• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

belastning cykelställ på husbil?

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Jag har ett cykelställ för 2 cyklar bak på husbilen och undrar hur mycket kan man lasta på ett sådant. har funderingar på köpa en aluminiumbåt som man kan ha med sig på resan. hittade en på 38 kg undrar om cykelstället håller får en sådan båt.
 
T

TonyR

Guest
Sv: belastning cykelställ på husbil?

På dom cykelställ jag har haft monterade bak på har det stått maxlasten,
Hör med tillverkaren eller sök info på deras respektive hemsidor , Har haft lastvikt på både 40 kg och 60 kg så det kan variera ,

TonyR
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: belastning cykelställ på husbil?

Jag har ett cykelställ för 2 cyklar bak på husbilen och undrar hur mycket kan man lasta på ett sådant. har funderingar på köpa en aluminiumbåt som man kan ha med sig på resan. hittade en på 38 kg undrar om cykelstället håller får en sådan båt.

Även om stället håller är det inte säkert att väggen gör det. Tidigare inlägg har beskrivit hur bultarna och delar av väggen släppt och cyklarna hamnat på vägen.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: belastning cykelställ på husbil?

På vårat ställ Omni bike för två cyklar står det max last..50kg....
Morfar
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: belastning cykelställ på husbil?

Hej!

Den håller säkert för vikten, men du får nog räkna med ett ordentligt vindfång.

Jag skulle nog föredra en gummibåt!


Mvh Tore
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: belastning cykelställ på husbil?

Jag har en Sport Yak (19kg) bak på cykelhållaren.Hårdplast och osänkbar.Båten är 2,15m lång ,passar till bilens 2,30m.Hittade den på Blocket för 1000 spänn.Googla på Sport Yak.
Obs! Min är inte till salu.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Max belastning 50 kg på vårt ställ, månntro om man kan överskrida det med 3-4 kg och ändå känna sig trygg? En elmoped på 50kg ska på, men det kanske tillkommer nåt kg för durkplåtsskena som måste tillverkas för att passa hjulen. Därav min fundering.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Värt att fundera på kan vara var någonstans tyngdpunkten hamnar.
Om det är en skena för säg fyra cyklar så kanske din förmodligen bredare elmoped sätter hela sin vikt där yttre eller näst yttre skenan normalt sitter.
Då blir det lite andra krafter jämfört med 4 cyklar.
 
F

F.d. 55939

Guest
Att tänka på. Som flera skriver så...den vikt som står på stället är endast vad stället tål....inte upphängningen.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Så om ett ställ för 50kg är originalmonterat, ska man då inte kunna förutsätta att upphängningen klarar den vikten?

Vilka belägg finns för att inte upphängningen skulle klara ställets vikt?
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Dom flesta som jobbar med någon form av hållfasthet vet ju att saker har vissa toleranser. Det borde innebära att man kan överskrida max med en viss procent. Men tror inte någon kan säga med hur mycket då det är många faktorer som avgör. Jag tror att man har sagt en viss vikt för det är det man kan garantera att den håller för just denna vikt.
 
F

F.d. 53814

Guest
Som Roger67 påtalar, var hamnar tyngdpunkten. Bänder hållaren så kanske översta fästen ger sig.
Det är oftast skjuvlaster man räknar på inte drag axiellt.
Inte kul att släppa sin moped i fronten på bakomvarande.
 
F

F.d. 940

Guest
Kollade mitt cykelställ på förra husbilen,satt fast med 4st träskruv 30mm långa i övre fästet.
Borrade och satte dit genomgående.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Vikten är 50 kg på elmoppen, och den hamnar nog lite drygt där den andra cykeln av tre skulle ha suttit. Förhoppningsvis går det enligt planerna, bara att testa och se Tack för er input!
 
F

F.d. 55939

Guest
Så om ett ställ för 50kg är originalmonterat, ska man då inte kunna förutsätta att upphängningen klarar den vikten?

Vilka belägg finns för att inte upphängningen skulle klara ställets vikt?

Riktigt. Du kan inte förutsätta att upphängningen klarar den vikt som avser stället.
Skulle jag ha något tyngre än vanliga cyklar så hade jag velat ha genomgående skruv, platta o bult.
30mm träskruv i en regel skulle jag inte lita på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På vår første husbil holdt det ikke med gjennomgående bulter og skiver. Mistet sykkelstellet med 2 sykler på en landevei i Irland. Heldigvis ingen bil bak så jeg fikk plukket opp det hele og inni bilen. Bant en plåtslager og fikk skåret til 2 3 mm aluplater store nok til å dekke hullene i veggen både innvendig og utvendig. Nye gjennogående bolter og det hele hang godt. Dette var en 1985 Hymer med tynn hamret plåt utvendig og fiberplate innvendig. 3 cm skiver innvendig var ikke tilstrekkelig på den veggen.
 
Toppen