1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Båstad varning

Tråd startad i 'Under Markisen' av T.Rantzow, 28 Juli 2013.

1. Krister Ursula 18

Krister Ursula 18 HBK Medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18
    Sv: Båstad varning

Jag skulle skrivit talesätt istället.
    Men den det var adresserat till förstår kanske det.
    Under mina fjorton år som husbilsåkare, så har Båstad kommun inte haft något annat mål än att antingen få bort oss eller in oss på campingarna.
    Vi har haft representanter som är husbilsåkare med på kommunfullmäktigemöten och blivit lovade att vi inte skulle bli bortkörda från vissa parkeringar oavsett tidpunkt.
    Vi har även fått skriftligt från länsstyrelsen på att få vara med och yttra oss innan man gör någon förändring i naturreservatens bestämmelser.
    Vi skulle få skriftligt besked för yttrande innan beslut.
    Och vad jag vet har inte detta skett.
    Jag kommer att undersöka saken.
    Krister.

nodde, TheHawker, Gunillas Kenth och 8 andra gillar detta.
  2. staffanulla

staffanulla HBK Medlem

Kommun:
    Hammarö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6734

Vi stannade på en parkeringsficka i båstad och drack kaffe med husvagn för ett antal år sedan, då kom en dam farande och talade om att det var förbjudet att stå där. Döm om min förvåning att hennes bil stod utanför receptionen på campingen när vi for förbi efter kaffepausen. snikna campingägare finns det!:mad:

Tommy-59, quest, Gunillas Kenth och 1 annan gillar detta.
  3. Krister Ursula 18

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18

Jag har nu fått fram en del skrift i ärendet, och försöker utvärdera hur vi bäst skall kunna använda uppgifterna.

För övrigt enl. HD 4 juli 2013.

Bjäre får nytt naturreservat..

Krister.

T.Rantzow och Gunillas Kenth gillar detta.
  4. Larwin

Larwin FD. HBK Medlem 2016

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2016
    HBK-Nr:
    8915
  5. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172

Länsstyrelsen bedömning är att den stora omfattningen av långtidsuppställda husbilar motverkar syftet med naturreservatet.
    Ändringen av föreskrifterna är nödvändig for att alla ska kunna utnyttja området, för att undvika alltftör stort slitage på anläggningar och naturvärden och för att kunna upprätthålla ordning och säkerhet i naturreservatet.

Dvs alla utom husbilsresenärer, snacka om diskriminering!

siczac, saxtorp och Claes 105 gillar detta.
  6. Teddi

Teddi Guest

en ännu större anledning att jobba för mer ställplatser,,

kolla ställplatsinfo!!!,,inte varje gång det kommer till en ny plats,,

det försvinner platser också,,

också en form av lobbyism, från dom markägare i regionen,,,frågan är bara,,

var finns motparten???

Senast redigerad av en moderator: 14 Augusti 2013
  7. Riviera

Riviera HBK Medlem

Kommun:
    Båstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    139

Mycket krystade motiveringar av Länsstyrelsen!

Det låter som om husbilarna var ute och körde i själva naturreservaten, när det rör sig om en liten parkering utan naturvärden.

Hade man inte haft andra intressen (kom ihåg att det finns någon i bakgrunden som framtvingat detta) så hade man kunnat sätta upp en 24-timmarsskylt, vilket helt sammanfaller med HBKs intressen.

saxtorp, EVTOAK och CapYank gillar detta.
  8. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707

Det står ju faktiskt långtidsuppställda, det tolkar jag som att vi är välkomna att besöka men inte bo där, i varje fall inte längre tid? Jag kan ju tänka mej att en natt och köra vidare nästa dag kan fungera. Men inte uppställning? Sedan är det ju naturligtvis en helt annan sak utanför högsäsong juni-juli-augusti, då är vi färre ute och övriga besökare är också färre.

saxtorp gillar detta.
  9. Jokin

Jokin HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6254

Jag tycker att Länsstyrelsens beslut är anmärkningsvärt. Precis som Knarrevik tycker jag att det är diskriminering, Och jag känner att beslutet inte kan stämma överens med gällande lagstiftning. Att tidsbegränsa parkeringen till exempelvis 24 timmar hade väl kunna accepteras. Beslutet bör överklagas och det vore väl önskvärt att HBK gör en sådan skrivelse, eller måste det vara någon som bor i det aktuella länet. Sedan kanske det inte är så att vi inom HBK kan enas om en sådan åtgärd, där ord som byråkrati och provokation har används i debatten vid likande fall. Många här på forumet är emot att man vidtar rättsliga åtgärder, utan allt skall lösas i samförstånd, vilket oftast för husbilisten innebär att man "tar smällen och hukar sig", gnäller kanske lite på forumet och väljer något annat.

Johan K.

Ludde Kuddsson gillar detta.
  10. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1

Tiden för överklagande är ute för länge sedan och det är bara de som bor i Kommunen/länet som kan överklaga lokala ordningsföreskrifter.

11. Teddi

Teddi Guest

D:O tar inte upp detta,,det har ja redan fått erfara,,

bara rasism-hets mot folkgrupp etc,,

12. Ludde Kuddsson

Ludde Kuddsson HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att man förbjuder husbilar nattetid, men anledningen till att förbudet tillkommit är enligt deras egen utredning att husbilarna tränger undan och skrämmer bort andra besökare. Märkligt, är det verkligen så att huvuddelen av besökarna kommer nattetid?

/Ludde

Uno, saxtorp, T.Rantzow och 8 andra gillar detta.
  13. Krister Ursula 18

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18

Går man in och tittar på länstyrelsens kartor över södra bjärekustens naturreservat så ligger minst fyra stycken hamnar med parkeringar utanför reservatsgränserna.
    Det måste ge makthavarna bekymmer.
    Krister.

saxtorp, T.Rantzow, Tommy-59 och 1 annan gillar detta.
  14. Jokin

Jokin HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6254

Suck! Då kvarstår också här bara möjligheten med en JO-anmälan, vilket kan vara den mest lämpliga åtgärden. Man kan ju därvid samla på sig alla beslut som fattats vid länsstyrelser, polismyndigheter och kommuner som uppenbarligen diskriminerar en grupp människor. Annars får vi väl vänta tills någon av dessa myndigheter sätter sina hot i verket, och fullföljer ett rättsförfarande mot någon husbilist som somnat i sin husbil eller på annat sätt brutit mot något av de aktuella förbuden. Detta har inte ännu skett vad jag vet.

Johan K.

saxtorp gillar detta.
  15. F.d. 25203

F.d. 25203 Guest

dokumentet från Båstad gäller även lastbilar med sovhytt. För det står att det gäller bil som är konstruerad att övernatta i.

16. F.d. 25203

F.d. 25203 Guest

Starcadia, Dunet, T.Rantzow och 7 andra gillar detta.
  17. Lundsholm

Lundsholm HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Kristinehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11560

En mycket bra generell beskrivning. Enda negativa är att det lyser igenom på vissa ordval att personen som skrivit är husbilist eller i all fal för husbilar. Men det är petitesser som enkelt skulle kunna fixas.

Bra dokument, rekommenderas att alla läser.

18. Bestliner

Bestliner HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647

Min reaktion är att lägga Båstad och bjärehalvön på listan av platser som jag inte längre kommer att besöka då jag uppenbarligen inte är välkommen med den livsstil jag har.
    Det finns dock många andra fina ställen där jag är mera välkommen. Dit får man åka i framtiden och handla, tanka äta på resturang och göra annat trevligt. Jag hade inga problem att hitta ställen att spendera semesterkassan i år och hittar nog bra ställen framgent också

Starcadia, Gittan & Jojje, Knut och 1 annan gillar detta.
  19. Krister Ursula 18

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18

Ny artikel i landets mest negativa tidning gällande husbilar HD/NST, under Båstad. Landets mest negativa kommun mot husbilar.

Husbilscamping ses över.
    Inlagd 5/9.

Läs och begrunda.
    Är det negativ eller positivt eller oförändrat?

Kanske någon kan länka till inlägget.
    Krister.

20. EssoJ

EssoJ HBK Medlem

Kommun:
    Laholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    69
    Djupvikarne gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.