• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort i Norge med tung PB2

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Väldigt tråkigt men då blir det söderöver som gäller & för vår del så väljer vi nog mellan- & sydeuropa i vilket fall som helst.

Bennie
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Riktigt trist, men tur att vi har en 3.5 tons... undrar verkligen om Norge kan göra så här?? Borde det inte vara så att man underkänner alla svenska körkort isåfall, hur kan man tro att man ska kunna göra frånsteg från en enskild regel...
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Ännu märkligare blir det om man läser den norska lagstiftningen...

Använda utländskt körkort i Norge

Om du har ett körkort som är utfärdat i ett annat EU-/EES-land är det giltigt för att köra bil i Norge under förutsättning att körkortet fortfarande är giltigt i det land där det utfärdades.

Om du har ett EU-/EES-körkort och bosätter dig permanent i Norge kan du använda körkortet för att köra i Norge så länge som körkortet är giltigt, dock inte längre än giltighetstiden för motsvarande norska körkortsklasser. Körkort i tunga klasser kan därför bara vara giltiga i upp till 5 år efter att du bosatt dig permanent i Norge.

Om du har bosatt dig permanent i Norge den 19 januari 2013 eller senare och ditt EU-/EES-körkort har bytts in från tredje land är körkortet endast giltigt för körning i tre månader.

Om du har ett körkort som är utfärdat i ett land utanför EU-/EES-området kan du bara använda det för besökskörning i Norge i upp till tre månader. Detsamma gäller även om blir permanent bosatt i Norge.

Det är inte tillåtet att använda mer än ett körkort som dokumentation för att ha rätt att köra ett fordon. Det är inte heller tillåtet att använda mer än ett internationellt körkort. Läs mer om detta i de norska körkortsbestämmelserna, Førerkortforskriften.

Pendlare från andra nordiska länder kan använda sitt körkort från hemlandet om det är giltigt i hemlandet. Om man måste förnya körkortet ska detta göras i landet där man är fast bosatt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Om man nu kör omkring med en tung lastbil borde man inte ha körkort för det då? Alltså spelar det någon roll vilken typ av last man har? 5 ton är väl ändå 5 ton oavsett vad som finns bakom föraren? Eller är det nåt jag har missat? (Dessutom, om vi inte hade de här reglerna i Sverige, så slapp vi de här PB2-skyltarna, som möjligen svenskar förstår men sällan utländska turister).
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det vettigaste vore väl att man kan ansöka om att få ett C1-körkort. I och med det så begränsar jag min möjlighet att köra fordon över 7,5 ton. Idag kan jag köpa en PB 2 som väger 10 ton med ett vanligt b-körkort. Varför ska jag betala 5-7 tusen kronor på att skaffa C1 körkort och därmed begränsa mig själv. Därför tycker jag att alla vi som har B-körkort taget före 96 ska kunna ansöka om att få C1 gratis

Bernt
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Åkte in i en kontroll i Norge för 3v sen och fick frågan om hur jag kunde köra tung husbil utan C kort, förklarade för dom om vår undantagsregel som finns gällande B kort, sen tog det 45 min innan det var undersökt och ok med transportstyrelsen, det finns en Nordisk överenskommelse om detta sen tidigare, så var bara att köra vidare sen..
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Märkligt, verkar ju väldigt godtyckligt, såg precis att Norge inte accepterar svenska körkort för snöskoter utan ska man köra snöskoter i Norge får man vackert ta körkort där. Allvarligt vad är det för pajasland, har dom haft Petter Northug anställd som sommararbetare!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Tycker det är märkligt att Sverige valde vägen med en undantagsregeln. Hur är det i övriga Europa? Vad känner till verkar det bara vara Sverige som målat in sig i ett hörn med sin undantagsregel och personbil klass2.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det vettigaste vore väl att man kan ansöka om att få ett C1-körkort. I och med det så begränsar jag min möjlighet att köra fordon över 7,5 ton. Idag kan jag köpa en PB 2 som väger 10 ton med ett vanligt b-körkort. Varför ska jag betala 5-7 tusen kronor på att skaffa C1 körkort och därmed begränsa mig själv. Därför tycker jag att alla vi som har B-körkort taget före 96 ska kunna ansöka om att få C1 gratis

Bernt

Man kan ju önska att transportstyrelsen kan införa C-kort med begränsning att enbart gälla för fordon med bostadsinredning, dvs PB2.
Den som har körkort från före 96 och har en tung pb2 får ansöka om detta kort.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Jag har pratat med Trafikverket idag om detta med att Norge inte skulle acceptera att svenskar kör tung HB i Norge enl.svensk undantagsregel. Dom hade inte hört talas om detta. Om nu Norge trots allt skulle acceptera undantagsregeln gör att man blir osäker & konfunderad. Detta ärende om något måste väl intressera många av oss medlemmar. Kanske styrelsen skulle kunna agera i ärendet så att det blir utrett en gång för alla. Då menar jag inte att Leif & Co skall ta tag i det själva utan kanske utarbeta en handlingsplan & utifrån den bilda en grupp av intresserade medlemmar att bringa klarhet.

Bennie
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Tror att någon journalist snubblat/googlat över något gammalt och i nyhetstorkan skrivit om detta. Ärendet var uppe när det svenska undantaget genomfördes och norrmännen trilskades då men fick medge att EU regler skall gälla även i Norge. Jag oroar mig inte.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Artikeln är helt färsk. Tidpunkten finns i artikern

Det var innehållet jag syftade på det verkade bekant, kanske någon gammal artikel man dammat av. För övrigt tycker jag att det räcker med att du tagit ett bra initiativ och pratat med Transportstyrelsen, det behövs inte tre gubbar för att byta en glödlampa.
Åke
 
Senast ändrad:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Åkte in i en kontroll i Norge för 3v sen och fick frågan om hur jag kunde köra tung husbil utan C kort, förklarade för dom om vår undantagsregel som finns gällande B kort, sen tog det 45 min innan det var undersökt och ok med transportstyrelsen, det finns en Nordisk överenskommelse om detta sen tidigare, så var bara att köra vidare sen..

Helt rätt det är bara att köra vidare och inte prata så mycket om frågan
 
Toppen