• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bötfällning av husbilar på stormarknadsparkeringar

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Jag tycker att de jag träffar i butikerna är bra folk snälla vänliga och hjälpsamma, det är folk jag inte vill bråka med, det är packet som stryker omkring utanför som hajar som letar mat som jag har svårt med.
Varför inte i svensk anda lämna en lapp på rutan om vad som gäller och råd om var man kan parkera och skyltat och målat, och idag har första snön kommit som ligger kvar fn. hur gör man då??
Går de med en kvast och bötfäller alla som inte sett linjerna sen är det ju dubbla linjer inte säkert bilen inte sticker ut utanför linjerna med karossen, parkerar ofta en bra bit ifrån andra bilar eftersom det är risk att slå i dörren i en annan bil som parkerat när man varit borta.
Den här tråden har väckt mycket känslor inte bara hos mej, men kanske pga. det är lämpligt att jag stänger den för att undvika osämja.
Vad säger stämman?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Parkerade på Backaplan i Göteborg idag, Märkningen är P personbil 3 timmar mellan 07-23 alla dagar. Parkerade långt ifrån varuhuset där det var få bilar, markerade rutor men så sliten målning att det inte gick att avgöra var en ruta slutade och nästa började. En p-vakt knackade på och upplyste mig om att där fick jag inte stå, hon hänvisade till ett område närmast Rusta och Sibahuset. Märkningen är samma bortsett från att personbilsskylten inte fanns så det var avsett för större fordon, sade hon. Hade jag inte varit i bilen skulle jag ha fått en avgift på 850 kr.
Jag talade om för vakten att min bil var registrerad som personbil och att jag med möda får in alla hjul i en ruta, men det skulle inte godkännas av Q-park vakten. Nu blev det ju inget problem då det fanns en plats för större fordon så jag flyttade mig lydigt 50 mIMG_0506 (002).JPG eter eller så.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Parkerade på Backaplan i Göteborg idag, Märkningen är P personbil 3 timmar mellan 07-23 alla dagar. Parkerade långt ifrån varuhuset där det var få bilar, markerade rutor men så sliten målning att det inte gick att avgöra var en ruta slutade och nästa började. En p-vakt knackade på och upplyste mig om att där fick jag inte stå, hon hänvisade till ett område närmast Rusta och Sibahuset. Märkningen är samma bortsett från att personbilsskylten inte fanns så det var avsett för större fordon, sade hon. Hade jag inte varit i bilen skulle jag ha fått en avgift på 850 kr.
Jag talade om för vakten att min bil var registrerad som personbil och att jag med möda får in alla hjul i en ruta, men det skulle inte godkännas av Q-park vakten. Nu blev det ju inget problem då det fanns en plats för större fordon så jag flyttade mig lydigt 50 mVisa bilaga 182459 eter eller så.
Varför skulle det inte vara godkänt, känner vakten inte till reglerna? Illa i så fall.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
P märket anger personbil,inte personbil klass 2, så det är helt rätt att man inte får stå där.

Rättar mig själv. tillåtet att parkera för klass 1 och 2!
 
Senast ändrad:

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Jag tycker att de jag träffar i butikerna är bra folk snälla vänliga och hjälpsamma, det är folk jag inte vill bråka med, det är packet som stryker omkring utanför som hajar som letar mat som jag har svårt med.
Varför inte i svensk anda lämna en lapp på rutan om vad som gäller och råd om var man kan parkera och skyltat och målat, och idag har första snön kommit som ligger kvar fn. hur gör man då??
Går de med en kvast och bötfäller alla som inte sett linjerna sen är det ju dubbla linjer inte säkert bilen inte sticker ut utanför linjerna med karossen, parkerar ofta en bra bit ifrån andra bilar eftersom det är risk att slå i dörren i en annan bil som parkerat när man varit borta.
Den här tråden har väckt mycket känslor inte bara hos mej, men kanske pga. det är lämpligt att jag stänger den för att undvika osämja.
Vad säger stämman?
Jag fick parkeringsböter när jag stod utanför en översnöad parkeringsruta....så ja, de går nog med en kvast och kollar;)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Det är ju en tilläggstavla som anger personbil. Man får inte parkera med lastbil eller buss. Tanken kanske var att man ville få bort husbilar från parkeringen men då måste man skylta rätt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vill man ha bort eller minska på personbil klass 2, på parkeringen, kan man göra som Ängelholms kommun har gjort ute vid klitterhus.

DSC_0002.JPG
Numera är det bara ca 5 platser för husbilar och övriga fordon.
DSC_0004.JPG
Visserligen inte stormarknads parkering.
Tidigare var det bara skyltat med personbil.
Och då kunde man inte neka personbil klass 2.

Hälsn. Krister
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Vill man ha bort eller minska på personbil klass 2, på parkeringen, kan man göra som Ängelholms kommun har gjort ute vid klitterhus.

Visa bilaga 182768
Numera är det bara ca 5 platser för husbilar och övriga fordon.
Visa bilaga 182766
Visserligen inte stormarknads parkering.
Tidigare var det bara skyltat med personbil.
Och då kunde man inte neka personbil klass 2.

Hälsn. Krister
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Vi var där i somras på några varma baddagar. Det var full kaos på parkeringen och nästan omöjligt att komma fram, så jag förstår att de styr upp det. Dock lite ( mycket) snålt med husbilsplatser nu, då det vid vårt besök vår över 20 husbilar på denna suveräna plats.
Hälsningar Kebi
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du sett bilderna därifrån, när det står en stor mängd husbilar där, jag tror att det finns på forumet.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Vill man ha bort eller minska på personbil klass 2, på parkeringen, kan man göra som Ängelholms kommun har gjort ute vid klitterhus.

Visa bilaga 182768
Numera är det bara ca 5 platser för husbilar och övriga fordon.
Visa bilaga 182766
Visserligen inte stormarknads parkering.
Tidigare var det bara skyltat med personbil.
Och då kunde man inte neka personbil klass 2.

Hälsn. Krister
den där skyltningen är inte korrekt om man vill slippa pb 2 då varje tilläggstavla refererar till huvudskylten. Alltså P personbil. P klass 1. JA, jag förstår vad de menar, behöver inte kommenteras men skyltningen är inte ok
 
S

Sören-6830

Guest
Menar du mellan en hb som är 8,80 meter och en som är 5,40?
Självklart var det de bilarna jag tänkte på, naturligtvis inte en hb på 6,0 m och plåtis på 6,0.
Lite mer på allvar tänkte jag faktiskt på de hb och plåtisar som är i majoritet, där skiljer det inte så mycket mer än några dm, överdrifter åt båda håll går alltid att hitta..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen