• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beläggningar i färskvattentanken.

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Satte in hb:n för denna säsong. Blåste ur allt vatten som vanligt och skulle sedan torka ur färskvattentanken. Trasan blev alldeles mörkbrun av den beläggning som fanns. Har gjort detta varje år men i år var det värre. (varje år en skitig beläggning). Man kan ju undra vad dricksvattnet innehåller. Jag tappar ur allt vatten efter varje resa så det inte blir stående i veckor.
Har ni samma problem? Finns det något som kan motverka detta. Kanske någon tablett att tillsätta varje gång man fyller vatten?
Håkan
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Beläggningar i färskvattentanken.

Har hänt oss en gång. Fick förklarat av en "kunnig"att det berodde på att jag blandat järnhaltigt vatten med surt, då fällde järnet ut och satte sej på tanken. Det var lätt att få bort,så jag har inte fördjupat mej mer i det.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Beläggningar i färskvattentanken.

Måste bero på hurudan vatten du fått, har aldrig haft nå annat på nån bil än lite kalknrester från Europa. Har just torka av tanken nu var den bara våt.

Leif
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Beläggningar i färskvattentanken.

Är helt normalt om man har en "vit" plasttank som ligger åtkomlig för lite dagsljus. Hade samma problem i segelbåten tidigare. Bytte där till rostfri tank och blev av med problemet.

Hälsar Kjell
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Beläggningar i färskvattentanken.

Satte in hb:n för denna säsong. Blåste ur allt vatten som vanligt och skulle sedan torka ur färskvattentanken. Trasan blev alldeles mörkbrun av den beläggning som fanns. Har gjort detta varje år men i år var det värre. (varje år en skitig beläggning). Man kan ju undra vad dricksvattnet innehåller. Jag tappar ur allt vatten efter varje resa så det inte blir stående i veckor.
Har ni samma problem? Finns det något som kan motverka detta. Kanske någon tablett att tillsätta varje gång man fyller vatten?
Håkan
Hej....jag har långfärdsseglat ett antal gånger..för att hålla vattnet fräsch ..så hände vi i ättika.
Min tank i husbilen är på 120 liter..knappt en halv deciliter på full tank..håller både vattnet och tanken fräsch..har haft husbilen i 10 år...tanken är fortfarande i skick som ny. (Plasttank)
Bra att du häller ut vattnet varje gång ..Men tänk på att du kör en runda när pluggen är ur så att vatten rinner ut helt.
När jag tar ut bilen 1:a veckan i april..så fyller jag opp tanken till 80% och 5 dl ättika..kör en runda så det får skvalpar runt lite..Får stå så ett dygn..tankar ur..sköljer ur tanken en gång.
Var noga med vattenslangen..hoppas du har egen slang..har slangen t.ex legat på marken då kan du få problem med bakterier.
Lycka till.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Beläggningar i färskvattentanken.

Jag brukar lösa upp en dl citronsyra i en liter varmvatten
Men min tank är på 350 l .
Tror inte att du kan överdosera.
Köp citronsyra på City Gross 900 g santa Maria.
Låt stå över natten och skölj rent.

Till ovanstående ett tips. Ta en tur med bilen så vattnet skvalpar runt lite.
 
Toppen