• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Både plast och plåt att polera?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Gå in på Youtube kolla på polera båten med abralon .Jag har använt alla produkter som står i detta forum utan resultat .Köpte två abralonskivor en 2000 o en 4000 bilen vart som en spegel från att vara totaltmatt .Finns på mekonomen .
Har också fått råd om detta men är lite rädd då den innehåller slipmedel
 
R

RobbeS

Guest
Abralon är i princip våtslipning och är ett förberedande steg inför polering. Skulle nog som amatör ta till detta i undantagsfall om lacken är riktigt, riktigt dålig. Funkar säkert bra på båtar då gelcoaten är ganska så mycket mer tålig än en lackad bil eller husbil.
 

edvin 32

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17717
Medlemskap
2024
Ja är man orolig kan man ta 4000 på en gång .jag har använt det.på båten hästfinkan lastbilen o husbilen med toppenresultat.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har precis använt Abralon både på bilen & på båten. Båten var i dåligt skick så där använde jag Abralon 1000, 2000 & 4000 i nämnd ordning & slipade torrt med jättebra resultat. På bilen använde jag bara 4000. Slipade torrt även där. Också detta med bra resultat. Arbetet utfördes med excenterroterande polermaskin.
 
R

RobbeS

Guest
Ska prova abralon på min gamla Golf till vintern. Har inte vågat prova våtslipning tidigare men detta kan vara ett alternativ..
 
Toppen