• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

batteriladdare

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Jag köpte för ngt år sedan en Biltema intelligent batt. Charger, art. 37-745
Kopplar jag den laddar den 13,5 -14 volt på ett batteri som har 10-11 volt.. 90 ah.
Problemet,: Efter bara 5-10 min slutar den ladda, Batteriet är då bara uppe i 12.34.
Slår laddaren till och från under en 10 tim period, eller är den trasig.? Eller tar batt. inte emot laddning.? Batteriet är bara ngt år och går ner till 11,9 volt vid våra inte så kalla Mamö-nätter. Bilen startar ibland på 11.9 volt, men inte därunder.
Tack så länge
Bo.M
Libom
Malmö
 
T

Tabbe

Guest
Hi libom, going what you have said, when a intelligent charger reaches around 12.5, it goes into passive mode ,this mode is not to to destroy the battery, and can be left on this mode for a very long time, we have a motor cycle with a anti theft device and used to destroy the mc battery over long period, we now have a intelligent charger and stays on the MC all over winter on passive mode, and for the last 3 winters as taken care of the MC battery, our charger is ctek ,hope this helps you ! Regards Alf.
 
F

Fd.47585

Guest
Tycker det låter som batteriet är slut. 11,9 volt betyder mitt i mellan 25% (11,7 volt) och 50% (12,1 volt). Om det har varit så lågt som 10-11 volt är det "dött" och klarar inte längre att ta laddning till fullt. Ett tomt batteri har 11,5 volt och ett vanligt bilbatteri skall man aldrig dra ur till mindre än 50% (12,1 volt). upload_2018-11-25_14-25-11.png
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jovisst kan man få liv i ett sk. "dött" batteri som gått ner till 11,9V. Det har jag lyckats med & batteriet är bra idag 2 år senare. Mitt var nere på 11,8V & jag laddade det fullt med min Ctek MXS25. Det kanske är något som skiljer batterierna men man kan ju prova. Det gäller att ha en intelligent laddare som ger hög laddström.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hej..
Jag köpte för ngt år sedan en Biltema intelligent batt. Charger, art. 37-745
Kopplar jag den laddar den 13,5 -14 volt på ett batteri som har 10-11 volt.. 90 ah.
Problemet,: Efter bara 5-10 min slutar den ladda, Batteriet är då bara uppe i 12.34.
Slår laddaren till och från under en 10 tim period, eller är den trasig.? Eller tar batt. inte emot laddning.? Batteriet är bara ngt år och går ner till 11,9 volt vid våra inte så kalla Mamö-nätter. Bilen startar ibland på 11.9 volt, men inte därunder.
Tack så länge
Bo.M
Libom
Malmö
Håller med leri här, batteriet bör bytas.
/Matti
 
Toppen