• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri pyssel

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Höstens, eller vårens, pyssel med bodelens elförsörjning lutar åt:
2 st Tudor Dual 80Ah
1 st CTEK M300 (25A)
Vi har redan en ny 120W solpanel.

Vi vill ha gott om el och snabb återhämtning/laddning nästa säsong :)
Har haft lite vedermödor under höstens premiär men lärt oss mycket.

Ska man satsa på Skyllermarks kablar eller går det lika bra med typ Biltema? För parallellkoppling av batterierna. Hade Skyllermarks i båten (i saltvatten) men det är ju en mer aggressiv miljö...

Sedan kvarstår frågan om den nödvändiga grovleken på kablarna för sammankopplingen. Förhoppningsvis får bägge batterierna plats under passagerarstolen = kort kabeldragning.

Får klura lite till....

/Ulf
 
F

F.d. 53166

Guest
Vi har solceller och två husbatterier samt startbatteri förstås. Allt sammankopplat med ctek onboard system (2505 dual samt smartpass) vilket gör att även bilens generator vid körning laddar husbatterierna och solcellerna laddar hus o startbatteriet när vi står stilla.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
En mycket bra lösning. Enda nackdelen med C-Tek tycker jag är att den bara klarar 12 V-paneler, man kan inte ansluta två seriekopplade eller 24V-paneler (eller kan, det kan man, men det blir inte så bra då).
 
F

F.d. 54578

Guest
Hej
Min undran är om det är någon skillnad på inkopplingen med två agm-batterier. Jag har ett och vill gärna ha två. Jag skall få en solcell inkopplad som jag tänker ladda båda batterierna med plus att jag har en laddare...

MVH

Peter
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Du kan lugnt koppla in ytterligare ett batteri bredvid det andra. Koppla ihop de röda resp de svarta polerna så har du utökat din kapacitet ordentligt. Låt inte batteribanken sjunka under 12.3 Volt så har du glädje av dom i många år.
 
Toppen