• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre ljud i husbilen

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Har en Hymer Eriba Jet 673 2011-årsmodell, helintegrerad. Jag tycker att ljudet i bilen låter dåligt, lådljud på basen. Var hos en BRL-butik idag och försäljaren rekommenderade att i första hand byta radio och i andra hand byta högtalare. Den radio han rekommenderade var denna Alpine CDE-195BT. Den som nu sitter i husbilen är nog mycket äldre än husbilen Pioneer DEH-635R. Bruksanvisningen är sedan 1997 och jag känner igen den från en av mina personbilar för många år sedan. Vi lyckades få bort den gamla och sätta dit den nya. Ljudet blev något bättre men det behövs nog nya högtalare också. Problemet som uppstod var att radion gick bara när tändningen var påslagen. Något radioläge verkar inte finnas. Den gamla gick utan att nyckeln satt i tändlåset. Butiken har ingen montör så vi fick byta tillbaka igen. Vi kom inte på hur den gamla var kopplad. Är det någon här som vet hur man ska göra för att man ska kunna ha radion på utan att tändningen är påslagen. Bilen är en Fiat. Har någon erfarenhet av denna radio eller finns det något bättre för samma pris ca 2.000:- som den var nedsatt till.
/B-O
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Bättre ljud i husbilen

Det brukar vara så att den gula kabeln på stereo sidan skall ha konstant 12v och den röda ger 12v via tändningen. Om du hittar en kabel på bil sidan som har konstant 12v så kan du koppla ihop den gula och röda på stereosidan. Då funkar det att ha stereon igång utan att tändningen är påslagen
 
  • Gilla
Reaktioner: B-O

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i husbilen

Bör man inte byta högtalare? Jag tycker att basen är lite lådaktig, inte så mjuk som jag önskar.
/B-O
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bättre ljud i husbilen

Jag har bytt till en Kenwood KDC-BT53U stereo & Pioneer högtalare eftersom det inte finns någon resonanslåda kring högtalarna var ljudet lite burkigt. Jag fick rådet att lägga dämpull bakom & då blev ljudet lite mjukare.

Bennie
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Bättre ljud i husbilen

En lite "hint" om hur bra dina nuvarande högtalare är. Kolla magneten, större brukar betyda bättre.
Det är inte helt lätt att få super ljud ur husbilen om du har en helintegrerad.
Enklare med en halv där du har dörrarna som låda
 
  • Gilla
Reaktioner: B-O

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i husbilen

Om du vill ha mer/bättre bas och har plats under passagerarsätet så ger det förmodligen bäst effekt att placera en subbas där. Med en begränsad budget skulle jag stoppa dit den istället för byte av stereon. Sen skulle jag byta dom vanliga högtalarna och sist stereon.
Stereon du har borde räcka gott till dina högtalare.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Bättre ljud i husbilen

Om du kör subbas alternativet, kolla att stereon har lågnivå utgång för subbas eller att lågnivå utgången går att switcha
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i husbilen

När jag uppgraderade ljudet för ett par år sedan så var jag inne på att byta ut allt, men gav högtalarna en chans först.

Bytte huvudenheten till en sån här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3024562

samt kompletterade under ena soffan med en sån här
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30565

Jösses vilket lyft de blev.

Merca originalhögtalare i instrumenthyllan samt de 4 övriga Visaton högtalarna fick bli kvar, ska jag lyfta ljudet mer börjar det bli dyrt med högtalarbyten.

Alltså, det stora lyftet kom med byte av huvudenheten samt subban :)
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Bättre ljud i husbilen

Hej!
Ljudet i vår bil var under all kritik, även om det var hyffsade komponenter från Pionéer.
Jag bytte högtalarna fram till lite bättre kvallitét (men samma storlek).
Därefter monterade jag en aktiv sub. Kostnaden för allting c:a 3000:-

Efter det var det bara att ställa in allting på ett bra sätt. Jag ställde in "fader kontrollen" så att högtalarna fram fick lite mer tryck.

Sub basen går på lågnivå utgången och har egna inställningar gällande frekvens, samt hur högt den ska spela, etc.

Då man spelade för högt började de små högtalarna att "dista". Detta löste jag genom att det finns ett inbyggt filter i huvudenheten. Jag ställde in det så att de små högtalarna endast spelar de högre frekvenserna.

Tillsammans låter det helt ok. I alla fall om man tänker på det minimala arbetet samt till en rinmlig peng ;)

Lycka till!

//Jocke
 
  • Gilla
Reaktioner: B-O

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Bättre ljud i husbilen

Nån som kan rekommendera en prisvärd aktiv sub som får plats tex under ett Fiat-säte?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Bättre ljud i husbilen

Hej!
Vet inte om någon av dessa passar under ett Fiat säte, men jag har köpt ganskla mycket från MDS genom åren. Jag gillar deras utbud. De har humana priser. Givetvis finns det otroligt mycket bättre utrsustning, men då är det en annan prisnivå.

//Jocke

Aktiv subwoofer - - MDS
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i husbilen

Jag har installerat denna under passagerarsätet:

Kenwood KSC-SW11 - Hitta bästa pris, recensioner och produktinfo - PriceRunner

Det viktigaste enligt mina erfarenheter:

1. Dämpa bakom högtalarna (jag har en delintegrerad, med bra "låda", dörrarna)
2. Aktiv subwoofer

Det kommer man långt med. Mycket stor skillnad på ljudet, tror att subwoofern betydde mest.
Ring och prata med en bilradio-/ljudfirma. Jag använde Ljudstudion i Växjö.
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i husbilen

Hej!
Vet inte om någon av dessa passar under ett Fiat säte, men jag har köpt ganskla mycket från MDS genom åren. Jag gillar deras utbud. De har humana priser. Givetvis finns det otroligt mycket bättre utrsustning, men då är det en annan prisnivå.

//Jocke

Aktiv subwoofer - - MDS

Den platta 180 watts subwoofern passar perfekt under förarstolen på Fiat sätet. Satte in en sån i min McLouis i vintras. Mycket fylligare och bättre ljud. Satte också in de Pioneer högtalare som är gjorda att passa i original hålen, både mellanregister och diskanter. Bara "plug-and-play. Mest skillnad gjorde dock bytet från en Clas Ohlson huvudenhet till Pioneer. Mycket nöjd
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Bättre ljud i husbilen

cerwin-vega vpas10 spelar bra och ryms utan problem under sätet.
10" bas
 
  • Gilla
Reaktioner: B-O
Toppen