• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera kabel är får kort

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Har en sån dashcam kamera som filmar när man kör bil och den har en medföljande backkamera. Nu var det så att kabeln till backkameran var för kort så jag förlängde den med hjälp av en liknande kabel typ 4 meter extra.

Nu fungerar inte detta men tar jag bort dom 4 meter så fungerar det men då blir det ju för kort. Vad kan det bero på att det inte fungerar att förlänga på detta sätt, jag är inte så el-kunnig tänkte någon här kanske kan ge råd?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Det blir lättare att ge råd om du talar om vad kameran heter och skickar med en bild på hur kabeln med kontakt ser ut och vad du menar med "liknande kabel"

/CG
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tror nog att det går bra att svara på frågan utan att veta vilken kamera drt är eller hur kontakten ser ut.

Det låter som att videosignalen från kameran är för svag att klara det längre avståndet som blir när du förlänger kabeln.

Med lite tur kanske det funkar om du byter ut hela kabeln utan några skarvar. Vid varje skarv/kontakt uppstår en förlust. Väljs dessutom en flerledad kabel med många små kardeler (de små koppartrådarna i kablar kallas kardeler). Ju fler och finare kardeler i varje kabel ju större total ledararea vilket i sin tur ger lägre förluster.

Funkar inte detta behövs en förstärkare mellan kameran och mottagaren. Utan att veta tror jag du kan få hjälp att välja rätt förstärkare på Kjell & Co.

Lycka till!
// Niklas
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det första är väl att verkligen klargöra att förlängningskabeln verkligen är rätt kopplad med alla ledare som behövs. Att börja leta en förstärkare är sista valet.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
hej
Har en sån dashcam kamera som filmar när man kör bil och den har en medföljande backkamera. Nu var det så att kabeln till backkameran var för kort så jag förlängde den med hjälp av en liknande kabel typ 4 meter extra.

Nu fungerar inte detta men tar jag bort dom 4 meter så fungerar det men då blir det ju för kort. Vad kan det bero på att det inte fungerar att förlänga på detta sätt, jag är inte så el-kunnig tänkte någon här kanske kan ge råd?
Du kan inte vis bilder på prylarna och tala om vad prylarna heter. Så ska vi nog kunna klura ut nått
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla
här är bild:
har inte kameran här men
Kabeln till den lilla back kameran ser ut såhär:
IMG_20181024_192824.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sitter det en 4 pinners kontakt med skruvning på kabelen og slik at en teknisk kan skru endene sammen? Slike kabler er rimelige og finnes i mange forskjellige lengder. Kjøp en som er litt for lang. Disse kablene er ikke enkle å bygge selv.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det första är väl att verkligen klargöra att förlängningskabeln verkligen är rätt kopplad med alla ledare som behövs. Att börja leta en förstärkare är sista valet.

Absolut, men för att avgöra om TS kopplat fel behöver vi inte veta modell på kamera. Däremot behöver vi ha elschema och veta/se hur TS sedan kopplade.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tack alla
här är bild:
har inte kameran här men
Kabeln till den lilla back kameran ser ut såhär:
Mest sannsynlig er den uisolerte jording for videosignal - kan og være minus for strømforsyningen. Er denne tvinnet rundt en av de andre lederne så er det video signalet. Rød er ofte plus for spenning. Er det ingen tvinning så ville jeg tippet grønn for video og hvit for enten minus eller lyd.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hmm..ska kolla kjell om de säljer någon förstärkare om det nu är så att den 4 meter långa förlängnings kabel är problemet, Ska löda också för mindre motstånd

här är bild på dash kameran med backkamerans kontakt utdragen
IMG_20181025_070751.jpg


Så här tvinnade jag ihop back kamerans svarta tåt med den extra 4 meter kabeln

IMG_20181025_070641.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ibland så hjälper det att byta på kablarna från videon ( oftast gul och vit) prova koppla vit till gul och gul till vit.eller vilkenfärg du nu har på video kablen... Var noga med att du inte kopplar strömkabel till video kablarna för då bränner du omedelbart kameran.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ibland så hjälper det att byta på kablarna från videon ( oftast gul och vit) prova koppla vit till gul och gul till vit.eller vilkenfärg du nu har på video kablen... Var noga med att du inte kopplar strömkabel till video kablarna för då bränner du omedelbart kameran.

Bränner kameran vill jag inte så jag hoppar detta tips.

Upptäckte att kameran börjar lagga direkt när jag ansluter back-kameran till backspegel-dash cam Laggen är mycket typ 2 FPS frame-per-sekond blir det bara. Alltså back-kameran syns inte i backspegeln utan det blir bara lagg. Sen när jag drar ut back-kamera kontakten(den på bilden ovan) så funkar dash-kameran normal. Verkar som mitt hack tar mycket ström
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Fick tips av Kjell nu att jag kanske kan använda en sådan här
Aktiv USB-förlängning 5 m - USB-kablar | Kjell.com

CITAT:
Hej Hans,
Tack för ditt mail.

Troligtvis är anslutningen digital likt en webbkamera via USB och då är spänningen och strömen ganska låg detta gör att det blir svårt att ytteligare förlänga kabelen för då kommer spänningsfallet bli förstort.

SLUT CITAT

Om det är 4 kablar och det är samma signal som usb så bör du kunna kan använda Aktiv USB-förlängning 5 m - USB-kablar | Kjell.com då den har ett lite kretskort med komponenter som förstäker signalen så man kan ha längre kabel.

Det verkar vara mycket som några här nämner att strömmen blir för svag. Back-kameran tar ström från backljuset när jag sätter i backen så matar det 12 volt till Back-kameran. Undrar då hur man ska koppla en sådan Aktiv USB-förlängning 5 m, förresten ser jag har liggande hemma just denna Aktiv USB-förlängning 5 m, hehe fram med lödkolven :wub:
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Man ska aldrig slänga gamla mobil-ladd-sladdar som glappar kommer väl till pass nu. Nu saknas det en till mobil-ladd-sladda i andra ändan på min Aktiv USB-förlängning
sen är det daxs att bränna sönder kameran :twitcy:
IMG_20181025_122918.jpg IMG_20181025_122326.jpg

Någon ide?
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är inte en sådan usb kabel för 5v ? Ett usb utag matar ju bara 5v så om du kopplar 12v till den kabel så bränner du nog kretskortet... Skall back kameran matas med 12v? Om så är ta då 12v från backljuset... Jag har kopplat många kamror och oftast använder jag en wifi kabel 5e eller högre.... Även kopplat med en kabel upp till 15m utan problem
Den gröna är nog + back så du skall inte koppla den röde till plus för då får du 2 plus anslutningar.... Den svarte se ut som om du inte har kopplat den bör vara minus.... Sen behöver man bara 3 kablar röd/grön är + svart är - och gul video och sen brukar där vara en vit kabel men om du mäter den så brukar den också vara -
Så lycka till
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack muskatten. Ja back-kameran har en röd sladd en meter lång som jag satte på back-ljus lampan så back-kameran matas med 12v. När jag lägger i backen så syns back-kameran i backspegeln, alltså den syns när jag inte förlängde med 4 meter.
Bra tips ska mäta lite på kablarna
 
Toppen