Per och Agnetha
FD HBK Medlem
Jag har en HB med totalvikt 3850 kg, tjänstevikt 3110 kg lastvikt 740 kg enligt regbeviset och plåt.
Max axeltryck enligt plåt, bak 2000 kg fram 1850 kg.
Däcken har Load Index 109 = 1030 kg.
Jag vägde på Bilprovningen förra året med cyklar på ställ, gummibåt m snurra, markistält, möbler, halv tank både vatten och diesel och mig själv i bilen: Brutto 3460 Bakaxel 2050 Framaxel 1410. Bra marginal till bruttovikt, däcken klarar sig men torsk på bakaxelvikt.
Vad händer vid vägning av polis, i detta exempel åker jag på straff för högt axeltryck (2,5% över 2000 kg) = 1500 :- i böter så mycket vet jag.
Vet någon hur man beräknar övervikten för AXELTRYCK i %?
Det är samma straffskala i % av vikt, men beräkningarna måste vara olika beroende på VAD övervikten gäller.
Max axeltryck enligt plåt, bak 2000 kg fram 1850 kg.
Däcken har Load Index 109 = 1030 kg.
Jag vägde på Bilprovningen förra året med cyklar på ställ, gummibåt m snurra, markistält, möbler, halv tank både vatten och diesel och mig själv i bilen: Brutto 3460 Bakaxel 2050 Framaxel 1410. Bra marginal till bruttovikt, däcken klarar sig men torsk på bakaxelvikt.
Vad händer vid vägning av polis, i detta exempel åker jag på straff för högt axeltryck (2,5% över 2000 kg) = 1500 :- i böter så mycket vet jag.
Vet någon hur man beräknar övervikten för AXELTRYCK i %?
Det är samma straffskala i % av vikt, men beräkningarna måste vara olika beroende på VAD övervikten gäller.