• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Barn i husbilen

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
hej!
Jag undrar hur ni gör när små barn ska åka med i husbilen.Har ett barnbarn på 2 år.Räcker det med att sätt in en vanlig bilkudde och låta barnet sitta fast i bältet o åka baklänges? Vi kan inte inte sätta barnbilstol framme pga krockkudden.
Hoppas någon kan ge mig svar.
MVH Ullabulla:confused:
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Barn i husbilen

Hej!

I vår bil har vi trepunktsbälten även för dom som åker baklänges och där sitter vår 2-åring i en bältesstol, sitter alltså fast med det befintliga bältet. Den stol som vi har i personbilen passar inte särskilt bra i husbilen eftersom sitthöjden blir så hög att bordet är i vägen, dessutom är den svår att fästa i golvet. Vi har också airbag fram så där kan vi inte sätta ett barn.

//Kicki
 
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Barn i husbilen

Hej,

Vi satte in våran barnstol som vi har i bilen. Vi har endast midjebälte i bakåtvänd åkriktning, men spände fast stolen med de två "bältena" som man normalt fäster i golvet.

Dessa bälten fäste vi i metallen som dom ordinarie bältena sitter fast i.

På detta sätt satt stolen fast mycket bra. Barnet var fastspänd i stolens 4-punkts bälte.

Lite krångligt att förklara med text.. Har tyvärr ingen bild.
 
F

F.d. 6464

Guest
Sv: Barn i husbilen

Er det noen av dere som har prøvd med 2 barnestoler, side ved side?
Jeg har 2 barn under 4 og erfarer at det ytterste setet sitter ustøtt.
Sitteputen i benken er for myk og stolen vil gli ut!

Noen som har erfart det samme - eller har en god løsning på dette?
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Barn i husbilen

:yes:Beroende på bil såklart men i vår finns det 4 3-punktsbälte i bodelen och det funkar perfekt med vilken bilbarnstol som helst.
 
F

F.d. 13222

Guest
Sv: Barn i husbilen

Vi har också 4 trepunktsbälten i bodelen, och tre barn; 0, 2 och 4 år. 2-åringen sitter med ryggen mot färdriktningen i sin barnstol, som ju då blir "framlänges" placerad i sätet (benen får precis plats under bordet). Fyraåringen sitter brevid i sin vanliga framåtvända stol, och åker därmed också bakåtvänd, dvs säkrare. Bäbisen sitter i babyskyddet mitt emot tvååringen. Det går bra om vi skjuter bordet max åt de stora barnen, annars så får inte babyskyddet plats. Detta innebär alltså att alla tre barnen åker bakåtvända.
Efter vinteruppehållet har bäbisen vuxit ur babyskyddet så då får hon sitta bakåtvänd brevid tvååringen. Vi har inte provat men jag tror det blir gott om plats att ha två likadana stolar brevid varandra. Annars tar vi en där fram eftersom vi inte har någon airbag.
En kudde skulle jag inte rekommendera till något barn, stolarna skyddar mot sidorörelse och framförallt en tvååring klarar inte att hålla huvudet stabilt utan det skyddet vid en kollition.
 
Toppen