1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Baktält till plåtis

Tråd startad i 'Under Markisen' av Pepito, 4 Augusti 2019.

1. Pepito

Pepito HBK Intresserad

Kommun:
    Södertälje
    Hej,
    Frugan och jag har blivit riktigt sugna på en plåtis. Gräver nu som bäst i broschyrer och forum för att hitta det ultimata. Just nu lutar det åt en Carado 640, helst 2018.

Hur som helst, en tanke slog mig;
    Vore det inte fiffigt med ett markistak baktill på en plåtis? Att dra ut över bakdörrarna öppnade 90° så att dörrarna blir sidor. Allra helst också en lös "tältvägg" att sätta i mellan bakdörrarna, så man får ett enkelt men stabilt förtält. Rättare sagt baktält.
    Finns det som tillbehör? Är idén knasig?
    Jag tycker det vore ett trevligt och praktiskt sätt att få lite extra volym och ventilation.

Cre8iv, Affezell och Åsa o Hasse gillar detta.
  2. håkansson2

håkansson2 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21121
    Blir nog för högt kvadratmeterpris för att någon tillverkare skall våga satsa på det. Idén är inte dum i och för sig, men det blir inte stort utrymme att hålla sig på om man vill vara under markisen.
    Tror nog en markis vid sidan blir användbarare.

Pepito gillar detta.
  3. Pepito

Pepito HBK Intresserad

Kommun:
    Södertälje
    Tack för svar, kul med ett levande forum!
    Min tanke var att det borde gå att göra ganska billigt då "ramen" är på plats. En pinne mellan övre hörnen på dörrarna, sen dra tältduk mot bilen och ner mot marken.
    Inte för att sitta och mysa i, men borde ge lite volymkänsla. Och praktiskt för ventilation och att ställa smutsiga skor i. Som en farstu.
    Jag ger inte upp tanken helt än...

Affezell gillar detta.
  4. Henrik & Ingela

Henrik & Ingela HBK Medlem

Kommun:
    Vara
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28757
    Ta och sök på tyska sidor på nätet så hittar du det du söker, jag har för mig att jag har sett precis det du söker, det finns mer tillbehör till plåtisar ute i Europa än här i Sverige .

Pepito gillar detta.
  5. Pepito

Pepito HBK Intresserad

Kommun:
    Södertälje
    Tack!
    Får ta en vända till med google.

6. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Skulle det inte bli väldigt opraktiskt att gå in och ut genom "sovrummet" ? Är det dessutom bäddat blir det en riktig akrobatmanöver för att ta sig fram om man dessutom skall av/på med skor.

Men det skulle nog vara mysigt att sitta på sängkanten utåt med en kaffe i handen och dingla med benen när regnet öser ner över "bakmarkisen".

Cre8iv, SirMcLain och Pepito gillar detta.
  7. Pepito

Pepito HBK Intresserad

Kommun:
    Södertälje

8. Henrik & Ingela

Henrik & Ingela HBK Medlem

Kommun:
    Vara
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28757
    Sök på kastenwagen zelt så hittar du bilder på olika tält.

Pepito gillar detta.
  9. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
  10. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300
    Har titta på bilder av Carado 640. Funderar över hur man kommer åt lådor och dörrar mellan bäddarna. Man måste lasta ut stolar, bord och annat för att komma in lådor och skåp. Var sitter frystömningsventilen? Kan man nå den från kupén? Gasolskåpet har det dörr bakåt, lättåtkomligt?
    Carado Vlow 640 / Automat 5 års Garanti - UPPSALA (-)

11. Pepito

Pepito HBK Intresserad

Kommun:
    Södertälje
    Cre8iv gillar detta.
  12. Pepito

Pepito HBK Intresserad

Kommun:
    Södertälje
    @KalleiViken, jag har inte skaffat någon än, så hoppas någon lycklig ägare kan svara.
    Men angående åtkomligheten är svaret JA. Med en plåtis är det ju lite mer camping än ett rullande hem.
    I sunlights plåtisar (som väl är samma konstruktion som carado (?)) är gasolen lätt åtkomlig utifrån med dörr bakåt.

13. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300
    Bra. Gasolflaskorna skall vara lättåtkomliga, av olika skäl. Problem/stopp mitt i natten, brand i skåpet och flaskbyte. Hels ska det inte vara någon nedre kant att lyfta över. Beträffande frystömningsventilen har jag på min plåtis (Globecar) tagit upp ett hål i "väggen" under sängen för att slippa lasta ur när jag ska tömma vattensystemet. Extra viktigt för mig som kör året runt.
    Har du frågor är du välkommen att ta kontakt. Jag har varit på rull sedan början på nittiotalet och senast haft 2 plåtisar. Skriv i så fall via forumet, bubblan uppe till höger.

14. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Eftersom jag inte har plats till en dusch har jag funderat på att göra som du tänkt, fast en duschkabin mellan bakdörrarna.

Affezell gillar detta.
  15. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Åsa o Hasse gillar detta.
  16. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Eftersom min fru är handikappad så behöver vi lite mer plats eftersom jag måste hjälpa henne annars var det ju en bra idé.

Yngve Pettersson gillar detta.
  17. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300
    Åsa o Hasse gillar detta.
  18. Affezell

Affezell HBK Medlem

Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4542
    Har också funderar på det :)

19. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11273
    När jag byggde om en Caddy till campingbil så hade jag ett sånt litet tält, satt fast några tältpinnar i glasfiber i bakdörrarna sydde några fickor i tältet som man kunde trä in ändarna i . Fastsättningen i taket löste jag med ett par riktigt starka magneter från clas ohlson som jag satt löst mot duken. Hade plats för stolen där och satt med datorn i knät och en öl, fungerade även i regn. Största problemet var när jag skulle lämna bilen och låsa då fick jag ta bort det, men det tog max 1 minut. 58681-1a8ab699426b8856afa2b6350f82e378.jpg

Att fixa en utedusch är ju enkelt själv har jag förlängt slangen så den räcker ut genom dörren problemet som uppstår är ju att ingen annan ska se hur man egentligen ser ut det antas i vida kretsar att kvinnor skulle svimma och barn bli skadade för livet.
    Så problemet är ju egentligen vårt religiösa arv. Väldigt mysko egentligen konstigt att människosläktet kan fortleva med alla dessa ideer som begränsar vårt liv.
    Har funderat på att sätta upp ett duchdraperi och är dörren halvöppen så kan man sätta ett fäste i dörren och ett i bilen och ett vanligt duschdraperi.

Senast ändrad: 27 Augusti 2019
    KarinoBengt, Affezell, Kege och 2 andra gillar detta.
  20. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300
    Här är en som tagit detta till en högre nivå. Vid Börsarps Backar 2016. Mannen jobbade på i någon timma med att montera "tältet", reglarna hade han på taktäcket och montaget gjordes med bult och skruvdragare. Slutligen fästes plasten på stommen.

IMG_2548.JPG

Senast ändrad: 28 Augusti 2019
    JonasS och Affezell gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.