• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AXELTRYCK

Göran & Marie

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7185
Medlemskap
2024
Axeltryck saknas på fordonsuppgifter från Transportstyrelsen.
Jag ställde frågan till dem och fick till svar att det inte finns angivet på vår bil. (Rapido 7095DF -12 svensksåld)
Uppgiften är frivillig fick jag till svar.
Min fråga blev då om man kan lasta utan hänsyn till axeltryck om jag håller mig inom totalvikt.
Svaret blev ja. (vilket låter konstigt)
Är det fler som saknar axeltryck på husbilen ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AXELTRYCK

Axeltryck saknas på fordonsuppgifter från Transportstyrelsen.
Jag ställde frågan till dem och fick till svar att det inte finns angivet på vår bil. (Rapido 7095DF -12 svensksåld)
Uppgiften är frivillig fick jag till svar.
Min fråga blev då om man kan lasta utan hänsyn till axeltryck om jag håller mig inom totalvikt.
Svaret blev ja. (vilket låter konstigt)
Är det fler som saknar axeltryck på husbilen ?

Skulle vara mycket förvånad om du inte har en stansad skylt under huven med axelvikterna.
 

Göran & Marie

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7185
Medlemskap
2024
Sv: AXELTRYCK

Tack för tipsen
Skyltar sitter under huven
En Fiatskylt Totalt 3650kg axel 1 1850kg axel 2 2000kg
En Rapidoskylt Totalt 3700kg axel 1 1850kg axel 2 2000kg
En Al-koskylt Totalt 3700kg axel 1 1850kg axel 2 2000kg
Detta gör att det finns lite spelrum med viktfördelning per axel då axlarna ihop är 3850kg
Bilen är typad 3700kg
Fullt lastad 2 personer för långsemester och fulltankad ligger vi på axel 1 framaxel 1700kg och axel 2 bakaxel 1950 kg vilket gör totalt 3650 kg
Så nu kan man känna sig på regelverkets rätta sida inför en härlig årstid
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: AXELTRYCK

Hej
Talade med en som höll på att bygga en husbil. Vid besiktningen hade han för högt framaxeltryck. Han löste det så här:
Satte rejäl kofångare gjord av en kraftig järnbalk ocg t.om en bit från karossen för att få lägre framaxel tryck. Besiktningen godkände det efter denna åtgärd ??
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: AXELTRYCK

Tack för tipsen
Skyltar sitter under huven
En Fiatskylt Totalt 3650kg axel 1 1850kg axel 2 2000kg
En Rapidoskylt Totalt 3700kg axel 1 1850kg axel 2 2000kg
En Al-koskylt Totalt 3700kg axel 1 1850kg axel 2 2000kg
Detta gör att det finns lite spelrum med viktfördelning per axel då axlarna ihop är 3850kg
Bilen är typad 3700kg
Fullt lastad 2 personer för långsemester och fulltankad ligger vi på axel 1 framaxel 1700kg och axel 2 bakaxel 1950 kg vilket gör totalt 3650 kg
Så nu kan man känna sig på regelverkets rätta sida inför en härlig årstid

Det är sluttillverkarens uppgifter som gäller, i ditt/ert fall Rapidos uppgifter. I just ert fall skiljer ju inget mellan uppgifterna på de olika skyltarna men i vårt fall skiljer det 200kg mer i tillåtet axeltryck fram mellan Fiats uppgifte roch Carthagos.

I vårt fall har vi inga problem alls med axeltrycket fram, inte ens med 4 personer i bilen (uträknat). Medan axeltrycket bak är ett dilemma varför vi har sökt efter lösningar att totalviktshöja bilen med följd att vi får ytterligare 300kg i axeltryck bak. Men vi är i händerna på tillverkaren e huruvida de vill ta fram underlagen som behövs eller ej.

Skönt för er i alla fall at ni hamnar på rätt sida lagen.
 
Toppen