• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs reservhjulet?

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Reservdäcket på vår husbil är tillverkat augusti 2001. Väger 28,7 kg
Är det dumt att lämna hemma och förlita sig på läckagespray vid pyspunka och vägassistans om däcket blir totalkvaddat?
Ska till Tyskland om en vecka.
Tänkte spara lite vikt så vi kan ta med cyklar med gott samvete.
Är det dumt att chansa eller är det t.o.m krav på att medföra reservhjul?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vi har anlitat Assistans ute i Europa några gånger under våra resor och snabbt kommit vidare med rätt sorts däck. Skulle aldrig ha riskerat att sabba en resa/semester under flera hundra mil genom att åka utan reservhjul. Utan reservhjulet hade det bara blivit bogsering till någon verkstad.
En helt annan sak om man bara tänker köra några mil inom Sverige.
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Behövs reservhjulet,ja det kan man fråga sig efter vad jag råkade ut för i lördags.
Blev stående med punktering i Salu-
sand mellan Umeå och Ö-vik i lördags, ringer assistans SBM
Bärgaren ringer och ska vara där om 1,5 timmar efter en halvtimma ringer han tillbaka och säger
att han kört sönder bärgaren och kan inte komma förrän på måndag, men han kan ringa däckjouren och
då får jag själv betala. Fram mer domkraft och repsatsen kör in det i hjulet men vätskan pyser ut vid
hålet som var c:a 1 mm. Ringer sonen, har fälgar hemma och han får låna ett däck av sin kusin som han lägger på fälgen
kör ner och vi skiftar hjul och tar oss hem.Varit i kontakt med SBM som hänvisar till Viking som skulle
ansvara för bärgare. Vill ha ersättning för 26 mils körning så vi får se vad som händer

Har idag mottagit 481 kronor i reseersättning efter att själv fått åtgärda min punktering.
Inte mycket till assistansförsäkring
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har just gjort ett fäste för reservhjulet inne i garaget, det passade precis i ett fack som går in mellan sängarna, det står nu upp och tar i princip ingen plats som går att utnyttja till annat.
För mig är det helt otänkbart att köra utan reserv, och vikten är väl kompensead genom att jag demonterat markisen (vilken ändå inte användes)
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Vad har ni för bolag för assistans? Har haft M:s Assistans tidigare med vår Niesmann Arto. På personbilen följde det assistansförsäkring i 3 år. M:s väghjälp är det nog ingen som slår! Kommer att ha den kvar trots inköp av ny husbil med allt vad det innebär med försäkringar-
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Att byta ut markisen mot ett reservhjul är inget alternativ för mig! Skulle jag räkna dagar där markis känts viktigt och bra jämfört med dagar jag haft behov av reservhjul, så är valet givet!

Självklart är det så, vi har olika behov, vi rullade ut markisen en gång på fyra år, mest på prov. Det är nog så att husbilen används på olika sätt av oss alla och som vi använder vår finns helt enkelt inget behov av markis, däremot ett reservhjul då vi ofta vistas i otillgängliga områden och genom åren jag kört olika fordon har jag haft fler punkteringar än jag minns, så jag är väl medveten om att det kan inträffa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Reservhjul till husbilen har jag inte längre men reservdäck och slang till elcykeln kan vara nog så viktigt.
Jag fick punka häromdagen på min elcykel (vass sten) och fann att corden började synas på däcket. Alltså dags att byta både däck och slang, inte helt enkelt med växelvajer och komplicerat kedjeskydd, så en uppsättning verktyg måste finnas till hands. Min senaste lagning med solution och bot gjordes för 60 år sedan, enklare med ny slang.
 
Toppen