• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Plockar ett par ord från inläggen: "Samling" "Öppna med Utforskaren"
Detta får mig att tro att du ser bilderna i programmet Microsoft Foton. Ser ikonen för programmet i aktivitetsfältet längst ner ut som två fjälltoppar?
Samlingar är i så fall något det programmet sätter ihop själv utifrån de bilder som det hittar på datorn och kan då bli sorterade i t ex datumordning oavsett vilken mapp de olika bilderna finns i. Det man ser i programmet är dock bara länkar till den ordinarie platsen, t ex i katalogen Mina bilder. Om programmet hittat bilder på din CD när den varit isatt så hittas ju inte bilderna när du tar ut CDn, men länken finns kanske kvar. Går det inte att sätta ett kryss i övre högra hörnet på de "bilder som inte finns" och sedan välja Ta bort från Album?

/CG
 
F

F.d. 55374

Guest
Till Boer.
Har nu gjort enl dina bilder o text, dom bilder som visas är mina gamla bilder. När jag klickar på ta bort visas samma text som när rutororna var tomma. Detta bekymmer fanns inte på windovs 7.
Det är nog bara och ge upp, tack igen.

Till cgwik
Har fjälltoppar när bilderna är framme, problemet är att det inte går att göra något med bilderna från CDn.
Dom går inte att ta bort ej heller redigera.

Det går bra att titta på bilderna från CDn i DVDn.

Tommy R
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det låter som om CG har rätt, de tomma bilderna (när inte CD:n är monterad) är genvägar som pekar på bilder på CD:n.
Har du lyckats kopiera över några som helst bilder från CD till dator?
 
F

F.d. 55374

Guest
Det låter som om CG har rätt, de tomma bilderna (när inte CD:n är monterad) är genvägar som pekar på bilder på CD:n.
Har du lyckats kopiera över några som helst bilder från CD till dator?

Det blev kanske ett missförstånd, har inga tomma rutor dom fylldes upp när jag satt in CDn igen. Bilderna finns på datorn, men det går inte att göra något åt dem. Bland annat står det att jag inte har någon behörighet att öppna bilderna.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, det var just det jag menade. Genvägarna är ju inte gångbara längre när du plockat ur CD:n, varför det då blir det tomma rutor. Eller hur? Alltså, genvägar.

Nånstans på CD:n ligger de aktuella bilderna, du har tom kanske redan fått över dem på datorn?
Kan du se någon av de bilder på datorn som tidigare syntes i en "tom ruta"? Eller omvänt, om du har CD:n insatt så kan du hitta samma bild på två ställen?
  1. På CD:n via "genvägen" (den icke längre tomma rutan)
  2. Plus på din PC (under en annan mapp kanske)
 
F

F.d. 55374

Guest
Efter första insättning av CDn blev det 120 tomma rutor, någon skrev att försök att sätt tillbaka Cdn igen, det är det jag nu har gjort så nu har jag 120 bilder på datorn som jag kan se.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Bra, alltså är det genvägar som pekar in någonstans på CD-skivan! Alltså, bara genvägar, inga bilder i sig. Bilderna ligger alltså nånstans på CD:n.
Du får leta upp dessa på CD:n och kopiera dem in på datorn.
 
F

F.d. 55374

Guest
Bra, alltså är det genvägar som pekar in någonstans på CD-skivan! Alltså, bara genvägar, inga bilder i sig. Bilderna ligger alltså nånstans på CD:n.
Du får leta upp dessa på CD:n och kopiera dem in på datorn.

Du får ursäkta förstår inte vad du menar, har flera gånger skrivit att bilderna finns i datorn(kopierade)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Du får ursäkta förstår inte vad du menar, har flera gånger skrivit att bilderna finns i datorn(kopierade)
Jo, jag menar att när du sätter i CD:n finns det genvägar upplagda på CD-skivan som pekar på bilder på den, i någon mapp nånstans, eller direkt i roten (inte i någon mapp). När du sedan tar ut CD:n från CD-läsaren kan Windows inte längre hitta bilderna. Såklart.

Men, du har tydligen fått över bilderna till PC:n, så allt är ju frid och fröjd. De gamla genvägarna kan du bara bortse från. Huvudsaken är att du har fått tag i bilderna och fått in dem i datorn. Och du kan t ex köpa ett USB-minne på 8 GB på Kjell & Company för en hundralapp och kopiera dem dit i stället (för backup).

Kommentar: Du kan inte ändra/editera/skriva på en "enkel CD-skiva", t ex ta bort genvägarna. Den är inte skrivbar. Då måste du ha en speciell typ av CD-skina (read/write). Så, du får leva med de gamla genvägarna, de fungerar iaf när du har skivan monterad/insatt i läsaren.
 
F

F.d. 55374

Guest
Allt är inte frid o fröjd eftersom jag inte kan använda bilderna, kommer aldrig mer att sätta in någon CD i datorn. Någon som vet varför windows 7 fungerade bättre än 10.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Jag tror att en del av ditt problem är programmet Foton som kom med Windows 8. Det är inte bara en fotovisare utan också en fotohanterare som samtidigt t ex kan visa bilder från olika mappar men som tagits vid samma tillfälle, eller visa bilder som innehåller en viss person. Det du ser i fotohanteraren är genvägar till bilder som ligger i t ex mappen Bilder i utforskaren eller i undermappar till den, men det kan också vara till bilder som finns på en CD eller ett 'USB-minne.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "nu har jag 120 bilder på datorn som jag kan se" resp " jag inte kan använda bilderna". Vad är det du vill göra?
Jag föreslår att du gör så här för att slippa från programmet Foton.
1.Starta om din dator för att förhoppningsvis bli av med ev fil-låsningar
2. Starta Utforskaren och leta rätt på mappen som innehåller dina bilder, t ex i mappen Bilder eller på t ex CD-skivan som troligen heter D:
3. Högerklicka på en bild och välj Öppna med Windows Fotovisare. Nu bör du kunna se bilderna som du har på den isatta CDskivan. Det går att ändra inställningar så att du kan dubbelklicka på bilden och öppna den i Fotovisaren, men först behöver du se att det fungerar "som förr i Windows 7".

/CG
 
F

F.d. 55374

Guest
Hej
Ingen av bilderna går att öppna, dom finns inte i utforskaren, stänger datorn varje kväll. Meningen med inkopierade bilder är att kunna använda dom. Alla bilder visar samma text vid försök att ta bort dom, försök till redigering, nämligen bland annat att jag inte är behörig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dette ville være korrekt om bildet ligger på CD eller DVD - media som en ikke kan redigere. Har selv hentet inn mange bilder fra gamle skiver, men alltid kun med utforskeren. Bilde import kan i noen tilfeller lure en ved å kun hente pekere inn i en database. Skjermdumpen tyder på en bildehåndterer og den kan lure en stort, har sett at den ikke har overført bildene fra et tilkoblet minnekort.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I inlägg 22 skriver du: "Det går bra att titta på bilderna från CDn i DVDn." Alltså finns bilderna på din CD-skiva. Om du sätter i samma skiva i datorn, ser du då inget i Utforskaren på D: eller ev E: (den bokstav som hör till CD-spelaren på datorn)?

/CG
 
F

F.d. 55374

Guest
I inlägg 22 skriver du: "Det går bra att titta på bilderna från CDn i DVDn." Alltså finns bilderna på din CD-skiva. Om du sätter i samma skiva i datorn, ser du då inget i Utforskaren på D: eller ev E: (den bokstav som hör till CD-spelaren på datorn)?

/CG

Hej
Vågar inte sätta in någon mer CD i datorn, tänk om jag får 120 nya rutor/bilder. Tanken vara att kunna spara några bilder från varje CD. Detta problem fanns inte på windows 7.
Tack
Tommy R
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du skal få en fråga om hva du vil med skivan. Eneste valg som er bombesikkert er å åpne i utforskeren. Mener det ikke finnes et valg for å ikke få denne frågan.
 
Toppen