• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri under vintern

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Är husbilsrookie och ska förvara husbilen under tak, men kallt i vinter. Förhoppningsvis dock inte hela vintern, den står på Hakka CR3 - så det kanske blir några vinterturer :)

Har tidigare förvarat båt på detta vis, och har då bara tagit loss minuspol.
Att ta hem batteriet i ett varmt garage vet jag alltså är meningslöst - batteriet tappar i stort sett ingen spänning i kyla.

MEN vad jag undrar över är:

1. Räcker det om jag bara stänger av huvudströmbrytaren på EBL? Då ska ju all strömförbrukning till bodelsbatteriet brytas. När man läser på detta forum så ser jag att det finns lite olika teorier. Men om jag stängt den strömbrytaren, så ska väl inget kunna dras från batteriet - och därmed skulle det vara onödigt att ta bort minuskabeln? Jag tänkte inte heller ta bort någon kabel från batteriet i motorrummet, utan bara lämna det fulladdat. Hur gör ni andra?

2. Solpanelen - vad behöver jag tänka på där - ser att det pratas om att ta bort säkringar osv. Är detta någon rutin man ska ta till sig? Finns det någon som har erfarenhet kring detta? Nåt man måste göra?

Tacksam för tips :)
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Batteri under vintern

.......
1. Räcker det om jag bara stänger av huvudströmbrytaren på EBL? Då ska ju all strömförbrukning till bodelsbatteriet brytas. När man läser på detta forum så ser jag att det finns lite olika teorier. Men om jag stängt den strömbrytaren, så ska väl inget kunna dras från batteriet - och därmed skulle det vara onödigt att ta bort minuskabeln? Jag tänkte inte heller ta bort någon kabel från batteriet i motorrummet, utan bara lämna det fulladdat. Hur gör ni andra?

Osäker på vad du menar med huvudströmbrytaren på EBL.
På vår bil sitter enbart en huvudströmbrytare i panelen (som är kopplad till EBL).
Fast vi stänger av den finns det ström från bodelsbatterierna till ett antal förbrukare (som har egna strömbrytare).
Även startbatteriet har förbrukare som får ström fast tändningen är avslagen.
Så att ta bort minus-polenerna är det enda som garanterat funkar för oss.

.......
2. Solpanelen - vad behöver jag tänka på där - ser att det pratas om att ta bort säkringar osv. Är detta någon rutin man ska ta till sig? Finns det någon som har erfarenhet kring detta? Nåt man måste göra?
Vad gäller solcellerna är jag faktiskt inte säker på vad som är lämpligt.
Kan nog variera beroende på vilken spänningsregulatur solcellerna är kopplade till.
Är lite nyfiken på vad andra rekommenderar.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Batteri under vintern

En 12v brytare har vi på panelen, men försäljaren visade oss en main switch på ebl klumpen, som skulle brytas inför avställning.
 
F

F.d. 55562

Guest
Sv: Batteri under vintern

Säkrast ta bort minuspolen från startbatteri o förbrukningsbatteriet.
Ta bort säkringen till solpanelen.
Stänger du bara brytaren på EBL så kan det finnas förbrukare som sitter direkt på förbrukningsbatteriet typ klocka , larm mm
Kom också ihåg att ställa av bilen. :music-icon:
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vintern

Sätt dit en sådan här brytare. Gör det enklare.
 

Bilagor

  • 85CEFCBF-0977-4151-AA65-4A5C26A12A9B.jpeg
    85CEFCBF-0977-4151-AA65-4A5C26A12A9B.jpeg
    302,1 KB · Visningar: 29

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Batteri under vintern

Varför ska man egentligen ta bort säkringen för solpanelen? Vill gärna veta varför jag gör saker ☺

Finns det någon som inte lossar minuskabeln på bodelsbatteriet, och som tycker att det fungerar lika bra?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Batteri under vintern

ThomasA - Var har du köpt denna?

De där finns på Biltema, Mekonomen kanske också Jula.
Jag har en på traktorn. Inte jättebra, man får snurra rätt många varv på ratten för att vara säker på att den kopplat från ordentligt.
Om man har det trångt kring batteriet så får man tänka på att den sticker ut lite också.
Men bortsett från ovanstående så funkar min och är väl prisvärd.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Batteri under vintern

Pratade nu med återförsäljaren (som även vinterförvarar husbilar åt kunder) och de gav mig informationen att det räcker att bara bryta strömmen via brytaren på EBL, de kopplar inte bort nån minuskabel på någon bil enligt honom.

Och gör man inte detta så behöver man tydligen inte heller ta bort någon säkring till solpanelen.
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Batteri under vintern

Bryter man strömmen på batteri , bryter man ev larm också om de inte ligger separat.
Man kan få problem med radiokoder också så se till att ni har dem
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Batteri under vintern

Varför ska man egentligen ta bort säkringen för solpanelen? Vill gärna veta varför jag gör saker ☺

Finns det någon som inte lossar minuskabeln på bodelsbatteriet, och som tycker att det fungerar lika bra?

Har under alla år bara lossat minuskabeln till startbatteriet, ställer undan
bilen med fulladdat bodelsbatteri, bilen förvaras i en kall hall.
Tommy R
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Batteri under vintern

Jag har i alla år kopplat bort minuskablar varje år som vi avställt hb.n inför vinter. Solcell har jag inte tänkt på och inga problem. I år blev jag fundersam trots att jag gjort lika. Glömde nu att ställa av husdisplay innan minuskablar tagits bort och upptäckte då att den lyste svagt!!?Måste vara solceller? Det lyste en lysrörslampa över husbilen, så den gav väl ström tillräckligt till displayen?
Ställde av displayen och lämnade. Batteriström kan ju inte tömmas eftersom kablar är borta.
Man blir alltid förvånad. Bengt
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vintern

Pratade nu med återförsäljaren (som även vinterförvarar husbilar åt kunder) och de gav mig informationen att det räcker att bara bryta strömmen via brytaren på EBL, de kopplar inte bort nån minuskabel på någon bil enligt honom.

Och gör man inte detta så behöver man tydligen inte heller ta bort någon säkring till solpanelen.

Om jag skulle göra så på vår husbil är batteriet totalt urladdat på 3-4 veckor och sedan är det bara att köpa nytt batteri till våren!
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vintern

Om jag skulle göra så på vår husbil är batteriet totalt urladdat på 3-4 veckor och sedan är det bara att köpa nytt batteri till våren!

Samma här, på min ligger något och drar ett par hundra milliampere vilket störde mig men har inte brytt mig om att kolla vad det är sedan jag monterade solceller. Någon föreslog att det kan vara frostvakt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vintern

Vilka strömförbrukare har du som ligger på då, efter att ha brutit strömmen på EBL?

Jag har faktiskt inte brytt mig om att undersöka detta.
Sätter alltid på nätanslutning när jag parkerar husbilen hemma och har då alltid fulladdade batterier när vi ska iväg, enkelt och bra.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Som en uppföljning till skapad tråd:

Har nu plockat ut husbilen efter lite drygt fem månaders vinterförvaring. Mätte batterispänningen på bodelsbatteriet, (som jag inte lyft av någon minuskabel på - utan bara kopplat från via huvudströmbrytare på EBL) och den låg fortfarande på 12.62 - dvs mer eller mindre fulladdat. Kändes skönt :)
 
Toppen