• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri under passagerarstol

Caroland

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tranås
HBK-Nr
4846
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 148hk
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: optima 2016
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
Har försökt skruva bort plattan över batteriet under pass.stolen. 5 st stjärnskruvar gick bra, men den 6:e blev för hög. Måste jag börja med att lossa glidskenorna ? Tips önskas.
 

Caroland

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tranås
HBK-Nr
4846
Medlemskap
2024
JohanSkantze skrev:
Jag skruvade loss den stora skruven som begränsar stolens vridning. Då kommer man åt alla skruvar som håller "bottenplattan".

Skruvat loss stolen, men bottenplattan måste man nästan ha skarbrännare till. Italienarna verkar ha gått om fransmännen med att krångla till saker. Men tack i alla fall.
 
H

Hubbe750

Guest
Lät byta batteriet under passagerarstolen på vår Hobby på en verkstad. Där demonterade man stolen för att komma åt batteriet. Det gick ganska smidigt men man bör vara två för att klara det. Lycka till.

Hubbe750
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Caroland skrev:
Skruvat loss stolen, men bottenplattan måste man nästan ha skarbrännare till. Italienarna verkar ha gått om fransmännen med att krångla till saker. Men tack i alla fall.

Är det inte så att det är bodelsbatteriet som sitter under passagerarstolen? I så fall är det tyskar (konstruktörer på Hobby) som krånglat till det.
 
Toppen