• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

F

F.d. 8339

Guest
Hejsan! Är det någon som har någon erfarenhet av Julas backkamera för 1695. Priset är ju överkomligt, men kvaliten kan man kanske diskutera eller va tror ni?:spinny:
 
F

F.d. 18063

Guest
Sv: Backamera

har kollat den och jag tycker display är för liten(ca som en tändsticksask)
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Hej!
Jag har själv köpt en sådan om du menar den trådlösa med en 3" skärm.Då det är vidvinkel på kameran så täcker den en stor yta bakom husbilen.Hat monterat andra backameror ej trådlöst med 7" skärm på flera husbilar och jag tycker att Julas trådlösa är bland de bättre till dessa priser.det bästa med trådlöst är att man ej behöver göra några hål för kameran Det finns backkameror upp till 20000 kr men dessa är till för lastbilar och maskiner.
Obs sök på nätet det finns fler som säljer samma kamera till bättre pris.
Mvh per-Ove
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Backkamera

Hej, Jag monterade en sådan kamera på en kompis husbil i höstas. Den verkade helt ok. Displayen är visserligen liten, men det går rätt bra att se det viktiga, barn, bilar, stolpar m.m. Den är från början anpassad för montering på nummerskylten men om man gör en konsoll och sätter den i överkant på husbilen, nedåtriktad så täcker den faktiskt hela bredden. Man bör nog göra ett hål där uppe och dra in sladden, för de första 35 centimetrarna är sändarantenn till kameran. En annan finess är att mottagardisplayen står på standby och vaknar först när man lägger i backen och kameran börjar sända.
Jag har sett samma "anläggning" med större display, men priset var då tyvärr uppe en bra bit över tre tusen, och då börjar det finnas andra alternativ.

M.V.H. JANKRO
 
Senast ändrad:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Hej! Vi har också köpt den på Jula. Åker på i april (den stora mekarmånaden). Ett tips; Displayen är liten men jag tänkte sätta den uppe vid backspegeln och ta ström från belysningen till klockan som sitter där i taket. Rent vanemässigt så kastar man ett öga där när man skall backa, displayen kommer närmare så det duger med 3" och den kommer då alltid att vara på när man kör, inte bara backar, så det blir som en vanlig bil backspegel. Puh - lång mening. Berättar hur det gått i vår. Hälsningar Hasse
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Backkamera

komm på en ide, istället för att köpa en dyr back kamera, är det någon som provat att sätta en webbkamera (som tål utemiljö) där bak på bilen och sedan koppla in den på laptopen (för den som har en sådan med sig) man får ju ganska stor billd att titta på???
:wub:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Backkamera

Skall man ha verklig glädje av backkameran, så skall den vara permanent monterad och helst ha egen skärm.

Det skall gå att välja så att kameran kan vara igång vid färd eller endast då man lägger in backen. Den är en del av bilens manöverutrustning precis som backspeglarna och skall alltid finnas tillhands.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera

Har efter en säsong med min backvideo konstaterat att jag skulle följt Gunnars råd om en kamera med linsskydd.
Linsen täcks med damm vid körning på grusväg och vid regn så blir bilden som att titta in i ett kalejdoskop. Det blir inte av att klättra upp på stegen och putsa linsen.

Backvideon till den nya bilen blir en med linsskydd.
Det finns en modell med dubbla objektiv, ett för sikten några meter bakom bilen och ett för sikt långt bakom bilen.
Dyr som :mad: men nu till min fråga.
Den modellen finns med 5" resp 7" LCD-skärm.
Räcker det med 5" för att få tillräcklig info?
 
Senast ändrad:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Vi har den med 5" skärm och är jättenöjd! Däremot måste man torka av linserna ganska ofta, eftersom "linsskyddet endast består av en "flärp" ovanför linserna ... skyddar endast mot det som kommer uppifrån! (tror den heter Waeco CAM 33) //Pirkko
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera

En undran?
Min far har en backkamera med stor o klumpig skärm han vill ha en skärm som är smidigare går o finns det möjlighet att bara byta skärmen/susanne:wub:
Själv har jag ingen backkamera så jag kan inget o inte far heller när det gäller detta .Det kanske var en dum fråga!
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Backkamera

Hej, Ragge/Susanne det beror på vad för sorts "TV-signal" kameran sänder till skärmen. Om det är en vanlig s.k. AV-signal går det i princip att ta en liten billig 7" plattskärms TV som går på 12V. Problemet är att spegelvändeffekten för det mesta, troligtvis alltid, ligger i mottagaren och inte i kameran. Det kan då bli rätt förvirrande att backa. Om man då istället skall byta till en ny back-kameraskärm, så är det nog inte så mycket dyrare med ett komlett paket tyvärr.

M.V.H. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Först kameran: De flesta moderna kameror ger en spegelvänd bild till monitorn. Undantag kan ju vara små "titthålskameror" som är avsedda att sätta vid entréer för att likna "tittöga i dörr". Sedan om kamerans videosignal. Det finns i huvudsak två TV-system, PAL och NTSC. PAL har vi i Europa och kanske i Australien (?), NTSC är i USA (och bl a Japan?). Här blir det lurigare, här måste man veta om kameran lämnar ena eller andra typen (eller båda!). Om monitorn bara kan ta emot PAL och din kamera lämnar NTSC så blir det ingen bra bild.
Nu till monitorn. De flesta moderna monitorer (platta LCD-skärmar) brukar nog kunna ta emot både PAL och NTSC (och ställer om direkt beroende på kamerans signal).
Har nämligen funderingar på att köpa ett sådant system - men knappast ett från WAECO för 13000:-, ta en titt via internet på t ex engelska sidor om "Reverse Night Vision Cameras" så har du ett par helger räddade. Jag funderar på att köpa en liten kamera och en 7" skärm som kan ta emot både videosignalen från en backkamera OCH signalen från en laptop (VGA-signal) (som ger mig navigationbild från en GPS). Jag tänker placera skärmen på den outnyttjade backspegeln - då blir den lätt att ta med sig och minska stöldrisken. Skärmen kommer bara gå igång när den får signal från laptopen och slår direkt över när backen (och backkameran) är på. Pris för ett sådant system i England ca 215 pund (ca SEK 2800). Exkl frakt (inte så dyrt) men med moms. Här vinner jag vad inte Waeco klarar - VGA-ingång och en pekskärm med bra ljusstyrka! Ta en titt på den här länken:
Monitorn: LinITX.com - 7 and 8 Inch Screens
Kameran: LinITX.com - Rearview Camera
Kanske ett tips för din far och er, Susanne o Ragge.
Hälsn. Boo
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Hej, Waecos backkamera med två objektiv och 7 tums färgskärm kostar i Tyskland 991,98 EUR hos Carafun.de. Ca 9430:- kr. Här får vi betala 12695:- kr, och firman i Tyskland lär ju inte förlora på kameran. Köpte även en SOG till toaletten för 99,96 EUR, ca 950:- kr mot 1675:- kr som Husvagns Svensson i Kållered skulle ha.
Frakten för dessa två artiklar kostade 265:- kr, så man tjänade en bra slant på att beställa över nätet.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Backkamera

SV :leammi. Det är väl självklart att det skall vara en weaco med en 7are,det satte vi på våran bil,men jag satte den aldrig enbart då man läger i backen jag kopplade så att den är på hela tiden,
För då ser jag trafiken bakom mej vilket skulle vara omöjligt med den som sittet inne i bilen(varför gör den det)och sidobackpseglarna är inte mycket till hjälp.och jag har camera1 och camera2 så jag ser i stort sett hela bilen och det kan behövas och jag köpte det nytt för 7200:-med allt,jag köpte detta av en husbilsförsäljare,så det är inte aldtid billigare i tyskland,nu är vi där ganska så ofta då min frus mormor bor i hamburg och det är många saker som jag låter bli att köpa dels för att det är billigare i sverige.....och ser ut att hålla bättre och att vara av bättre kvalitet.
men sogen skulle jag vilja ha reda på var du köpt för det var verkligen ett bra pris.

MVH:HBK891
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Backkamera

Hej!jag tror inte det, för alla kamror har ju olika infästnigar,problemet kan bli svårt att knäcka, koppla man vet ju ldrig.Om jag vore dej så slå näven i bordet och säg till farsgubben....nu åker vi och köper en waeco med färg skärm du eller han kommer inte att bli besvikna jag lovar er.
jag provade hur nära man kan backa vid en stolpe,och när jag kännde att nu är det klart,så gick jag ut och mätte avståndet mellan bilen och stolpen....det visade sej att det var 4cm kvar till stolpen. Men då har jag ställt in den precis så att man ser en liten del av cykelstället, det kan va det som gjorde det för jag har nästan markontakt,och jag har placerat den ganska högt, nästan i topp......så ta med farsan och köp en
du kommer inte att ångra dej, dessutom så sitter det en mic så den som står bakom bilen kan prata med den som backar......en helt fantastisk kamera.

MVH:HBK891
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Backkamera

Nej... tyvärr så har jag inte det,var på jula i söndags i malmö och tittade på den,det var inte mycket att ha tyckte jag så den fick ligga orörd,,jag läste inte ens på den för den verkade så klen.
Nu skall inte jag säga att den är dålig på nått sätt men den tilltalade mej inte helt enkelt,skulle dessutom inte se bra ut på våran bil,men det kan ju bero på att vi har en waeco med färg skärm som är på hela tiden så man har koll på vad som händer bakom bilen,jag har dragit kablarna så att den är på jämt,för backspegeln inne i bilen har jag inte kommit på än vad den är till för.....(utfylllnad)

MVH:HBK891
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10750

Guest
Sv: Backkamera

Hej
Jag kan varmt rekommendera Waecos med 2 objektiv har själv monterat en med 7 tum på min senaste husbil och den har en fantastisk bild.
MVH
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen