• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avsulfatering av batterier

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Avsulfatering av batterier

Hej. När Ni kör avsulfatering på bodelsbatterierna kopplar Ni ifrån batterierna från elblocket? Tänker på känslig elektronik.

Hälsningar Sanddammaren
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Avsulfatering av batterier

Jag har för mej att det inte skall behövas men jag har gjort det ändå.
Recondfunktionen är ju inget man aktiverar på en Ctek utan den känner själv om det behövs. Först recondar den sedan laddning & sist underhållsladdning. Om jag inte minns helt fel så sker inte reconden med någon för bilen hög skadlig spänning utan den recondar genom att pulsa med hög frekvens med för batteriet max laddspänning. Detta får sulfateringen att på något vis skaka loss från cellerna & sjunka till botten.

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Avsulfatering av batterier

Jag har för mej att det inte skall behövas men jag har gjort det ändå.
Recondfunktionen är ju inget man aktiverar på en Ctek utan den känner själv om det behövs. Först recondar den sedan laddning & sist underhållsladdning. Om jag inte minns helt fel så sker inte reconden med någon för bilen hög skadlig spänning utan den recondar genom att pulsa med hög frekvens med för batteriet max laddspänning. Detta får sulfateringen att på något vis skaka loss från cellerna & sjunka till botten.

Bennie

På Mina CTEK aktiverar man rekord manuellt och bäst är att koppla ifrån minuspolen i syfte att låta laddaren ej bli påverkad av förbrukare .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avsulfatering av batterier

Min erfaring med recond er at det fungerer dårlig med Gel batterier. Noe bedre med AGM og best med klassiske bly syre. Lader med recond er mye bedre enn gimik bokser som kobles over batteriet.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Avsulfatering av batterier

Jo sulfateringen lägger sig på botten. Bra batterier har mera plats för skräp i botten, men sulfateringen leder inte ström, det är därför batterierna får dålig kapacitet vid sulfatering
Det är blyplattorna lossnar som gör kortslutning. De blir tunnare och skörare med tiden. Gel och AGM är säkrare för detta men blir svårare att desulfatera tydligen.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen