• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp elförsörjningen

F

F.d. 31068

Guest
Hej!

Har relativt nyss köpt mig en skåpbil som gjorts om till husbil. För att förklara mitt lilla projekt här så är min tanke att endast bo i husbilen året runt. Har redan sålt av det mesta i min lägenhet och har nu en "deadline" så att säga har redan sagt upp lägenheten. Så har 3 månader att fixa det sista med husbilen =).

Det mesta är egentligen klart med husbilen, men med min brist på kunskap med ström och batterier så känner jag att lite hjälp behövs :)!
Har kollat på en hel del olika fritidsbatterier och beslutat mig för att det troligen blir gel batterier. Det jag har svårt att bestämma mig för är hur stor batteri jag behöver när man talar om ampere (AH).

Det som batteriet ska kunna klara av är att driva min dieselvärmare, min bärbara dator, mobiltelefon, elciggaretter, väckarklocka, samt en takfläkt och belysning. Samt kunna driva detta en vecka innan man laddar batteriet till fullt helst.

Sedan har jag även väldigt svårt i frågan hur stark inverter/omvandlare man behöver. Kommer inte att använda krävande saker så som kaffekokare, micro etc. Så skulle det räcka med en omvandlare på 350w eller mindre för att kunna driva det jag vill?

Bilder kan komma om så önskas ;)
Tackar för alla svar jag kan få! =D
// JohannesM
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Hej
Du skriver "året runt", då vill jag föreslå 2 batterier. Vi, liksom många andra, har bra erfarenhet av Biltemas 95Ah AGM.

Inverter är en knepig fråga, du kommer få många svar. En kraftig variant är stor, tung, dyr och drar duktigt med ström även i Standby-läge. Vid drift så går en del resurser åt till inverterns egen inre förbrukning, verkningsgraden är inte 100%. Väljer du en Inverter så var mycket noga med att få en "Ren Sinus".

Sedan flera år har vi slopat Inverter helt, allt är 12 voltsdrivet. Nåja, inte helt. För nödbruk har vi ett litet inverterelverk, Honda10i. Det funkar för oss, hälsar Björn.
 
F

F.d. 31068

Guest
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Hej Björn & Lisa!

De gel batterier jag kollat på ligger på 264Ah de kostar dock en hel del heh.
Ska tänka på detta hur som helst =)

Har kollat på Waeco Dometic inverters som har en verkningsgrad till 92%. Sen till min förståelse om jag inte läst fel eller dylikt så drar 12volt mycket mer ström än 230v rätta mig om jag har fel! =)

Tänkte också i fall jag kör med en inverter så borde man väl kunna placera en avbrytare till invertern ifrån batteriet så den inte kan sno någon ström under tom gång så att säga?

Tack för svar :D!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Utgå ifrån att du oftast inte bör tömma din batteribank till mer än 50%
Alltså ifall du köper ett AGM eller GEL, bly-syra kräver ändå större batteribank.

Tänk även över belysningen, här gäller LED-lampor ifall du ska hushålla med 12V.

Försök beräkna vad dina förbrukare kommer att ta per dygn, bestycka sen din batteribank utifrån detta.

Ang. Biltema's AGM så bytte jag från gamla GEL till dessa i våras, är nöjd har 3x95Ah Biltema AGM, prisvärda, samt 4års garanti.

Tänk även på att montera dina batterier där det är rumsvarmt, kyla gör att batterierna tappar mycket effekt.
Med "stor" batteribank följer också en "stor" laddare.
Har du sen pengar över, fyll taket med solceller :)


Här kan du studera lite om batterier:

Batteriskolan Del 1

http://www.husbilsklubben.se/forums/t40717/

https://batterigiganten.se/batteriskolan
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Rumsvärme for batteri er viktig, og 50% reglen for all bly teknologi likeså.
I et nytt opplegg av hele elsystemet ville jeg satset på LiFePO4 med omlag halve vekten for samme brutto Ah kapasitet og sikker bruk av 100% når en har en god BMS batterivakt. Det finnes hos flere av leverandørene av solpanel løsninger for hyttebruk beregningssider for størrelsen av batteribank. Fra disse får du en god indikasjon på hva du kommer til å forbruke pr døgn, for ukesforbruk gang dette med 10! Skulle tro du ender i et forbruk rundt 500Ah 12V eller mer før du bytter ut noe som bruker for mye med alternative løsninger eller andre produkt med vesentlig mindre strømforbruk. Problemet er å finne hva eksempelvis en TV virkelig bruker. Ofte vil en laptop eller tablett bli løsningen her.

Ser at du ikke har med TV på listen din, ett problem mindre. Belysning er i dag enkelt, led gir bra lys med lite forbruk.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

En överslagsräkning i huvudet ger ungefär samma svar som Knut här ovan.
Du behöver minst 500Ah. Detta räknat på att du nog förbrukar 30-40Ah per dygn även om du snålar på strömmen.
40Ah * 7 =280Ah. MEN, för att du ska bibehålla livslängden på batterierna bör du inte gå under 50% laddning. Att ladda ut dem helt är förödande för livslängden.
Själv har jag testat billigare blybatterier, men nu övergått till Biltema AGM, både för omdömena och garantierna.
 

Bilagor

  • AGM Technical Info.pdf
    1,3 MB · Visningar: 22
  • AGM Service Manual.pdf
    4,6 MB · Visningar: 14

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Hade jag varit helt nybörjare då hade jag tagit det lite "lugnare" med enorma investeringar (massvis med batterikraft, solceller & regulatorer, inverter, osv...). 1:a året hade jag nöjt mig med en till två 95A Biltemas AGM och en "övervintrings" P-plats där jag kunde ansluta till 230V. Att klara av vinterkylan skulle vara den första uppgiften. Året efter skulle jag fundera på nästa steg med solceller, mer batterikraft och "rätt" storlek på regulatorn, osv...!

Edit: ja, jag känner till att batterierna bör vara av samma årgång...
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Hej!

Har relativt nyss köpt mig en skåpbil som gjorts om till husbil. För att förklara mitt lilla projekt här så är min tanke att endast bo i husbilen året runt. Har redan sålt av det mesta i min lägenhet och har nu en "deadline" så att säga har redan sagt upp lägenheten. Så har 3 månader att fixa det sista med husbilen =).

Det mesta är egentligen klart med husbilen, men med min brist på kunskap med ström och batterier så känner jag att lite hjälp behövs :)!
Har kollat på en hel del olika fritidsbatterier och beslutat mig för att det troligen blir gel batterier. Det jag har svårt att bestämma mig för är hur stor batteri jag behöver när man talar om ampere (AH).

Det som batteriet ska kunna klara av är att driva min dieselvärmare, min bärbara dator, mobiltelefon, elciggaretter, väckarklocka, samt en takfläkt och belysning. Samt kunna driva detta en vecka innan man laddar batteriet till fullt helst.

Sedan har jag även väldigt svårt i frågan hur stark inverter/omvandlare man behöver. Kommer inte att använda krävande saker så som kaffekokare, micro etc. Så skulle det räcka med en omvandlare på 350w eller mindre för att kunna driva det jag vill?

Bilder kan komma om så önskas ;)
Tackar för alla svar jag kan få! =D
// JohannesM

Det ser ud som om at Mark ligger på samme højde som Danmark. Så ville jeg satse på følgende.

Solceller og LiFePo4 batteri med BMS. Den ekstra pris opvejes af bedre udnyttelse på mindre plads og vægt. Du skal naturligvis stadig beregne dit forbrug, sådan som andre indlæg peger på. Så kan du beregne størrelse på solceller og batteri.

Mest muligt på 12V, naturligvis LED lys og andre el-artikler med lavt strømforbrug.

Undgå mest mulig at ændre fra 12V til 230V, da al omsætning til andre Volt værdier koster energi, især en 230V inverter. Du kan få gode og billige transformere fra 12V og til eks 19V til PC, og fra 12V til 5V til smartphones.

Brug PC eller Platta til TV

Brug gas til madlavning. Undgå 230V kaffemaskine og elkedel, men kog vand på gas.

Et kompressorkøleskab kan køre på 12V, men jeg har ikke undersøgt tilstrækkeligt til at rådgive. Måske andre kan.

Brug gerne diesel til opvarmning og varmt vand. Måske slipper du ikke for at bruge en elpatron, men så bliver du afhængig af en El-stolpe.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

"Det som batteriet ska kunna klara av är att driva min dieselvärmare, min bärbara dator, mobiltelefon, elciggaretter, väckarklocka, samt en takfläkt och belysning. Samt kunna driva detta en vecka..."

Det är ett tufft krav vintertid. Lättare blir det om du, som skrivs ovan, kan hitta en vinter P plats med eluttag lite oftare. Vid -10 så drar dieselvärmare i sig duktigt med resurser. Sju dygn, en hel vecka... Varenda chans att att spara ström måste tas tillvara. (Själv har jag alltid haft ett litet elverk i reserv)

"...så drar 12volt mycket mer ström än 230v rätta mig om jag har fel! =)"
Nej, absolut inte, lägre spänning drar inte mer ström. Uttagen effekt i Watt är densamma. Den gamla formeln gäller. Effekten i Watt = spänningen i Volt, gånger strömmen i Ampere.

Nej, men 220 volt drar i praktiken mer ström än 12 volt. Ditt exempel med 92% verkningsgrad betyder i praktiken att 10% försvinner i inverterns omvandling.

Visst kan du ha en extra strömbrytare men... invertern är fortfarande stor, tung, dyr och behövs inte till något av det du listat upp. Köp dig ett elverk istället!
Tycker Björn.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

En strömbrytare före en inverter blir en häftig sak 350W / 12V = 30A som brytaren måste tåla..
En inverter har vi inte behövt i husbilen. Det mesta går att driva på 12V. Även bärbara datorer som brukar behöva 19V går bra med omvandlare t.ex. Kjell o Co
Värme med gasol, kylskåp med gasol då även ett kompressorskåp drar på batterierna ungefär som dieselvärmare. Bästa investeringen är kanske ett par hundra watt solpaneler. På vintern ger de kanske bara någon procent och under några få timmar. Om den ska stå stationärt vinkla solpanelen mot solen så ger det mycket mera.Men trots allt är yttre ström att föredra i detta läge, inga batterier räcker annars, då uppladdningstiden blir många många timmar när du väl får tag på ström. Vi har en elbil förutom plåtisen och ser hur lång tid det tar om man skall ladda från 10A uttag. Dessutom kommer det krävas en laddare i paritet med stora batterier. 200Ah behöver en 25A laddare för att det inte ska ta mer än 10 timmar, då laddningen går långsammare de sista 20procenten.
Mvh Conny J
 
F

F.d. 31068

Guest
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Tack för alla svar!!

Får ursäkta för min frånvaro men som ni säkert förstår så har all tid hamnat på husbilen haha =)!

Fått en väldigt fin bild utav vad jag vill ha. Hoppas bara budgeten hänger med ^^

//JohannesM
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Hej nu ha de spåra lite fel här,ja läser ofta dina inlägg du verkar ha kunnandet inom el å annat så kan du titta elförsörjning,laddningsproblem ,bennyolle e min signatur kommer nog överst tackar på förhand,ja bor i fi
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp elförsörjningen

Hej!

Har relativt nyss köpt mig en skåpbil som gjorts om till husbil. För att förklara mitt lilla projekt här så är min tanke att endast bo i husbilen året runt. Har redan sålt av det mesta i min lägenhet och har nu en "deadline" så att säga har redan sagt upp lägenheten. Så har 3 månader att fixa det sista med husbilen =).

Det mesta är egentligen klart med husbilen, men med min brist på kunskap med ström och batterier så känner jag att lite hjälp behövs :)!
Har kollat på en hel del olika fritidsbatterier och beslutat mig för att det troligen blir gel batterier. Det jag har svårt att bestämma mig för är hur stor batteri jag behöver när man talar om ampere (AH).

Det som batteriet ska kunna klara av är att driva min dieselvärmare, min bärbara dator, mobiltelefon, elciggaretter, väckarklocka, samt en takfläkt och belysning. Samt kunna driva detta en vecka innan man laddar batteriet till fullt helst.

Sedan har jag även väldigt svårt i frågan hur stark inverter/omvandlare man behöver. Kommer inte att använda krävande saker så som kaffekokare, micro etc. Så skulle det räcka med en omvandlare på 350w eller mindre för att kunna driva det jag vill?

Bilder kan komma om så önskas ;)
Tackar för alla svar jag kan få! =D
// JohannesM
En sak att tänka på vad det gäller värme är om värmaren orkar med att stå på så mycket som det krävs om man ska bo permanent i husbilen, det tror inte jag och strömmen!!!

En truma gasvärmare den orkar och drar inte ens i närheten av strömmen som en dieselvärmare och är tyst(har du ingen flält på drar den 0 och är supertyst), så om du kan hitta gasol till vettigt pris i närmheten dvs 200 kr flaskan så blir det nog både billigare och bättre.

Eller det som en del håller på med en fast gastank och tanka LPG om det är billigare kanske.
 
Toppen