• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteribyte - felindikeringar?

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Har varit med om att flertalet felindikeringar har uppkommit vid strömavbrott på bilbatteriet.

Förhoppningsvis kommer allt lösa sig efter uppkoppling mot verkstadens dator.
För detta vill man 750SEK.

Frågan är om detta uppkommer vid ett batteribyte?
Eller klarar systemen ett kortare avbrott?

Finns det annars något bra "trick" att klara detta utan att bilens dator får fnatt?

Känns inte riktigt rätt att behöva "slänga ut" 750SEK bara för att jag byter batteri!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Antingen kopplar man på en laddare typ ctec med "supply-läge" till bilen,
den håller bilen spänningsatt under batteribytet.

Ett alternativ kan vara att skaffa en obd-läsare som klarar att nollställa felkoder.

Normalt har bilens elektronik en inbyggd batteri-backup, så ett "kortare" avbrott bör inte ställa till det, men det batteriet kan också vara dåligt.

Kom ihåg att ta ur startnyckeln helt från tändningslåset när batteriet kopplas bort, annars är flera system aktiva/igång i motorrummet.

Kolla även med andra verkstäder, 750kr tycker jag lät mycket.

Sist jag utnyttjade denna tjänst var när Meca sabbade mina abs-givare vid bromsskivsbyte på en Cheva-pickup, de kunde ej nolla felkoder på Chevan, utan jag fick åka till en annan verkstad i grannstaden, de tog 450kr för felsökning nollning m.m. den räkningen tog Meca :)


Glömde skriva att du kan ju även hålla bilen spänningsatt med startkablar
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Det finns (har funnits) en adapter där man sätter i ett 9-voltsbatteri och pluggar in i cigarettändaruttaget.
Det togs främst fram för att inte radera minnet i radion vid batteribyte men bör funka för annat också.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Detta fick jag veta av Fiatverkstaden:
Är bilbatteriet helt urladdat och bilen har stått strömlös under en tid, tappar dataenheten sina grundinställningar.
Enda sättet är att betala "felsökning" med släckning av felkoder. Denna helt nödvändiga åtgärd kostar 750SEK.

Jag ställde frågan hur man ska gå tillväga vid ett batteribyte och följande svar:
Batteriet får inte vara helt urladdat.
Helst starta upp bilen för att säkerställa att det finns tillräckligt med ström för att kunna bibehålla alla inställningar.
Stäng av motorn, ta ut nyckeln från tändningslåset. Vänta ca. 5 minuter så att de befintliga inställningarna finns kvar.
Byt batteri och anslut båda polerna. Vänta ytterligare ca. 5 minuter.
Då ska det, enligt teknikern, inta vara några problem med några felkoder.

Hoppas bara det stämmer den dagen då ett byte måste ske.
Annars är det bara att "ta fram lädret" och bli av med de 750SEK som den så kallade felsökningen kostar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Vet inte vad för bil det gäller, men troligen en Ducato :). Men om det inte är någon udda så borde en OBD läsare för bara några hundringar kunna släcka felkoderna vid hur många battribyten som helst.
Eller som också redan föreslagits, koppla dit ett annat litet eller vanligt batteri med några kablar när du byter så slipper du räkna minuter och chansa på att det funkar.
Men det är klart att bilbatteriet som plockas bort får ju inte vara heldött, för då har ju bilen redan varit strömlös ett tag, men då borde OBD läsaren funka.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Det är en Ducati 2013.
Återkommer så fort jag får igång bilen igen.

Med förhoppning att det "bara" är batteriet som åstadkommit detta.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Har en Fiat Ducato 2012, 150 Multijet, och lossar alltid minuskabeln på startbatteriet vid vinteravställning. Jag har aldrig haft några problem med felkoder eller tappade inställningar när jag på våren ansluter igen. Enda "problemet" är att larmet (ProEvo) börjar tjuta när strömmen kopplas på. Men det är ju bara att larma av.

Är det någon skillnad om hela batteriet avlägsnas eller endast minuskabeln bortkopplas..? Om inte, är det någon som har en teori om varför det blir problem på vissa bilar och på andra inte..?

/ TommyQ
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Jag kan bara hålla med Tommy.
På förra platsen jag vinterförvarade vår husbil, Fiat Ducato 07, 3lit. var jag tvungen att bryta elen på både bil och bodelsbatterier varje gång jag parkerade inomhus.
Så jag har monterat brytare för båda batterierna.
Bilen har stått utan el både längre och kortare tid, och har även bytt startbatteri.
Jag har aldrig upplevt några problem förutom att få ställa klockan då den stannat.
Krister.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Det verkar konstigt att ett batteribyte orsakar felkoder.
Styrenheterna har två typer av minnen inbyggda.
Ett ROM (Read Only Memory) där all programmering finns. Detta minne går ej att skriva till eller radera.
Sedan brukar det också finnas ett RAM-minne, (Random Access Memory). Detta minne går det att skriva till och även radera. denna typ av minne innehåller "personliga" inställningar.
Det kan vara klockinställning, felkoder mm men även sk adaption. Dvs att styrenheten lär sig körsätt, växlingspunkter (aut.-låda) mm.
Om detta minne raderas vid strömavbrott får styrenheten lära sig på nytt. Men den sätter inte några felkoder för detta.
Vad gäller SRS och ABS så finns vad jag vet ingen inlärningsfunktion i dessa, och eftersom dessa är säkerhetssystem så kan endast auktoriserade verkstäder komma åt att läsa och radera koder i dessa.
Nu är det i o f s några år sedan jag höll på med bilelektronik, men jag tror inte det har ändrats så mycket konstruktionsmässigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

I dag benyttes mye flashminne i stedet for cmos ram med batteri backup.
Cmos ram fungerte godt så lenge det var el tilgjengelig, men når hovedstrømmen forsvant ble det lille minnebatteriet ansvarlig. Problem oppstod når minnebatteriet gikk tomt, her ble det benyttet både longlife ikke ladbare batteri og ladbare. Min påstand er at det oftere ble problem med ladbare enn med de lithium knappceller som ofte ble benyttet med en levetid på rundt 10 år. I dag er det ingen grunn til å benytte noe annet en flash i nye konstruksjoner.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte - felindikeringar?

Det verkar konstigt att ett batteribyte orsakar felkoder.
Styrenheterna har två typer av minnen inbyggda.
Ett ROM (Read Only Memory) där all programmering finns. Detta minne går ej att skriva till eller radera.
Sedan brukar det också finnas ett RAM-minne, (Random Access Memory). Detta minne går det att skriva till och även radera. denna typ av minne innehåller "personliga" inställningar.
Det kan vara klockinställning, felkoder mm men även sk adaption. Dvs att styrenheten lär sig körsätt, växlingspunkter (aut.-låda) mm.
Om detta minne raderas vid strömavbrott får styrenheten lära sig på nytt. Men den sätter inte några felkoder för detta.
Vad gäller SRS och ABS så finns vad jag vet ingen inlärningsfunktion i dessa, och eftersom dessa är säkerhetssystem så kan endast auktoriserade verkstäder komma åt att läsa och radera koder i dessa.
Nu är det i o f s några år sedan jag höll på med bilelektronik, men jag tror inte det har ändrats så mycket konstruktionsmässigt.


Lite lustigt är det, när två helt oberoende Fiatverkstäder säger samma sak.
Hur som helst så ska jag lämna in bilen imorgon torsdag. Ska bli intressant att få höra resultatet från dem.
Bara hoppas att det räcker med detta.
 
Toppen