• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bankkort fungerar inte som betalningsmedel sedan 14 Sep 2019

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Fungerade endast på ett fåtal stationer i Frankrike! och då endast med blippfunktion! Har SHB kort med Mastercard och även Visa.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Kan det vara växlingen som strular jag har euron på mitt kort den fungerar prick fritt i euroländerna. Men i Sverige o Danmark kan det vara samma bekymmer som nämns här.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Som trådskaparen skrivit :"Kommer nog att ta lång tid innan Frankrike och Spanien byggt om alla betalstationer så att man kan ange PIN cod." Så det fungerar säkert tv. i stort som det alltid gjort "lite godtyckligt" mht kort vi använder.:):(
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En uppföljning.

Idag har vi tagit betalvägen AP7 från Oliva till Altea, försökte först använda Nordea kreditkort - ej auktoriserat kort stod det på skärmen, tog då ett kreditkort utställt av spansk bank, samma negativa meddelande, ej auktoriserat kort. Tog sedan ett spanskt betalkort och då gick det Bra.

Märkligt, eftersom de här kreditkorten fungerade alldeles utmärkt att använda utefter de franska motorvägarna, medan de spanska enligt vår erfarenhet från två betalstationer är att det som fungerar just nu är betalkorten.

Googlade för att hitta aktuell information, men hittar inget. På ett stort bilforum ser jag en fråga i juni 2019, där en bilist frågar om det endast är kreditkort som fungerar som betalningsmedel utefter betalvägarna. Han får svar av andra på forumet att båda typerna av kort gäller.

Här är en generell informationssida; FORMAS DE PAGO

Här står det i klartext att alla kända kreditkort som betalkort är välkomna. Verkar inte vara uppdaterad för tydligen finns det problem idag,

TommyD
 
Senast ändrad:

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sedan den 14 September 2019 kan man inte betala vägtullarna när man väljer betalvägar i Frankrike och Spanien med betal eller kreditkort! Detta på grund av nytt betaltjänstdirektiv inom hela EU/ESS!!!!! Vi hamnade i denna situationen som tur var hade vi kontanter! De går bra att betala med Euro sedlar och mynt....Kommer nog att ta lång tid innan Frankrike och Spanien byggt om alla betalstationer så att man kan ange PIN cod. Se bifogad pdf fil

Oktober 2019, tyskland, Luxemburg,frankrike och spanien inga problem med mastercard och i några fall visa.
Detsamma hemresa i början av april. Fungerat överallt.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Betalning som görs genom avläsning av magnetremsan skall vara spärrat enligt EU direktiv hösten 2019.
Vissa företag har ej spärrat betalning som görs via avläsning av magnetremsan vi klarade oss vid hemresan i Oktober 2019 tack vare Klarna kort men mitt Handelsbankskort var spärrat ang köp via avläsning magnetremsan.Vissa vägtullar gick fint att att blippa.
Dom förstod inte först på Handelsbanken men en driftig medarbetare där tog reda på detta nya EU direktiv.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
I tillägg till våra tidigare inlägg om kortanvändande kan vi berätta att när vi i all hast lämnade Benidorm den 21/3 (p.g.a. Corona eländet) använde vi, som vanligt, vårt Eurocard kreditkort vid samtliga betalstationer i både Spanien och Frankrike utan några som helst problem - kortet har naturligtvis ett chip.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
21/6-20 Testat fyra kort i Spanien på betalvägarna och en gång (hittills) i Frankrike inget av dem fungerade. Swedbank Visa kredit, Swedbank betalkort, OK Visa kreditkort och Spanskt bankkort m blippfunkt. Samtliga har chip! Svenska OK kortet fungerade fint överallt på nerresan i oktober! Det enda som fungerade nu, förutom kontanter, var Norwegian Visa kreditkort (som mitt resesällskap hade, så nu får han betala ;) :D)
Hälsningar från hemresan efter 8 mån på GranCanaria med munskydd, handsprit, plasthandskar, avstånd, restriktioner och karantän. Men vintern har varit ljuvlig, ön kändes trygg med få fall så, det gick bra ändå. Hoppas kunna återvända i höst!

6212029F-93BA-4886-8D81-9A9F98CB21F0.jpeg

Så här ser man ut på färjan :wub:
1573A192-107C-42C0-B762-D8DAFA758405.jpeg
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Min MasterCard och Carpey Visa fungerade utmärkt i Tyskland under juni månad .Hoppas att min nya kortet från Collector bank (MasterCard)fungerar i början på sepember ..för dom har inget valuta påslag som andra banker har .
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Någon som vet hur läget är för närvarande, är det fortfarande så att många
kort inte fungerar?

Vi hade problem att betala med kort i vissa vägtullar i Frankrike i somras. Där man kunde "blippa" gick det oftast bra, men inte alltid. Jag rekommenderar verkligen att ni har kontanter redo.

//Jocke
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Körde med Mastercard runt omkring i Frankrike nyligen och allt fungerade men att tanka i obemannade mackar vid köpcentrum gick inte, där var det bara deras franska kort som fungerade!
 

Evabrannas

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27340
Medlemskap
2024
Vi hade också lite ’problem’ till att börja med. MEN den lösning som funkar för oss är: Använd blipp men ta det lugnt o håll kortet stilla . Vips åker bommen upp o en textsnutt förklarar att allt OK. ( seg läsare eller upprepad läsning för säkerhets skull?)

Trevlig resa!
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Körde med Mastercard runt omkring i Frankrike nyligen och allt fungerade men att tanka i obemannade mackar vid köpcentrum gick inte, där var det bara deras franska kort som fungerade!
Har kört i flera år i bl.a Frankrike med ICA kortet som är anslutet till Mastercard.Har inte fått tanka diesel vid ett tillfälle på en Carrefour mack i Frankrike. Hade däremot problem i början med mitt Handelsbank kort när de bytte från Visa till Mastercard. Men det är några år sedan.
Kånnkård
 
Senast ändrad:

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Dom kort automater som inte är uppdaterade med blipp funktion eller chips läsning utan enbart läser av magnetremsa där nekar din bank transaktionen ny EU regel pga shimming ref kort bedrägeri.
Skrev till Handelsbanken när inga kort funkade i vägtullarna utställda av Handelsbanken dom förstod inte heller varför en på mitt kontor som luskade vidare varför och hittade EU direktivet angående detta och Handelsbanken har spärrat all betalning via magnetremsan.Vi ägde ett klarna kort som ej var spärrat för betalning via magnetremsan som räddade oss hösten 2019 tror jag det var.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Körde med Mastercard runt omkring i Frankrike nyligen och allt fungerade men att tanka i obemannade mackar vid köpcentrum gick inte, där var det bara deras franska kort som fungerade!
Det brukar sitta någon i en hytt på Carrefour och E.Leclerc-mackar där man kan betala kontant eller med kort.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är i Tyskland nu och kortet fungerar överallt, dom är bättre på kort numera än vi hemma och inga valuta påslag på min kort
"Bättre på kort än vi hemma"
Kan man blippa direkt med mobilen/klockan via pay-appar i Tyskland nu?

För det kan fortfarande krångla med vissa kort här hemma, jag får inte igång mina kreditkort (SAS och Coop) i googlepay.
 
Toppen