Batterierna är tomma på morgonen

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Linus-sweden, 6 November 2018.

  1. Linus-sweden

    Linus-sweden HBK Medlem

    Inlägg:
    95
    Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12350
    Som rubriken lyder så är batterierna ganska tomma på morgonen när värmaren stått igång.
    2*75a optima yellow top
    Ctek smartpass+ dc-dc laddare
    Ctek 220v 10a laddare.
    Värmer det vattenburna systemet med webasto thermo top evo 4.

    Funkar det att belastningsprova gel-batterier på samma sätt som vanliga syra batterier?
    Var inne på en elfirma och belastningsprovade batterierna och dom skulle vara bra enl dom. Någon som har kunskap om ämnet? Eller kan det vara något problem med smartpass/dc-dc laddaren Någon som har råkat ut för att dom gått sönder?

    /Linus
     
    sacce gillar detta.
  2. CapYank

    CapYank HBK Medlem

    Inlägg:
    370
    Kommun:
    Hedemora
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11883
    Hur gamla är batterierna?
     
  3. Michael Johansson

    Michael Johansson HBK Medlem

    Inlägg:
    6,975
    Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663
    Har du solceller och var står du med dem i så fall? Hur långt kör du under dagen?

    Så här års så laddar solceller ganska lite på nordligare breddgrader, särskilt om det är mulet.

    Kör du bara några mil under dagen hinner generatorn inte ladda batterierna fullt
     
    Montreal gillar detta.
  4. Linus-sweden

    Linus-sweden HBK Medlem

    Inlägg:
    95
    Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12350
    Batterierna är 4-5 år gamla.
    Har stannat på kvällen med fulla batterier...

    200v laddaren sitter i fram till att vi åker sedan kört 20-30 mil. Ska ju ladda under färd (generatorn ligger på 55a). Voltmätaren bak visar 13,8v när vi stannade och sedan gick värmaren bara lite då och då och det var +4 till +9 grader ute.. är ju polarbygge med skiljevägg till hytten och värmeväxlare så allt bak är varmt när vi stannar.
    Enl webasto ska värmaren dra ca 35w men jag är tveksam om dom räknar med c-pump och dieselmatarpump.
     
  5. Gunnar

    Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

    Inlägg:
    15,288
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Liknande har jag och andra upplevt då solceller är kopplade direkt på batteriet och man har en ”intelligent” laddare. Denna ”tror” att batteriet är fulladdat och avger ingen laddning då solcellen lämnar ström, ca 14 volt. Solcellen skall därför anslutas via laddaren.
     
    PeterK gillar detta.
  6. Frudden

    Frudden HBK Medlem

    Inlägg:
    188
    Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22641
    Du måste koppla bort batteriet från all laddning när du mäter, annars så är det solcellens spänning som du mäter. Koppla från och låt stå 10 min innan du belastningsmäter.

    // Fredrik W
     
    Linus-sweden gillar detta.
  7. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,985
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    En typisk aldring av vedlikeholdsfrie batterier er at det er kapasiteten som forsvinner gradvis. Raskt fulle og enda raskere tomme. På gammeldagse våte batterier er det denne oppførselen når det er lite elektrolytt cellene - fyller en på med destillert vatn så våkner de våte igjen. Tipper det er noe av det samme i gel og agm ved slutten av levetiden. Vedlikeholdsfrie betyr at en ikke kan vedlikeholde batteriet :D
     
    ÄLG1 gillar detta.
  8. gundj

    gundj FD. HBK Medlem 2018

    Inlägg:
    832
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19657
    Har TS verkligen solpaneler?
     
  9. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    3,962
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Optimabatterier är inte GEL utan AGM. En synpunkt bara.
     
    Linus-sweden gillar detta.
  10. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,985
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Jeg skulle tro at AGM har en mykere degradering av kapasiteten ved at resterende elektrolytt samler seg i bunnen av batteriet, mens i gel vil en lettere få slipp fra den ene eller andre platen og med det mer direkte bortfall.

    Den tredje variant av vedlikeholdsfrie er våte celler med regenerativ ventilasjon, veldig vanlig på startbatterier og fritidsbatterier. På et slik som jeg brøt opp forseglingen kunne jeg fylle på over 1 liter vann.
     
    kenjon och Göte J gillar detta.
  11. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    3,962
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Problemet med AGM är att om dom överladdas så försvinner elektrolyten. Det är en mycket liten mängd elektrolyt i dessa batterier som är absorberad i glasfibermattan. Torkar denna ut så minskar kapaciteten drastiskt.
    Detta är vad som rekommenderas för dessa batterier:
    Underhållsladdning
    13,2 till max 13,8 volt, maximal strömstyrka 1 ampere
     
    PeterK och Linus-sweden gillar detta.
  12. Leifw

    Leifw HBK Medlem

    Inlägg:
    2,194
    Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Min AGM Exide blev 8 år sen bytte jag för säkerhet skull i våras trots att de fungera bra. Hade aldrig blivit tomma laddade med gel inställning sen bilen var ny.
     
  13. Travel Master

    Travel Master HBK Medlem

    Inlägg:
    23
    Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27068
    10A laddar är för för lite till 150Ah med samtidig förbrukning, som grädde på moset så klarar inte Ctek att ladda Optima AGM korrekt. Finns tyvärr en övertro på Ctek samt att de flesta har en för liten Ctek Laddare
     
    PeterK gillar detta.
  14. Bäckis1843

    Bäckis1843 HBK Intresserad

    Inlägg:
    44
    Kommun:
    Nyköping
    Jag fick tips från ctek att ta batterikapaciteten och dela på 10 så får man en lagom stor laddare. Sedan måste man ju slå ihop alla förbrukare som används samtidigt och lägga på den strömmen på laddaren.
    Dvs med ett 150Ah batteri och en samtidig förbrukning på 100W bör man ha en laddare på ca 23A.
    Då blir batteriet garanterat laddat medans man har övrig förbrukning på.
     
    inger47 gillar detta.
  15. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,937
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Varför skulle inte C-Tek laddarna kunna ladda Optima AGM korrekt, du kommer med en massa påståenden utan underbyggnad?
     
    Bennsan gillar detta.
  16. kowpow

    kowpow HBK Medlem

    Inlägg:
    133
    Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26320
    Det tar därefter minst 10 timmar att ladda 150Ah (men så mycket kan du inte dra ur batterierna), förutsatt att batterierna kan svälja alla ampere laddaren kan ge.
     
  17. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,937
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Men egentligen är det ju max 75Ah som skall in i batteriet eftersom man inte bör ladda ur mer än 50%.
    Men till fullt kan det säkert ändå ta 10 timmar, men det har väldigt lite med laddarens storlek att göra, utan beror till största delen på batteriets mottaglighet. I varje fall så länge vi diskuterar bly/syrabatterier.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.