• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa navigationsappen för Android?

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Jag gissar att info om detta gömmer sig i diverse trådar redan, men det är inte så lätt att hitta så jag frågar.

Jag har länge haft en gammal TomTom som har funkat bra med hyfsat uppdaterade kartor, men till nya husbilen tänkte jag satsa på en app i min Samsung GT-10 istället.

Vilka appar är bra?
Vilka bra appar är billigast att köpa och uppdatera?

Jag vill gärna kunna söka och lägga in specifika mackar, restaurangkedjor o dyl, samt vanliga POI då. Ett enkelt sätt att söka alternativa vägar är bra, samt möjlighet att kunna ta med vägavgifter, broar, tunnlar o dyl i beräkningen. Bra uppdaterade Europakartor är ett måste.

Tack på förhand! :)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag har TomTom app i iPad och är hel nöjd ...det finns också till Android
 
F

Frudden

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

TomTom har alltid varit bra. Hur mycket kostar appen när man har kört slut på sina "fria kilometer"? Hittar ingen info om det i app-butiken.

// Fredrik W
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Då när jag köpte ca2,5 år sen TomTom europe kostar ca 650kr med livstids uppdatering sen.
Om jag inte minns fel så ingår live trafik ett år den fungerar bara när du är uppkopplad

Verkar att appen som jag har finns inte längre ..
https://www.tomtom.com/sv_se/
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Om jag inte har fel så måste du vara uppkopplad med Michelins hela tiden.

Jag har SYGIC https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sygic.aura

Den hämtar man ner de länder som behövs. Är alltså offline. Sedan har HBK en bra sida med alla ställplatser/campingr som passar SYGIC
http://www.husbilsklubben.se/forums/t84415/

Jag är nöjd med den men den senaste uppdateringen har de konstiga färger.
Den finns också som truck och är TOMTOMs
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Laddade hem och testade Sygic en stund på lunchen.
Den valde lite märkliga vägar här lokalt, men annars verkar den ju helt ok.
Kostar det nåt efter de 7 testdagarna med premium?
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Pricing - Truck GPS Navigaton - Sygic | Bringing life to maps
priser
Ibland har de extra pris. Jag fick hela Europa inkl HUD och annat som följde. för någon hundralapp.

ex,
[FONT=&quot]
We have some really good news for you! Now you can add Lifetime Traffic information and more coverage to your license for a great price.

[/FONT]
[FONT=&quot]By upgrading to Premium + Traffic you will benefit from real-time information about traffic situation with automatic faster route suggestions, so you can avoid traffic jams forever. You will also gain access to accurate voice guided navigation in all countries of the world.

As our valued customer you can now get the powerful traffic service and more coverage with high-quality maps for a very special price.[/FONT]


[FONT=&quot]Upgrade to Premium + Traffic World Lifetime[/FONT][FONT=&quot]Take your Premium navigation to the next level by adding live traffic information and map coverage of the entire world: [/FONT]
· [FONT=&quot]Upgrade to Premium + Traffic World lifetime[/FONT][FONT=&quot] [FONT=&quot]for only[/FONT] [FONT=&quot]24,99 € [/FONT](save 75% from standard price 99,99 EUR).[/FONT]
[FONT=&quot]This offer is valid only until Monday, September 26th 2016. [/FONT][FONT=&quot]

Please note that the Upgrade is available only via in-app purchase in Sygic GPS Navigation for Android. This is how you can get the upgrade in 3 easy steps: [/FONT]

 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag har erfarenhet av tre olika navigationsappar för Android.

CoPilot, Sygic och IGO. Prismässigt är de ungefär jämförbara med europakartor (några hundra kr).

Sygic har snygga kartor men ett knepigt användargränssnitt. Enkel att använda om man bara skall till en viss adress men vill man göra något mer komplicerat blir det knepigt. Köranvisningarna är små och otydliga, man förväntas tydligen köra efter kartan. Vissa typer av POI kräver internetåtkomst. Största fördelen är att man kan koppla den direkt till ställplatsapparna Campercontact och ProMobil. Egna POI-listor går att ladda in.

CoPilot har mest funktionalitet och är lätt att använda. Det är lätt att editera fram en resa med flera stopp och waypoints. Man kan skräddarsy hastighetsprofiler för olika fordon som t.ex. anpassas till förutsättningarna i respektive land. POI-listor är lätta att ladda in. Köranvisningarna är tydliga och anger nästa sväng samt även därpå följande sväng. Om ingen händelse är nära Zoomar den ut så att man kan se var man befinner sig. Kartan visas normalt med körriktningen uppåt men växlar vid total utzoomning till att visa norr uppåt. Enda nackdelen är att den har lite tråkigt utseende, men det uppvägs av den bättre funktionaliteten. Koppling till Campercontact och ProMobil finns inte. Mängder av POI finns offline.

IGO har ett snyggt användargränssnitt och är nästan lika lätt att använda som CoPilot. IGO kan en del saker som CoPilot inte kan och omvänt. Man kan editera vägpreferenser för olika fordonstyper. Köranvisningarna är i klass med de hos CoPilot men Zoom-funktionen inte lika bra. Kartan visas alltid med norr uppåt. Det finns mängder med POI offline men egna POI-listor är tydligen svårt att ladda in. Koppling till Campercontact och ProMobil finns inte.

Leif Torså
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Leif Torså. Har du också märkt att Sygic har ändrat utseendet?. bleka färger och låglänt terräng är det blått. Jag har skrivit till dom men de tycker det är bra. Blå färg skall bara vara vatten.

Jag har även Garmin 3597 parallellt ocg sygig väljer större vägar än Garmin som gärna vill ta genvägar.
Enligt samtal med Garmin på Elmia fick jag beskedet STÄNG av allt med bussfiler, grusvägar m.m. Det fungerar inte. Trots detta blev det inte bättre.
Men det var en parentes från frågeställaren.

Sedan finns gratis WAZE https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waze
som har fått någorlunda bra kritik. Finns en del att läsa om denna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Glöm inte "gamla" Google Maps som fungerar bättre och bättre år för år.

Kör man en gammal Garmin bredvid är man helgarderad.

Vill man krångla till det lite så finns iGo och Michelin. Båda fungerar bra.

Jag upptäcker ofta nya funktioner i min gamla Garmin som gör den mer och mer värdefull på okänd mark. Inte så konstigt egentligen; det är ju en navigator! Lite stöd av en stor skärm med någon av ovanstående appar så är lyckan fullständig. Fel, fel, fel, nästan fullständig; Glöm aldrig papperskartan!

Jappe
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag har Tomtom Go i androidtelefonen, den är rätt bra.
Tror den kostade dryga 300:- med livstids uppdateringar.
Det kommer ca 4 om året.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Ett problem med navigatiosappar är att de plötsligt kan sluta att fungera. För att få igång dem igen krävs ominstallation och omladdning av kartdata. För att ladda hem de ca 4 GByte som erfordras krävs tillgång till bra WiFi, vilket är sällsynt när man är på resa ute i Europa.
Jag har därför en 7 tums platta med CoPilot och Sygic samt en smartphone med CoPilot och IGO. Normalt kör jag med CoPilot eftersom den uppfyller mina krav bäst.

Leif Torså
 

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag använder HERE Maps i min mobil. Det är en gratisapp där man kan ladda ner kartorna land för land för offlineanvändning. Fungerar utmärkt även när man kör i Europa.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Ett problem med navigatiosappar är att de plötsligt kan sluta att fungera. För att få igång dem igen krävs ominstallation och omladdning av kartdata. För att ladda hem de ca 4 GByte som erfordras krävs tillgång till bra WiFi, vilket är sällsynt när man är på resa ute i Europa.
Jag har därför en 7 tums platta med CoPilot och Sygic samt en smartphone med CoPilot och IGO. Normalt kör jag med CoPilot eftersom den uppfyller mina krav bäst.

Leif Torså

Samma här, nästan;

Jag har CoPilot och Sygic i mobilen (Galaxy Note4) respektive CoPilot och iGO Navigation i plattan (Galaxy Tab S2).
Jag provade länge även TomTom Go i plattan, skaplig app, men den "åt" alltför mycket batteri!

Jag har samma erfarenhet, CoPilot är helt överlägsen alla andra.
Även iGO är ganska bra, tråkigt bara med kartor från Q3 2015.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Glöm inte "gamla" Google Maps som fungerar bättre och bättre år för år.

Kör man en gammal Garmin bredvid är man helgarderad.

Vill man krångla till det lite så finns iGo och Michelin. Båda fungerar bra.

Jag upptäcker ofta nya funktioner i min gamla Garmin som gör den mer och mer värdefull på okänd mark. Inte så konstigt egentligen; det är ju en navigator! Lite stöd av en stor skärm med någon av ovanstående appar så är lyckan fullständig. Fel, fel, fel, nästan fullständig; Glöm aldrig papperskartan!

Jappe

Jag har i stort gått över till Google Maps som jag använder online med Telenor Frihet. Har ofta en gammal tom tom också. Är båda överens är det bara att köra. Är dom oense har maps oftast rätt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Samma här, nästan;

Jag har CoPilot och Sygic i mobilen (Galaxy Note4) respektive CoPilot och iGO Navigation i plattan (Galaxy Tab S2).
Jag provade länge även TomTom Go i plattan, skaplig app, men den "åt" alltför mycket batteri!

Jag har samma erfarenhet, CoPilot är helt överlägsen alla andra
Även iGO är ganska bra, tråkigt bara med kartor från Q3 2015.

Jag har mindre bra erfarenhet av CoPilot. Trots att "undvik betalvägar" är aktiverat visar den rakt igenom Göteborg på betaltid. Efter den senaste uppdateringen har jag inte ens hittat funktionen med undvikanden.
Vid körning på motorväg har den ibland helt plötsligt angett 50kmh som högsta hastighet. I övrigt är den bra men eftersom jag inte helt litar på dess funktioner så används den numera endast i "gångläge" att användas om behov skulle uppstå.
Jag har provat ett flertal appar men enligt min uppfattning kan ingen av dem mäta sig med en "riktig" modern navigator. Detta var dock inte grundfrågan så jag utvecklar den inte vidare.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag var nyligen med om ett liknande beteende från CoPilot på väg genom Göteborg. Fast tvärtom!

Kom E6 norrifrån på väg genom Göteborg.
Hade CoPilot inställd på att acceptera betalvägar.
Trots det ville den ta mej runt Göteborg, och alltså undvika Tingstadstunneln!
Märkligt, kan det vara något i kartprogrammeringen som ställer till det (?).
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Kan du ha någon "live" funktion aktiverad?
Är det "lite" kö som det ofta är vid Tingstadstunneln så är det inget dåligt alternativ att ta av Efter nordreälvbron (kungälv), över Jordfallsbron & E45 ner... ibland så vinner den vägen även över blåljusenheter som bränner E6 rakt ner mot tunneln...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag har i stort gått över till Google Maps som jag använder online ................ har maps oftast rätt.

- jag också sedan mars 2015.
Det är också perfekt när jag stannar
och väljer nytt mål mer än 20 gånger på en dag.
Sparar tid genom att få tips om trafik, köer, olyckor, etc.
och nya föreslagna sträckningen.

Perfekt!
 
Toppen