• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Axeltryck Loadindex Lastvikt mm

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Jag har en HB med totalvikt 3850 kg, tjänstevikt 3110 kg lastvikt 740 kg enligt regbeviset och plåt.
Max axeltryck enligt plåt, bak 2000 kg fram 1850 kg.
Däcken har Load Index 109 = 1030 kg.


Jag vägde på Bilprovningen förra året med cyklar på ställ, gummibåt m snurra, markistält, möbler, halv tank både vatten och diesel och mig själv i bilen: Brutto 3460 Bakaxel 2050 Framaxel 1410. Bra marginal till bruttovikt, däcken klarar sig men torsk på bakaxelvikt.

Vad händer vid vägning av polis, i detta exempel åker jag på straff för högt axeltryck (2,5% över 2000 kg) = 1500 :- i böter så mycket vet jag.
Vet någon hur man beräknar övervikten för AXELTRYCK i %?

Det är samma straffskala i % av vikt, men beräkningarna måste vara olika beroende på VAD övervikten gäller.
 

Bilagor

  • Straffskala övervikt.JPG
    Straffskala övervikt.JPG
    40,2 KB · Visningar: 6

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Axeltryck Loadindex Lastvikt mm

Jag har kommit på en plan! Eftersom jag har stor marginal till bruttovikt men taskigt med axelvikt i bak kan jag montera på ca 300 kg bly så långt fram det går framför framaxeln. Då avlastar jag bakaxeln så pass mycket att jag blir reglementsenlig och tom frun kan få följa med på tur! Trafiksäkert är det också för jag följer bara alla regler och anvisningar!
 
Toppen