• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bacontest

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bacontest

En egenhet som jag också noterat, jämfört med olika nordbor, är att Svenskar är otroligt pigga på nya saker. Speciellt mat och särskilld i stora städer plus i TV som likriktar hela riket. Ju konstigare mat och märkliga namn, ju mer gångbart är det. Ett slags mat snobbism. Det gör ju att hela grundfundamentet till alla orginal recept i frågasätts. Därför är jag inte förvånad att man mixtrar även med bacon. Gör lite glämmigare förpackning, tunnare skivor och högre kilopris - det senaste helt enkelt. Och folk köper det.
Finnar kan du inte lura på det viset. Nästan alla finnar har rötter i landsbyggden med delvis självhushåll och grundmurad misstänksamhet mot auktoriteter. Ändra något lite grann, och de beter sig som en katt som serveras gift. Finnarna är nog de mest konservativa i norden vad gäller mat. (och mycket annat också) Tror att Norrmannen är numero två, och sedan danskar. Korv och bacon smakar fortfarande likadant som 70 talet, fast de stora drakarna kommer starkt även där med sina nya produkter med TV reklam. Tyvärr dör folk undan för undan, och de yngre i Finland är precis som här, snabb mat och någon form av skärm.
Mat är annars något man "lär" sig tycka om. Ingen födds att bli sugen på surströmming. Man lär sig det. Så är det med all mat. Mildare mat är lättare att acceptera och starkare smaker kräver flera träffar i belöningscentrat. Men även det går. Först och främst måste man tror att det är gott/nyttigt och sedan måste man öva. Gärna med något som nedsätter omdömet. Överlever man det, är halva redan inne....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Nu har jag snart gått igenom de baconsorter som finns i livsmedelshandeln. En sort har jag inte provat: Eldorado. Jag utgick helt frankt ifrån att deras bacon var sämst på grund av det låga priset m.m.
Ingen ska dömas ohörd så snart är det dags för Eldorado i pannan.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Så här skriver relativt hederliga Citygross om dagens bacon:

"Fläskkvalitet: Dagens massproducerade stekfläsk och bacon smakar betydligt mindre än pensionärernas barndomsminnen och behöver ofta fett i pannan för att inte fastna, vilket är ganska märkligt eftersom varan är så fettrik. Hur kan det komma sig? Förklaringen är som så ofta den lågprisjakt som konsumenter och butikskedjorna ägnat sig åt i många decennier. Producenten anpassar sig och satsar på snabbproducerat kött med låga viktförluster och till låga produktionskostnader. Fettskräcken har också lett till magrare fläsk med åren. Djuren är mer snabbväxande och föds upp på enahanda billigt djurfoder, vilket påverkar smaken negativt. Inga frigående "griseknoen" som lever på hushållsavfall längre. För att inte fläsket skall tappa vatten röks inte fläsket på traditionellt sätt utan smaksätts med kondenserad rök. Ett modernt "rökt" fläsk är cirka 20% vattenrikare än förr. När ett modernt fläsk hamnar i pannan avger det ganska mycket vatten och fläsket blir snarare kokt än stekt och har lättare att fastna i pannan. Förslag: I handeln förekommer ibland fläsk av "den gamla sorten". Leta efter fläsk som säljs i mindre bitar inte skivat, är kompakt inte mjukt, samt svål och brosk finns kvar. Testa detta och du får en smakupplevelse. Dessutom behövs inget fett i pannan och fläsket avger mindre vätska inklusive fett (mindre viktminskning). Skär fläsket på tvären i små skivor innan stekning, på längden går inte utan skärmaskin."

Där har vi förklaringen! Tack Citygross!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Jag fick svar från "Gudruns" ang. sockerhalten i deras bacon.

"
Johan Broman <Johan.Broman@gudruns.se>


14:13 (39 minuter sedan)
cleardot.gif




till mig
cleardot.gif


Varför sätter ni socker till ert bacon? Alternativt: Varför innehåller ert bacon socker? Äggen fastnar i sockerbeläggningen i stekpannan! Inte bra!
Mvh
Jan Piening

Hej Jan!

Vi tillsätter lite dextros i vårt bacon för att balansera sältan, vi har även tittat på andra lösningar men inte riktigt hittat rätt.

Är det ett återkommande problem eller var det just denna gång som du uppmärksammade det?


Med vänlig hälsning/

Johan Broman


Johan Broman
Kvalitétschef
Direkt: +46 (0)8-556 136 44
Mobil: +46 (0)73- 626 51 42



Kommentar: "balansera sältan"! Giv mig styrka!

Jappe

PS. Kolla inlägget ovan med Citygross' förklaring till dagens dåliga bacon!



 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bacontest

Tackar vet jag pancceta (lufttorkat bacon-sida) som inte alls behöver vara importerat från Italien! Finns även på hemmaplan, bara att kolla i saluhallar. Är trött på vattensjuka kycklingar (frigående kostar x 3), torskrygg á-la softice (mera is än fisk) och kokt bacon (rena översvämningen + nitritsalt). Kanske dags att äta lite mer lokaltproducerat (kvalitet!) även om det kostar lite extra?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Willys har ett s.k. ekologiskt bacon som är dyrt som xxx men smakar bra. Jag provstekte några skivor i morse och baconet uppförde sig väl i pannan bortsett från två saker. Fläsket innehöll tillsatt socker och dessutom extraherades någon sorts vit gegga vid tillagningen som jag inte riktigt vet vad det är för något. Fläsket är orökt och därför är rökarom tillsatt med de risker det hava kan.

Dubbelt så dyrt nästan som vanligt bacon men bra smak. Behaglig sälta.
Problemet med dagens sockrade bacon är att sockret blir bränt om man vill ha knaperstekt bacon och bränt socker är nog inte så nyttigt för människokroppen.
Någon som vet vad den vita "geggan" består av?

Jappe

PS. Jag blev så imponerad av smaken på det ekologiska baconet så jag blev tvungen att utföra en jämförande studie så jag fixade ihop en andra frukost med Garants standardbacon. Väldig skillnad på smaken till det ekologiska baconets fördel och mycket tillsatt socker. Det ekologiska baconet var mycket godare. Frågan är om kvalitetsskillnaden motiverar prisskillnaden.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Vi köper vårt bacon på ett mindre gårdsslakteri med naturligt uppfödda svin, javisst är det dyrare men man får bra valuta för pengarna. De naturligt uppfödda svinen växer betydligt långsammare och får därigenom fastare kött och fläsk, baconet vi köper är heller inte de lövtunna skivor som härskar i handeln utan det har den tjocklek som det skall ha, smaken är ungefär den samma som när vi hade egna svin (naturligt uppfödda).
Smaken på såväl kött som fläsk är direkt avhängigt av vad grisen har ätit, vår egen slaktgris fick alltid "specialkost" tre månader före slakten, det ingick en hel del potatis i den dieten.
En gris som utfodras för att växa snabbt tappar det mesta av vad en egentligen skulle smaka.
 
Toppen