• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp att förstå funktion av en knapp i EBL 251

Knaus2019

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
28015
Medlemskap
2021
IMG_6672.PNG
viewtopic.php
Vi köpte en Knaus Vansation från 2015 som har Elektroblock 251. Det har nu hänt ett antal gångar att det hördes ett knäppande ljud från denne när vi anslöt bilen till elförsörjning hemma eller på campingen.
Efter rådfrågning med förre ägaren fick vi veta att vi skulle ändra läge på knappen ( Umschalter), vilket vi gjorde och då upphörde det knäppande ljudet. Men som sagt hände detta ett antal gångar.
Kunde i inga manualer hitta beskrivning av vilken betydelse knappen har och att man ska behöva ändra nåt där, trodde att allt sköts automatiskt.
Är det någon som kan förklara vad denna knapp betyder och i vilket läge den SKA befinna sig nör jag åker på nästa tour? Just nu med elen påkopplat står den uppe och det är tyst. Och vet någon vad som händer när det knäpper oroväckande från blocket?
Nere står det D+ aktiv an 12V och uppe står det D+ aktiv an Masse.
Tacksam för förklaringar av er som kan detta ämne :)
Monika
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
D+ signalen skickas när bilens generator laddar och styr om kylskåpet skall gå på 12 V eller gasol / 230 V.
Omkopplaren gör att signalen kan vara jord (-) eller + 12 V. De fall jag känner till är den 12 V.
Att det skulle ha med knäppningar att göra verkar konstigt. Är inte knäppningarna från något relä som slår till och från?
Fungerar kylen när motorn går oavsett läge på omkopplaren?
 

Knaus2019

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
28015
Medlemskap
2021
Tack Wizard och Håkan för svaren. Kan vara så att det är någon annanstans, typ i ett relä, som det knäppar ifrån. Men det slutar knäppa när jag byter läge på knappen i elektroblocken. Vad för sorts relä kan det vara, vet någon?
Har inte kollat särskilt på om kylskåpet fungerar (eller kanske inte) när motorn går, har bara kört max 2 timmar innan vi kopplat till elen igen.
 
F

Fd.16159

Guest
Lite längre ner i manualen står det under felsökning (förvisso en EBL 251 A men det borde vara lika) att Bodelbatteriet inte laddas om knappen D+ aktiv är i fel läge

Urklipp02.jpg
 
Toppen