Batteriladdningsproblem, ena batteriet mycket varmt

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Carthago4ever, 16 Maj 2019.

  1. Carthago4ever

    Carthago4ever HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Gotland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3352
    Hej,har igen fått problem med batteri laddningen i HB. Bodels batterierna 2 st. Biltema AGM 80 Ah.
    Vid laddning så blir det ena betydligt varmare än det andra. Till och med så att det började lukta om det varmaste. Vad kan det bero på?
    Har haft det här problemet förut, när batterierna var ca 1 år gamla, fick dom då utbytta på garantin. Är det samma fel igen så är det lite bråttom garantin går ut i morgon.
    Börjar dock fundera om laddare kan var inblandad, det är en CB-516. Skall man kanske söka felet där?
    Någon som har några tips eller råd?
    Uffe
     
  2. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,530
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Om inte båda batterierna blir varma utan bara ett så är det med säkerhet inte laddaren som felar utan det batteriet som blir varmt.
     
  3. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,460
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Personligen skulle jag kolla upp laddningen, eftersom problemet upprepar sig efter byte av batterier.
    Mät spänningen på batterierna vid olika laddning, 230 ansluten, motor igång m.m.
     
    pekke och Montreal gillar detta.
  4. Ann & Uffe

    Ann & Uffe HBK Medlem

    Inlägg:
    45
    Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14694
    Dra till Biltema så snabbt som möjligt Kolla upp saker sedan om du får ett nytt batteri Lycka till
     
  5. KOKKAKI

    KOKKAKI HBK Medlem

    Inlägg:
    307
    Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    9452
    Kortslutning i en cell i det batteri som luktar. Byt båda omgående
     
    pekke och Emppu gillar detta.
  6. Cariola

    Cariola HBK Medlem

    Inlägg:
    16
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18513
    Japp, byt/koppla ur i alla fall det batteriet som"luktar ruttna ägg" eller blir/är varmt omgående!
    Lycka till.
     
    Montreal gillar detta.
  7. Carthago4ever

    Carthago4ever HBK Medlem

    Inlägg:
    7
    Kommun:
    Gotland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3352
    Kollar upp det imorgon. Tack för svaren så här långt. Är det någon annan som har fler tips och råd så fortsätt gärna att "batteri utbilda" mig.
    Uffe
     
  8. #GMLR

    #GMLR HBK Medlem

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Vallentuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26755
    Hittar inte så mycket info om biltema agm batteriet.
    Men skulle gissa på att laddkurva/algoritm är fel om man får batterier att ge upp på ~1 år.
    Vanligt dilemma på elbilar (som jag jobbar med) man byter till agm, utan att kolla upp vad laddarna hanterar, batterier ger upp i förtid
     
  9. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    292
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Är laddaren inställd på AGM-läge? Min CB516 har två lägen "Gel" och "Pb". För AGM skall den stå på "Pb"-läget. "GEL"-läget ger något högre spänningar. Visserligen inte såååå mycket högre (några tiondels volt) att det borde ställa till med de problem du berättar om. Speciellt när inte båda batterierna reagerar lika. Batterierna är ju kopplade i parallell till laddaren.

    MVH
    Hans
     
  10. JonasS

    JonasS HBK Medlem

    Inlägg:
    1,323
    Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9235
    Min laddare från CBE gav 17V och brände upp batteriet. Kolla laddaren eftersom den är erkänt dålig, kolla på Kastewagenforum.de
     
  11. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,955
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    2x80Ah batterier är ju inte direkt överdrivet mycket om man har några förbrukare, kan det möjligen vara så att batterierna blivit ordentligt urladdade vid något/några tillfällen. Kom ihåg att batterierna bara bör laddas ur till 50% för att få en rimlig livslängd.
    Det kan ju också vara så att det har varit någon "dold" förbrukare på över vintern?
     
  12. Leifw

    Leifw HBK Medlem

    Inlägg:
    2,195
    Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Jag har kört på gel i 10 år första batteri byte efter 9 år, AGM batterier Exide.
     
  13. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,530
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Som jag skrev tidigare, felet ligger i batteriet. Biltema har ju också sagt att deras AGM-batterier inte är ämnade som fritidsbatterier. Det konstiga är att många har använt dessa batterier som bodelsbatterier i flera år & varit väldigt belåtna. Det skulle faktiskt kunna vara så att Biltema bytt leverantör & det "nya" batteriet inte håller samma höga klass som det tidigare.
     
    terol, sacce och Leifw gillar detta.
  14. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,955
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det kan ju också vara så att det har kommit in ganska många "gröna" husbilsåkare de senaste åren, som kanske har måttlig koll på hur man behöver hantera batterierna för att de skall hålla. Hög elförbrukning har ju blivit ganska vanlig, inverter, stor TV, parabol, kaffebryggare, ladda telefoner, paddor/datorer, elcyklar..o.s.v. Då räcker inte en vanlig batteribank?!
     
    Krister Ursula 18, Göte J, JANKRO och 2 andra gillar detta.
  15. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,530
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Ja, så kan det vara men i detta fallet tror jag inte det. Trådskaparen har medlemsnummer 3352 så speciellt "grön" är han nog inte.
     
  16. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,460
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Högre laddspänning i AGM jämfört med Flooded

    Hur laddar man ett batteri? VARTA® förklarar korrekt och säker laddning av batterier.
     
  17. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    292
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    CB516: Laddspänning Gel = 14.3 V, Bly/AGM = 14.1 V
    Floatspänning Gel = 13.8 V, Bly/AGM = 13.5 V

    Büttner siffror: Laddspänning Gel = 14.4 V, "Lead Acid/AGM1" = 14.4 V
    Floatspänning Gel = 13.8 V, "Lead Acid/AGM1" = 13.5 V

    CTEK: Laddspänning Gel 14.4 V, AGM = 14.7 V
    Floatspänning Gel = 13.6 V, AGM = 13.6 V

    Så det finns litet olika bud när det gäller hur spänningarna skall vara även om det inte är många tiondels volt det skiljer på. :confused:

    MVH
    Hans
     
    Aelbert, kenjon och PeterK gillar detta.
  18. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,993
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    En meget vanlig feil på batterier er kortsluttet celle. Dette gir store problemer ved parallellkobling, det skadde batteriet blir ekstremt overladet på de 5 gjennværende celler og dermed varmt, det vil i noen tilfeller ryke ut av batteriet og lukte død pytonslange. Om en kobler batteriene fra hverandre og det er rundt 2 volt forskjell (eller litt mere) så er diagnosen klar.
     
  19. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,955
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Att Biltema skriver så är ju säkert för att man har fastställt att den kundkrets som använder batterierna som fritidsbatterier (båtar, husbilar, husvagnar) har en väldigt hög reklamationskvot, som inte motsvarar försäljningen. Då är detta det enklaste sättet att slippa diskutera varför 3-4 år gamla batterier som blivit djupurladdade över vintern p.g.a. att man glömt någon liten förbrukare på, eller att man inte laddat upp batterierna före vinteravställningen, inte kan bytas på garanti. Tror mera på det än på att batterierna blivit så mycket sämre, ;)
     
    kenjon, Göte J, Träsko och 7 andra gillar detta.
  20. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,460
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Ja det är onekligen lite märkligt med alla bud :)
    När jag för några år sedan bytte ut banken från gel till agm så ficka jag tipset här i hbk att låta ebl99 stå kvar i gel-läget.
    Nu har jag ett ebl119, det har agm-läge jag har på det en flytspänning på 13,6V.
     
    Håkan J och JANKRO gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.