Bästa bankkort utomlands?

Tråd startad i 'Under Markisen' av essge, 8 Januari 2019.

1. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Tackar, det missade jag.

2. Fincan

Fincan HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21930
    Vi har unicaja kortet, dock måste du ha ett spanskt nie nummer. Funkar i alla länder med euro.
    Kostnad 10 e i kvartalet.
    mvh
    Fincan

3. lenmar

lenmar HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4769
  4. essge

essge HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1649
    Träsko gillar detta.
  5. Rulleriet

Rulleriet HBK Medlem

Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25505
  6. tordan

tordan HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22905
    Klarna debetkort (betalkort kopplat till ett bankkonto kan vara ett hyfsat komplement på utlandsresan.
    Avgiftsfritt (än så länge...) inga kortavgifter och inga valutapåslag, det är ju positivt.

Nackdelar är väl främst, att det inte går att använda till kontantuttag och att reseförsäkring saknas.
    Man kan samla betalningar på månadsfaktura, men då tillkommer diverse avgifter och räntepåslag vid delbetalningar. Inget att rekommendera.

Men som rent betalkort (utan avgifter utomlands) verkar det vara helt OK.

Träsko, ILoR, Emppu och 1 annan gillar detta.
  7. anterz

anterz HBK Intresserad

Kommun:
    Stockholm
    Vad tror ni om N26?
    Om man bara rör sig inom Norden och EUR länderna och det räcker med 5 ATM uttag i månaden verkar detta debetkort vettigt.
    www.n26.com

8. Lasse N

Lasse N HBK Medlem

Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2634
  9. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
  10. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Jag har använt Klarna tjänst när jag handlar på nätet sen urminnestider vilket har fungerat hur bra som helst. Verkar som att Klarna har gått ytterligare ett steg och ”kopplat upp” sig mot VISA som erbjuder avgiftsfria tjänster & valuta växlingar. Påminner starkt om f.d. COOP kortet med den skillnad att man inte behöver sätta in pengar på något konto utan pengarna dras via autogiro från det egna bankkontot. Detta ser jag som klar förbättring jämfört med COOP kortet som måste ”laddas” med pengar där man sällan viste på rak arm vad som var kredit och vad som var egna pengar!

Sen är det visst även andra betalnings finesser med Klarna kortet, men själva grunden med ett ”avgiftsfritt” kort lockar som mest. Eftersom jag redan är registrerad hos Klarna och har använt deras tjänster under flera år, det borde inte finnas några hinder med att beställa deras kort. Återkommer sedan om det visar sig att jag har missat något bland det finstilta.

Kontanter kan jag ta ut med mitt ordinarie bankkort, all annan betalning inom EU/EES (matinköp, dieseltankning, restaurangbesök, ställplats-camping avgift) kan ske med Klarna/VISA...

Senast ändrad: 27 Mars 2019
    Henricon, brogu, husbilar och 3 andra gillar detta.
  11. Göran & Carola

Göran & Carola HBK Medlem

Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4230

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.