• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Barfota eller i strumplästen?

F

F.d. 22252

Guest
Körde på 70-talet en Fram King Fulda Mcbil i nedförsbacke och närmade mig rödljus där ett gäng bilar stod.
Hade träskor på som var mode då och på något sätt fastnade mellan gas och broms, drog handbromsen så mycket jag kunde förstod att om jag inte fick bort träskon skulle den ligga mellan golvet och bromspedalen.
Skulle kanske tillägga att det var mekaniska bromsar fotbromsen gick till framhjulen med två vajrar, omöjligt att låsa framhjulen annat än på lösgrus.
Lyckades reda upp situationen och blev hjälpt av att rödlyset blev grönt.
Hade inte och har inte den typen av skor längre när jag kör, aldrig barfota i en husbil man behöver all kraft man kan få när man bromsar har man inte panikbromsat till stopp fattar man inte vad barfota i en husbil handlar om.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Räknas Sockiplast som skor eller strumpor.....
hmm det måste jag ta reda på .
Voine voine kör du runt med så kassa bromsa så du får ont i fötterna när du bromsar.
Jag kör ca 5000 mil om året utan skor och aldrig kört nån i röven
 
F

F.d. 22252

Guest
Tankar i strumplästen också förstår jag eller är det det som gör att det tar sån tid för folk att tanka så man får stå och vänta jättelänge. Kör alltid med stadiga skor och som sagt det är skillnad från att bromsa från 100 till noll så fort man kan än att sitta och peta på bromsen för att sakta in, krävs en hel del kraft och att man inte slinter på pedalen. Jo det lär finnas kvinnor som kör i högklackat och såna som placerar saker som kan ramla in bland pedalerna. Det är väl sånt man läser om som oförklarliga olyckor.
 
E

ericssonc52

Guest
Har alltid träskor stånde vid förardörren som är avsedda för tankning,sen att bromsa från 100 till noll behövs väl inge mer kraft vid servoasistans.det var skillnad förr med en gammal pv56 med trumbromsar runt om då fick man trycka till ordentligt
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Har läst att det är förbjudet att köra utan skor i Spanien.
Spanien har massor med förbud och mycket höga böter. Men mycket dålig efterlevnad av reglerna. Exempel förbud köra med bar överkropp , förbud dricka vid körning , förbud arm utanför fönster , förbud passagerare sitta med benen i vindrutan och mängder andra förbud.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har trumbromsar bak där den största vikten finns, om motorn skulle stanna av någon anledning vilket jag råkat ut för med kamremshaveri försvinner servoverkan, man får bokstavlingen stå på bromsen och ändå tar det dåligt Sen försvinner styrservon också så man får ta i ordentligt med bägge händerna för att klara en kurva. Är man då i en nedförsbacke på kontinenten där backarna är lite längre än hemma är det inte säkert man klarar det utan kraschar ut. Prova att stänga av motorn i nedförsbacke utan att få i rattlåset och testa men det är på eget ansvar men då fattar man vilka krafter det handlar om. Låt en växel ligga i och kopplingen nere, blir det kris så snurrar ju motorn direkt och man får servo inte säkert man kan släppa ratten och vrida om nyckeln om det blir en kurva. Bra att tänka på vid bogsering.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det va en bra idé ,stänga av motor i nerförsbacke .Ska jag ta ut nyckeln också?Jag ska testa en gång med skor och en gång med sockiplast.

Jag såg nu att nyckeln är nog bäst att man låter sitta i bara stänga motorn
 
F

F.d. 58689

Guest
Borde inte potentiellt livsfarliga förslag till hur man ska köra, plockas bort av nån som administrerar forumet? Inte så jättekul om nån faktiskt testar.
Då får du nog rapportera inlägget. Tror inte admin har möjlighet att läsa alla inlägg som skrivs, för de är ganska många!!!
Sen vet jag inte vad inlägg 30 har att göra i denna tråden om Barfota eller i strumplästen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tror dom flesta av oss, om inte alla, är begåvade nog att förstå att bengtics manöver inte är nåt man bara testar hur som helst.
Fast jag har testat, om än ofrivilligt :)
 
Toppen