Backventil

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av RFrid, 25 Augusti 2018.

Taggar:
  1. RFrid

RFrid HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25260
    Har en dränkbar pump med påmonterad backventil. Hur gör jag till vintern för att hindra frysning? Kör jag tryckluft rinner väl inte vattnet bort i alla fall?? Samma problem med toan i vintras då reläkopplingen frös sönder. Borde kunna tömmas med tryckluft baklänges??

2. Sjöberg

Sjöberg HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7228
    RFrid, jag gjorde om ditt blogginlägg till en vanlig tråd så blir det större chans att någon kliver fram och hjälper dig med tips och förslag.

Mvh jocke

3. Esbjörn

Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497
    Lossa pumpen i tanken, så kan du blåsa ut vattnet från kran till tank.
    Du har rätt, det är stor risk att pumpen fryser sönder annars.

4. RFrid

RFrid HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25260
    Tack. Trodde jag hade gjort en tråd. Är nybörjare i forumet. Tack för hjälpen!!

Sjöberg gillar detta.
  5. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300
    Jag suger ur systemet med en vatten dammsugare från Biltema.

Esbjörn gillar detta.
  6. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hej RFrid, om du nu tar bort pumpen och blåser lätt den vägen som vattnet normalt flödar för att tömma ledningssystemet genom dess avtappningsventil så skall du trycka på spolknappen samtidigt (lite beroende av vilken toaversion du har) och då öppnar magnetventilen till spolningen och vattnet i ventilen och slangen dit kan blåsa ut. (Se till att strömmen är på så magnetventilen verkligen drar.)
    Om självtömning av vattensystemet utan hjälp ev. skulle fungera med öppen bottenventil och öppna kranar så bör/skall man då också trycka på spolningen så ventilen öppnar och luft kan gå in och vattnet ut, för magnetventilen är ju egentligen en "kran" till toaspolningen som måste vara öppen som övriga kranar för att total tömning av rör/slangsystemet skall kunna ske.

M.v.h. JANKRO.

kenjon, Bennsan och Kjell1351 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.