Batterispänning på EBL208 S låg

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Rudner, 31 Juli 2019.

  1. Rudner

    Rudner HBK Medlem

    Inlägg:
    5
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28754
    Någon som vet varför panelen i husbilen för batterispänning är ca 1 volt lägre från EBL 208 S boxen än vad regulatorn visar som sitter direkt på batteriet. Vid mätning med en multimeter är spänningen lika som regulatorn visar. Har en MPPT regulator från Sunvind som reglerar solpanelens laddning. Rolf
     
  2. kenjon

    kenjon HBK Medlem

    Inlägg:
    1,535
    Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9408
    Spänningsfall brukar bero på oxid i kontakter/skarvar.
     
  3. Rudner

    Rudner HBK Medlem

    Inlägg:
    5
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28754
    Bilen är ny så det borde inte vara oxid redan
     
  4. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,394
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Om bilen är ny, har du väl garanti på den?

    Pålle
     
  5. Rudner

    Rudner HBK Medlem

    Inlägg:
    5
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28754
    Ja det är det men det är ingen som kan svara varför det är som det är
     
  6. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,332
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Vilka värden har du?
     
  7. Västkustcamparen

    Västkustcamparen HBK Medlem

    Inlägg:
    183
    Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24499
    Då får de väl anstränga sig lite mer. De kanske behöver byta ut panelen....
     
    JANKRO gillar detta.
  8. Rudner

    Rudner HBK Medlem

    Inlägg:
    5
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28754
    Panelen kan visa 12,5 volt när det är 13,5 på regulatorn.
    Finns det möjligen någon kalibrering som skall göras i elcentralen?
     
  9. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,511
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Du verkar ha fått ett fånsvar som vanligt från firmor "ingen kan svara på varför det är som det är" (Proffsigt engagemang) kan de inte ens hantera ett mätinstrument.
    En bra början kunde ju vara om de kollade spänningen uppe vid panelen/panelens mätpunkt. Då vet de ju om den är lägre där än vid batteriet så det är ett fel på vägen upp som skall åtgärdas. Eller om spänningen är samma vid panelen som vid batteriet och det då "bara" är mätaren som visar fel och skall åtgärdas eller kalibreras.

    Om panelen visar mycket lägre än batteriets verkliga spänning så finns ju risken, beroende på hur det är kopplat, att någon spänningsavkännare stänger av batteriförbrukningen för tidigt om den säkerheten finns inbyggd.

    M.v.h. JANKRO.
     
  10. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,332
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Om du mäter spänningen vid EBL 12V in, vad får du då?
     
  11. Rudner

    Rudner HBK Medlem

    Inlägg:
    5
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28754
    Ja det är som Jankro skriver att som jag tänker på att det skall stängas av för tidigt.
    Har inte mätit EBL 12 V in skall kolla detta
     
  12. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,332
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    De 13,5 volt på regulatorn, kan det vara regulatorns underhållsspänning på ett fulladdat batteri?
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.