att göra.

Vet att det finns påståenden om att om man garagerar bilen en viss tid, så får man nya 6 månader. Något som jag aldrig skulle chansa på själv, eftersom jag känner till flera skandinaver som fått sina bilar beslagtagna.

På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa:

Nya besiktningsregler från den 20 maj 2018
Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”

Tycker det knappast kan tolkas på så många olika sätt, t.o.m. logiskt för mig. Att det sedan kan ske undantagsfall vid vissa speciella situationer är väl inte heller så konstigt,

Tror inte heller att svenska myndigheter skulle uppskatta bilar från t.ex. Baltikum och Rumänien körs år efter år i Sverige.

TommyD
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag har ju blivit bötfälld av polisen (€500) och och sett deras nya smartphones. Policia Local visade stolt upp den. Där trycker dom på en svensk flagga. Och då kan de välja mellan:

1. Körkort, giltighetstid och om det är indraget. (Är man skriven i Spanien så måste man registrera det svenska på trafico, annars böter)
2. Registreringsnummer och där ser man status på bilen, samma som det svenska trafikregistret. Obesiktigad, Avställd, I trafik och körförbud. Jag fick böter för att jag tillfälligt hade ställt av den medans jag väntade på spanska plåtar vid min import. Jag var tvungen att ställa på den (med transportstyrelsens app) för att den inte skulle bli bärgad till polisen.20180507_143209.jpg

Ps! Alla böter i Spanien är svindyra, men man får 50% om man betalar inom 20 dagar.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
För mig låter det som Herr Israelsson är en stridens herre, som vunnit en Pyrrhusseger, eftersom körförbudet på den svenska bilen bara gäller i Sverige. Det har aldrig varit ett problem i Spanien.

Däremot kvarstår det formella problemet att man i Spanien inte får köra en utländskt registrerad bil i över 6 månader. Det har ingenting med den svenska besiktningen att göra.

Vet att det finns påståenden om att om man garagerar bilen en viss tid, så får man nya 6 månader. Något som jag aldrig skulle chansa på själv, eftersom jag känner till flera skandinaver som fått sina bilar beslagtagna.

På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa:

Nya besiktningsregler från den 20 maj 2018
Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”

Tycker det knappast kan tolkas på så många olika sätt, t.o.m. logiskt för mig. Att det sedan kan ske undantagsfall vid vissa speciella situationer är väl inte heller så konstigt,

Tror inte heller att svenska myndigheter skulle uppskatta bilar från t.ex. Baltikum och Rumänien körs år efter år i Sverige.

TommyD

Helt rätt som du skriver TommyD,Los Suecos, har upplevt detta i egen regi med min svenska bil till att bli spansk samt även följt lagen från sas insidan med hjälp av spanska kollegor.
mvh
Fincan
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Jag har ju blivit bötfälld av polisen (€500) och och sett deras nya smartphones. Policia Local visade stolt upp den. Där trycker dom på en svensk flagga. Och då kan de välja mellan:

1. Körkort, giltighetstid och om det är indraget. (Är man skriven i Spanien så måste man registrera det svenska på trafico, annars böter)
2. Registreringsnummer och där ser man status på bilen, samma som det svenska trafikregistret. Obesiktigad, Avställd, I trafik och körförbud. Jag fick böter för att jag tillfälligt hade ställt av den medans jag väntade på spanska plåtar vid min import. Jag var tvungen att ställa på den (med transportstyrelsens app) för att den inte skulle bli bärgad till polisen.Visa bilaga 162433

Ps! Alla böter i Spanien är svindyra, men man får 50% om man betalar inom 20 dagar.

Ja böterna är dyra, och kamerorna är ganska frekventerade så även speciellt med att ta foto bakifrån. Och då bedes man snällt till kassan, och "sparar" som du skriver 50% inom en viss tid. Ja man blir då nästan glad!
Smart drag.
mvh
Fincan
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Det stora problemet man har om man har en bil som det står avställd eller körförbud på i deras app, är att dom tar den i beslag. Sedan får man processa för att få loss den efter ett par månader tidigast, när ev domslut kommer (om man har rätt).
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nya besiktningsregler från den 20 maj 2018
Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”

TommyD[/QUOTE]

Undra hur myndigheterna tänker här..... för kör du runt med din H-bil i (tex) 10 månader utomlands, då är ju bilen utomlands i mer än 6 månader, och så säger vi att du besöker ett land varje månad :) så när du kommer in på månad 7 så skall du registrera din bil i det land du då befinner dig i (bara för att bilen nu befinner sig längre än 6 månader utomlands).... skulle vara intressant och höra om något land överhuvudtaget hade godkänt din registrering :eek:....Lycka till :twitcy::twitcy::twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nya besiktningsregler från den 20 maj 2018
Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”

TommyD

Undra hur myndigheterna tänker här..... för kör du runt med din H-bil i (tex) 10 månader utomlands, då är ju bilen utomlands i mer än 6 månader, och så säger vi att du besöker ett land varje månad :) så när du kommer in på månad 7 så skall du registrera din bil i det land du då befinner dig i (bara för att bilen nu befinner sig längre än 6 månader utomlands).... skulle vara intressant och höra om något land överhuvudtaget hade godkänt din registrering :eek:....Lycka till :twitcy::twitcy::twitcy:[/QUOTE]

Det stora problemet man har om man har en bil som det står avställd eller körförbud på i deras app, är att dom tar den i beslag. Sedan får man processa för att få loss den efter ett par månader tidigast, när ev domslut kommer (om man har rätt).

Kort svar.

Det är inte Sverige och Transportstyrelsen som har någon uppfattning hur länge du är borta med den svenska bilen, det är landet där du befinner dig med bilen i över 6 månader i en följd, som har synpunkter.

I Sveriges fall, har man alltså synpunkter på den utländska bil som befinner sig inom Sveriges gränser i över 6 månader i en följd, då skall den inregistreras i Sverige.

TommyD
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
För mig låter det som Herr Israelsson är en stridens herre, som vunnit en Pyrrhusseger, eftersom körförbudet på den svenska bilen bara gäller i Sverige. Det har aldrig varit ett problem i Spanien.

Däremot kvarstår det formella problemet att man i Spanien inte får köra en utländskt registrerad bil i över 6 månader. Det har ingenting med den svenska besiktningen att göra.

Vet att det finns påståenden om att om man garagerar bilen en viss tid, så får man nya 6 månader. Något som jag aldrig skulle chansa på själv, eftersom jag känner till flera skandinaver som fått sina bilar beslagtagna.

På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa:

Nya besiktningsregler från den 20 maj 2018
Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”

Tycker det knappast kan tolkas på så många olika sätt, t.o.m. logiskt för mig. Att det sedan kan ske undantagsfall vid vissa speciella situationer är väl inte heller så konstigt,

Tror inte heller att svenska myndigheter skulle uppskatta bilar från t.ex. Baltikum och Rumänien körs år efter år i Sverige.

TommyD
Ett körförbud är ett körförbud överallt!!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Ett körförbud är ett körförbud överallt!!

Så fel du har.Vi råkade passera bes.tiden när vi var i Spanien tog då kontakt med transportstyrelsen och fick till svar beställ tid på svensk bilprovning innan ni kommer in i Sverige så får ni köra dit.Dom struntade i det. Vi fick även ett försäkringsärende under automatiska körförbudet inga problem med förs.bolaget.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Så fel du har.Vi råkade passera bes.tiden när vi var i Spanien tog då kontakt med transportstyrelsen och fick till svar beställ tid på svensk bilprovning innan ni kommer in i Sverige så får ni köra dit.Dom struntade i det. Vi fick även ett försäkringsärende under automatiska körförbudet inga problem med förs.bolaget.
Helt riktigt.Våra hyrbilar kan rulla i månader ute
i Europa och få besiktningstiden överskriden med råge.Precis som Eva oHasse skriver får man köra obesiktigat utomlands.Bara att beställa besikningstid innan man kommer till Svensk mark,för då tillträder körförbud
S670sl
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ett körförbud är ett körförbud överallt!!

Ja, som flera redan skrivit har du fel vad beträffar missad kontrollbesiktning av svensk bil.

I Sverige har den körförbud och bara rätt att köras till närmaste kontrollstation, eller eventuell verkstad, kommer inte ihåg ordalydelsen exakt.

Däremot utanför svenska gränsen har den inte körförbud och halvförsäkring kan du alltid få på din bil.

TommyD
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Så fel du har.Vi råkade passera bes.tiden när vi var i Spanien tog då kontakt med transportstyrelsen och fick till svar beställ tid på svensk bilprovning innan ni kommer in i Sverige så får ni köra dit.Dom struntade i det. Vi fick även ett försäkringsärende under automatiska körförbudet inga problem med förs.bolaget.
Om T.ex. Spansk polis använder sin App och påvisar att bilen har körförbud så gäller Spansk lag och därför har Svenskar fått böter!
Transportstyrelsen verkar i Sverige.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Ja, som flera redan skrivit har du fel vad beträffar missad kontrollbesiktning av svensk bil.

I Sverige har den körförbud och bara rätt att köras till närmaste kontrollstation, eller eventuell verkstad, kommer inte ihåg ordalydelsen exakt.

Däremot utanför svenska gränsen har den inte körförbud och halvförsäkring kan du alltid få på din bil.

TommyD
I Sverige gäller detta undantag , men utomlands gäller det landets lagar. Kontrollbesiktning bygger på att respektive land tillser att bilar som förs över gränserna är trafikvärdiga. Annar hade vi fått besiktiga i varje land.
Försäkringen har inte med kontrollbesiktningen att göra.
Som ovan så har ”utlänningar fått böta för detta runt om i Europa”.

Varför driva ärendet om kontrollbesiktning utomlands om man som vissa i tråden hävdar att kan köra obesiktigat?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Artikel från Svenska Magasinet 2015 och numera ännu lättare att bevisa via APP.

Estländare, britter och svenskar är bland de utländska nationaliteter som kör runt i Mijas kommun med ogiltiga motorfordon. Det visar en färsk undersökning som lokalpolisen låtit göra och som Málaga universitet har publicerat en rapport kring.

Totalt tog Mijas lokalpolis 886 bilar, motorcyklar, skåpbilar och andra fordon där körtillstånd, bilbesiktning eller försäkring hade gått ut.

Bland medborgare från sjutton länder som ingår i undersökningen är det estländare, britter och svenskar som åkte dit flest gånger vid rutinkontroller mellan december och april i år skriver Diario SUR.

50 procent av fallen gällde estländare som åkte omkring i motorfordon som saknade försäkring och inte uppfyllde villkoren vid bilbesiktningen ITV (Inspeccción Técnica de Vehículos). Bland britter handlar det i första hand om oregistrerade och stulna bilar.

När det gällde svenska medborgare som tagits vid rutinkontroller så gällde det i första hand bilar som inte var besiktade.

Efter estländare, britter och svenskar kommer finländare, italienare, holländare och danskar.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Om T.ex. Spansk polis använder sin App och påvisar att bilen har körförbud så gäller Spansk lag och därför har Svenskar fått böter!
Transportstyrelsen verkar i Sverige.

Hej
Jag vet inte vilken "app" du påvisar. Berätta lite mer om just den appen.
mvh
Fincan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det är en intern App för myndigheter , den nämns i tråden i ett ärende på Gran Canaria.

Polisen kan via denna App nå Svenska register och kontrollera status på en Svensk bil.
Fungerar även för en del andra länder. Vet ej om de når andra register.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Artikel från Svenska Magasinet 2015 och numera ännu lättare att bevisa via APP.

Estländare, britter och svenskar är bland de utländska nationaliteter som kör runt i Mijas kommun med ogiltiga motorfordon. Det visar en färsk undersökning som lokalpolisen låtit göra och som Málaga universitet har publicerat en rapport kring.

Totalt tog Mijas lokalpolis 886 bilar, motorcyklar, skåpbilar och andra fordon där körtillstånd, bilbesiktning eller försäkring hade gått ut.

Bland medborgare från sjutton länder som ingår i undersökningen är det estländare, britter och svenskar som åkte dit flest gånger vid rutinkontroller mellan december och april i år skriver Diario SUR.

50 procent av fallen gällde estländare som åkte omkring i motorfordon som saknade försäkring och inte uppfyllde villkoren vid bilbesiktningen ITV (Inspeccción Técnica de Vehículos). Bland britter handlar det i första hand om oregistrerade och stulna bilar.

När det gällde svenska medborgare som tagits vid rutinkontroller så gällde det i första hand bilar som inte var besiktade.

Efter estländare, britter och svenskar kommer finländare, italienare, holländare och danskar.

Intressant rapport.
Här räknas upp ett antal olika brott men så vitt jag kan se, inget som säger att det rör sig om utländskt registrerat fordon. Snarare tvärtom eftersom det står " inte uppfyllde villkoren vid bilbesiktningen ITV (Inspeccción Técnica de Vehículos)" vilket ju enbart berör spanska registrerade fordon. OM man inte, vilket en del gör, Frivilligt "besiktigar" sitt svenska fordon hos ITV, enbart för att ha ett papper i handen, den dagen man är inblandad i en olycka. Då styrker detta "besiktnings pappret" att bilen i alla fall inte uppvisade brister vid den sk "besiktningen".
mvh
Fincan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Förutsätter att det rör sig om utlandsregistrerade fordon.
Tidigare gjorde många Svenskar en frivillig besiktning i Spanien av sin Svenska bil.
Svårt att bli rapporterad för obsesiktigad bil när den var besiktigad. Inte helt OK , men fungerade i många fall och var svårt för Spanien att kontrollera. Nu via Appen så kollas detta på sekunden.

Alla dessa problem är ju lösta nu när Sverige accepterar Spansk besiktning och även för in resultatet i den Svenska datan.
 
Toppen