• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver lite hjälp inför köp!

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är nog sant som du säger att mesta beror på bra isolering! :)
Det är nog mer så att dom som sagt till mig att försöka köpa med vattenburen golvvärme anser att den ger mycket bättre "komfort".
Dubbelgolv är väl en bra sak att ha om man vill bo ute i naturen vintertid några dagar. Tack för synpunkter! :) uppskattas

Jag har båda systemen i min husbil.
Vattenburen värme i golven och sängen
Skön komfort.

Samt luftburen i hela bilen samt garaget
Snabb och effektiv, samt något bullrigare (fläkt ljudet).
Ingen är bättre eller sämre på att leverera värme, bara på olika sätt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Men ska man verkligen få häftiga naturupplevelser så väljer man en plåtis under 6 meter, då hittar du massor med smultronställen som vi vanliga husbilar aldrig kommer åt men en sådan passar förmodligen inte för dig och dina önskemål.


Med bil på 7,8m (4,5t) och stort garage tar vi oss till de flesta platserna dit husbil går att köras. Vill vi till de riktigt trånga stigarna lastar vi ur den mellanstora mc:n, packar picknick i toppboxen, och kör kurviga småvägar fram till vårt mål.

Är vi på en tripp där trånga gränder är målet står el-cyklarna i garaget. Råkar vi känna för picknick enl. ovanstående med dessa i stället för mc:n (beroende på vad som är packat i garaget) har dessa en räckvidd (på lägsta hjälpläget) upp till 12-13mil).

Ang. Alde alt. Truma (vi har haft både och) föredrar jag Alde (som vi har i nuvarande bil). Den något längre uppvärmningstiden (med Alde) är ett icke-problem (anser jag). Det är när bilen är ordentligt nerkyld (vintertid) det kan ta lite tid (8-15h, från minusgrader till +20). Vilket bara händer en gång/resa. Under en resa är åtminstånde våran bil konstant uppvärmd.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Med bil på 7,8m (4,5t) och stort garage tar vi oss till de flesta platserna dit husbil går att köras. Vill vi till de riktigt trånga stigarna lastar vi ur den mellanstora mc:n, packar picknick i toppboxen, och kör kurviga småvägar fram till vårt mål.

Är vi på en tripp där trånga gränder är målet står el-cyklarna i garaget. Råkar vi känna för picknick enl. ovanstående med dessa i stället för mc:n (beroende på vad som är packat i garaget) har dessa en räckvidd (på lägsta hjälpläget) upp till 12-13mil).

Ang. Alde alt. Truma (vi har haft både och) föredrar jag Alde (som vi har i nuvarande bil). Den något längre uppvärmningstiden (med Alde) är ett icke-problem (anser jag). Det är när bilen är ordentligt nerkyld (vintertid) det kan ta lite tid (8-15h, från minusgrader till +20). Vilket bara händer en gång/resa. Under en resa är åtminstånde våran bil konstant uppvärmd.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas

Dom bilar jag tittar på och högst troligt kommer att köpa blir från 6,9 - 7,8 meter långa. Låter väl logiskt att ju längr/större bilen är desto svårare att nå ut till dom där små pärlorna längs kust och sjöar. Ett av mina resmål som står högst upp på listan är Norska fjordar samt Lofiten/Nordnorge. Sedan norra delen av Sverige samt Finland.
Framöver blir det helt säker södra Tyskland mm. Det jag egentligen vill uppleva är naturen. Stora städer mm har jag sett så det räcker! :)
Men jag vill bo någorlunda bekvämt, rymligt, så därför kikar jag nu då mest på bilar i storleksordningen 4 person (sängar bak och taksäng fram). Hur mycket vinterkörning det kommer att bli har jag inte en aning om då jag ju aldrig testat denna semestertyp tidigare. Men skall jag köpa bil så vill jag ha en som klara en vecka med kyla någorlunda bra!
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Om det blir vinterkörning och övernattning i naturen med stark kyla lär det ju gå en del gas... Dom flesta bilar verkar ha fast plats för två stora gasflaskor.
MEN - hur många flaskor får men egentligen ha med sig i en husbil?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Dom bilar jag tittar på och högst troligt kommer att köpa blir från 6,9 - 7,8 meter långa. Låter väl logiskt att ju längr/större bilen är desto svårare att nå ut till dom där små pärlorna längs kust och sjöar. Ett av mina resmål som står högst upp på listan är Norska fjordar samt Lofiten/Nordnorge. Sedan norra delen av Sverige samt Finland.
Framöver blir det helt säker södra Tyskland mm. Det jag egentligen vill uppleva är naturen. Stora städer mm har jag sett så det räcker! :)
Men jag vill bo någorlunda bekvämt, rymligt, så därför kikar jag nu då mest på bilar i storleksordningen 4 person (sängar bak och taksäng fram). Hur mycket vinterkörning det kommer att bli har jag inte en aning om då jag ju aldrig testat denna semestertyp tidigare. Men skall jag köpa bil så vill jag ha en som klara en vecka med kyla någorlunda bra!

Vi har varit på alla de platser du nämner att du vill reda till med husbilen. Visst, på Norska vägar (små sådana) kan det vara riktigt trångt (Trollstigen är en sådan). Men det finns mötesplatser och har man backkamera och lite erfarenhet av att backa löser man de allra flesta situationerna. De flesta vägarna är breda nog att mötas på.

Vi hamnade, tidigare i år, på en satans i h...vete (ursäkta språket) liten väg när vi sent på kvällen (som tur var) körde över fjället vid Limingen (Norge) och söder därom. Vägen var asfalterad och i kanonbra skick men så smal att det inte ens hade gått att möt en personbil (modell större) vid mötesplatserna. Nu körde vi så sent på kvällen att vi inte mötte en enda bil på 1 timmes körning. Detta är enda gången vi funderat på om vi borde åkt annan väg. Lofoten är inga problem, norra Sverige funkar hur bra som helst (förutom stundtals dålig vägbeläggning.

Vi valde nuvarande bil (Carthago I50) då vi ville ha en vinterbonad bil (38mm isolering i väggar/tak, aluminiumprofiler i stället för träreglar och sandwish-konstruktion på väggarna utan organiskt material dvs. fukt är inte ett problem om det skulle uppstå läckage). Att campa i -25C är bara ett problem med att man måste byta gasflska (P11) varannan till varje 2,5 dagar (bekväm temperatur inne är då +23 till +25C). Men med stort garage kan man lätt ha med sig några extraflaskor. Om inte tar man med elverket och kör pan´nan (Alde) på den (som komplement). 3kW (el) räcker inte till vid -25C men gasen räcker då mycket längre. I gengälld får man fylla på bensin i elverket.

Vi satte gräns på max 7,5m från början men tvingades göra avkall på längden (som blev 7,73m) då alla andra bilar hade garage som var för lågt (vi behöver minst 120cm i höjd). Jag skulle tro att bil liknande våran skulle uppfylla dina önskemål rätt väl avseende bekvämlighet/utrymme mm.

Vi hade andra krav & önskemål än bara väl isolerad men dessa kan jag räkna upp om nödvändigt via PM (eller här).

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om det blir vinterkörning och övernattning i naturen med stark kyla lär det ju gå en del gas... Dom flesta bilar verkar ha fast plats för två stora gasflaskor.
MEN - hur många flaskor får men egentligen ha med sig i en husbil?

Känner inte till någon gräns men med lite sunt förnuft kanske man inte har med sig mer än en eller ett fåtal (1-3st) extratuber i garaget (väl förankrade) samt 2st installerade.

Skall man vintercampa mycket är det att föredra fast installeras gastank (ex. under bilen). Men det är inte alla bilar som har varken tillräckligt med utrymme (under bilen) eller tillräckligt med lastvikt för att samtidigt kunna ha övriga tankar fulla också (dieseltank, färskvattentank, toatank mm.).

Mvh!
// Niklas
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Niklas!
Vet du om det funkar med fast gasoltank under bilen vid vintercamping? Blir det inte för kallt? Kanske måste man isolera och värma tanken då? Vi har haft lite funderingar kring detta.

Ha de gott!
//Jocke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej Niklas!
Vet du om det funkar med fast gasoltank under bilen vid vintercamping? Blir det inte för kallt? Kanske måste man isolera och värma tanken då? Vi har haft lite funderingar kring detta.

Ha de gott!
//Jocke


Hej!

Nej, det behövs inte!
Flaskorna vi (nästan allihop) idag har (2st P11:eek:r) står i ett ouppvärmt utrymme och det går ju bra.
Kravet vid kall kyla är dock stål- eller aluminiumflaskor och att vi har rätt gas (Butangas funkar sämre, säljs nästan inte i Sverige).
Så har du utrymme och lastvikt är det bara att köpa hem och installera. Vi har lite för ont om fri höjd under vår bil för att få plats med den storlek på tank jag skulle vilja ha. Så vi skippar denna investering.

Mvh!
// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Niklas!
Vet du om det funkar med fast gasoltank under bilen vid vintercamping? Blir det inte för kallt? Kanske måste man isolera och värma tanken då? Vi har haft lite funderingar kring detta.

Hej, det är inga problem med fast tank under bilen under förutsättning att man tankar (nästan) ren Propan 95/5.
Vi har kört med fast tank sedan 2007 och ett antal fjällresor varje vinter, lägsta temp vi vet om drygt -25.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!

Nej, det behövs inte!
Flaskorna vi (nästan allihop) idag har (2st P11:eek:r) står i ett ouppvärmt utrymme och det går ju bra.
Kravet vid kall kyla är dock stål- eller aluminiumflaskor och att vi har rätt gas (Butangas funkar sämre, säljs nästan inte i Sverige).
Så har du utrymme och lastvikt är det bara att köpa hem och installera. Vi har lite för ont om fri höjd under vår bil för att få plats med den storlek på tank jag skulle vilja ha. Så vi skippar denna investering.

Mvh!
// Niklas

Hej igen Niklas!
Stort tack för info.

Ha de gott!

//Jocke
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Självklart så är sunt förnuft en sak och lagkrav något annat... Ja var mer nyfiken på om det faktiskt finns en begränsning hur mycket eller många flaskor man faktiskt få köra omkring med i en husbil. Borde finnas en maxvolym/vikt tycker jag..... Eller är det så att bilen klassas/godkänns med plats för tex två flaskor, vilket det då ofta tycks finnas plats för!?
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Vi har varit på alla de platser du nämner att du vill reda till med husbilen. Visst, på Norska vägar (små sådana) kan det vara riktigt trångt (Trollstigen är en sådan). Men det finns mötesplatser och har man backkamera och lite erfarenhet av att backa löser man de allra flesta situationerna. De flesta vägarna är breda nog att mötas på.

Vi hamnade, tidigare i år, på en satans i h...vete (ursäkta språket) liten väg när vi sent på kvällen (som tur var) körde över fjället vid Limingen (Norge) och söder därom. Vägen var asfalterad och i kanonbra skick men så smal att det inte ens hade gått att möt en personbil (modell större) vid mötesplatserna. Nu körde vi så sent på kvällen att vi inte mötte en enda bil på 1 timmes körning. Detta är enda gången vi funderat på om vi borde åkt annan väg. Lofoten är inga problem, norra Sverige funkar hur bra som helst (förutom stundtals dålig vägbeläggning.

Vi valde nuvarande bil (Carthago I50) då vi ville ha en vinterbonad bil (38mm isolering i väggar/tak, aluminiumprofiler i stället för träreglar och sandwish-konstruktion på väggarna utan organiskt material dvs. fukt är inte ett problem om det skulle uppstå läckage). Att campa i -25C är bara ett problem med att man måste byta gasflska (P11) varannan till varje 2,5 dagar (bekväm temperatur inne är då +23 till +25C). Men med stort garage kan man lätt ha med sig några extraflaskor. Om inte tar man med elverket och kör pan´nan (Alde) på den (som komplement). 3kW (el) räcker inte till vid -25C men gasen räcker då mycket längre. I gengälld får man fylla på bensin i elverket.

Vi satte gräns på max 7,5m från början men tvingades göra avkall på längden (som blev 7,73m) då alla andra bilar hade garage som var för lågt (vi behöver minst 120cm i höjd). Jag skulle tro att bil liknande våran skulle uppfylla dina önskemål rätt väl avseende bekvämlighet/utrymme mm.

Vi hade andra krav & önskemål än bara väl isolerad men dessa kan jag räkna upp om nödvändigt via PM (eller här).

Mvh!
// Niklas

Tack för info och feedback. Det där med storlek/längd på bilen verkar i dom flesta fall inte vara ett större problem med lite tur då.

Litet elverk är ju egentligen inte så jäkla dumt kanske att ha med som "reserv" om man reser vintertid (kanske inte fel sommar tid heller ...).

Min list jag gjorde för ett tag sedan har reviderats några gånger i takt med att man varit runt och kikat på bilar samt det man snappat upp här i forumet. Många bra eller intressanta synpunkter från folk varför just dom valt si eller så. Det som passar dig bra kanske inte passa mig alls men just anledningen till vara det blev si eller så är intressant att höra. Det gör att man tänker till lite och börjar fundera lite på vad man själv egentligen vill ha. Ju mer man tittar desto klurigare (roligare!?) blir det :)
Men långsamt börjar nu så smått vissa pusselbitar ligga still och jag har nog idag klart för mig det där med sängtyp kontra garageutrymme under. Likaså att det skall vara taksäng samt vattenburen golvvärme.

Det som visat sig vara lurigare sista tiden är något jag egentligen inte alls är bra på: matlagning samt hur "köket" skall vara och se ut..... Ugn tex känns inte viktig idag utan istället haft ett skåp att ställa grytor eller "torrfoder" i...

Det är en svår balansgång mellan garderober och stuvutrymme i många bilar i förhållande till hur lång bilen blir. Men dett är egentligen inte för mig ett stort problem utan mer en för ellrr nackdel kanske vid val av design....
 
F

F.d. 58689

Guest
Tja, det verkar i alla fall som om Du ska leta efter en husbil med STORT garage!!!!! ;)
Bra sammanfattning annars, på dina funderingar!
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Alla som skriver eller har skrivit i denna tråd (samt i övriga trådar i forumet) skall ha stort tack för era åsikter. Dessa åsikter och synpunkter ger mig väldigt mycket idéer att tänka på som jag kanske inte alls tidigare la så mycket vikt vid.
När man hör VARFÖR folk valt ditt o datt så börja man fundera lite på om det är något som skulle kunna passa mig!!??
Mycket uppskattat från min sida att få läsa era personliga reflektioner.
Tar gärna emot mer info om någon har något kul, bra, dålig eller udda att komma med.
Blir nog ett besök till ELMIA nu i sptember för ännu mer intryck och griller i huvudet...... :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Alla som skriver eller har skrivit i denna tråd (samt i övriga trådar i forumet) skall ha stort tack för era åsikter. Dessa åsikter och synpunkter ger mig väldigt mycket idéer att tänka på som jag kanske inte alls tidigare la så mycket vikt vid.
När man hör VARFÖR folk valt ditt o datt så börja man fundera lite på om det är något som skulle kunna passa mig!!??
Mycket uppskattat från min sida att få läsa era personliga reflektioner.
Tar gärna emot mer info om någon har något kul, bra, dålig eller udda att komma med.
Blir nog ett besök till ELMIA nu i sptember för ännu mer intryck och griller i huvudet...... :)

Ytterligare krav vi hade, när vi bytte bil, var att duschutrymmet skulle vara avskiljt från toalettens golvyta. Vi ville bort från kravet att torka torrt innan man kunde nyttja toalettytan. Vi hamnade ofta i situationen när en av oss dúschade medan den andre gjorde sig i ordning (borstade tänderna, fönade håret,sminkning etc.).

Valet av helintegrerad i stället för delintegrerad styrdes av två parametrar (i 1:a hand):
1.) Bättre isolerade i förarhytten än delintegrerad.
2.) Ur inbrottssynpunkt bättre dörrar.

En possitiv bonuseffekt blev mer volym. Men vi "led" inte av brist på volym i vår delintegrerade bil vi hade innan, därav inget krav.

Vi valde också kombinationen Fiats största motor (3,0 liter, 177hk, tillverkas ej längre) i kombination med deras robotlåda av följande skäl:
1.) Kammkedja
- Det är enormt trångt att serva motorn på en helintegrerad. Och då jag oftast gör all service själv ville jag slippa ifrån byte av kammrem.
2.) Bränsleförbrukningen
- Allt jag läste om detta pekade mot att detta var den snålaste kombinationen. Vi har inte blivit besvikna.

Mvh!
// Niklas
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Om det blir vinterkörning och övernattning i naturen med stark kyla lär det ju gå en del gas... Dom flesta bilar verkar ha fast plats för två stora gasflaskor.
MEN - hur många flaskor får men egentligen ha med sig i en husbil?

Jag frågade Transportstyrelsen en gång. De hänvisade till Samhällsskydd och Beredskap (tror jag att myndigheten heter). Svaret blev att det finns ingen begränsning. Du får alltså ha så många gasflaskor som du vill ha. Men det är ditt ansvar att de står stadigt. T.ex. är ordentligt spända med kraftigt spännband.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
62ED544B-B57D-4F3F-A2CB-60D72CB5FA1D.png
Självklart så är sunt förnuft en sak och lagkrav något annat... Ja var mer nyfiken på om det faktiskt finns en begränsning hur mycket eller många flaskor man faktiskt få köra omkring med i en husbil. Borde finnas en maxvolym/vikt tycker jag..... Eller är det så att bilen klassas/godkänns med plats för tex två flaskor, vilket det då ofta tycks finnas plats för!?
Att köra omkring med extraflaskor i garaget är inte tillåtet om du inte löst luftningen där. Själv har jag satsat på alutankar i gasolutrymmet. Istället för två vanliga 11or fick det plats två 14 kg aluflaskor alltså ca 30% mer och väldigt smidigt. Har satt utvändig tankning och uttag för grillen så den inte behöver en egen flaska.
 
Toppen