• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning varför 15 dagar

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu testar jag avställning. Ställde av bilen igår den 12/2 sent på kvällen.
Hur räknas den dagen? När kan jag ställa på utan att tvingas betala hela skatten?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Avställning varför 15 dagar

transportstyrelsen säger:

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:

Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi tar då ut då fordonsskatt från och med den 5 januari.
Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi tar ut fordonsskatt från den 17 november.
 
F

F.d. 53670

Guest
Sv: Avställning varför 15 dagar

Hej!
Jag blir inte riktigt klok på detta...
Följande står för den bil som jag går och väntar på, när jag kollar med transportstyrelsen -
Capture.JPG
Här ser det ut som att det inte betalas tillbaka något vid avställning trots att skatten ligger på 5642:-
Kan det vara så enkelt att Transportstyrelsens system inte är uppdaterade än, eller är det jag som misstolkar?
// Claes
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Avställning varför 15 dagar

Generöst om jag uppfattat det rätt att man kan köra hela dagen men ändå ställa av.

Min fråga är vilken datum kan jag ställa på för att hamna över de magiska dygnen. Vet ej hur de räknar!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Avställning varför 15 dagar

Den posten skall visa hur mycket man får tillbaka vid avställning idag
Om bilen redan är avställd blir det noll
/Thomas
 
F

F.d. 53670

Guest
Sv: Avställning varför 15 dagar

Tack! Att jag inte tänkte så långt
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Avställning varför 15 dagar

Den bilden visar att bilen är avställd.
Titta på raden ovanför, så ser du hur mycket du ska betala om du ställer på bilen igen.


Inger o Benny
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Avställning varför 15 dagar

Nu testar jag avställning. Ställde av bilen igår den 12/2 sent på kvällen.
Hur räknas den dagen? När kan jag ställa på utan att tvingas betala hela skatten?

Hur räknas 15 dagar! Vilket datum kan jag ställa på igen?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Avställning varför 15 dagar

Om man loggar in å transportstyrelsen och kollar under skatt och avgifter så står det hur mycket man debiteras vid påställning alternativt hur mycket man får tillbaka vid avställning. Beloppet under rubriken debitering vid påställning sjunker normalt med dygnsskatten per dygn, men vid avställning är nog summan konstant de första femton dagarna för att sedan sjunka med 15*dygnsskatten i ett nafs. Skatten per dygn är nog årsskatten /360.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Avställning varför 15 dagar

Hur räknas 15 dagar! Vilket datum kan jag ställa på igen?

Du ställde av den 12 februari då är det bara att börja räkna Hela avställda dagar 13,14,15,16....27 den 28 kan du ställa på utan att betala för dom dagarna, ställer du på den 27 de så får du betala från den 13 de... Tranportstyrelsens uppgift när man kollar där tar inte hänsyn till denna två veckors regel, den kan ju inte veta om det blir någon ny ägare som ställer på den, om fordonet byter ägare så stämmer beloppet.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Avställning varför 15 dagar

Tror Ni inte risken är stor att det blir en kostnad i framtiden om vi skall hålla på att ställa av och på i tid och otid? Eller att de förlänger avställningstiden till ännu längre perioder innan återbetalning. Hälsningar Göran Hellman.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Avställning varför 15 dagar

Tycker det är bra att det enkelt går att ställa på och av.
Detta året kommer jag att ligga still på camping i Italien i drygt 3 veckor pga besök av barn o barnbarn samtidigt.
Det betyder att jag ställer av och då får en knapp tusenlapp som jag i stället kan handla glass till barnbarnen för ......

Har kollat med mitt försäkringsbolag, LF och det är OK att bo i husbilen med avställningsförsäkring aktiverad. Den kostar 1:-/ dagen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Avställning varför 15 dagar

Tror Ni inte risken är stor att det blir en kostnad i framtiden om vi skall hålla på att ställa av och på i tid och otid? Eller att de förlänger avställningstiden till ännu längre perioder innan återbetalning. Hälsningar Göran Hellman.

Eftersom allt sköts utan mänsklig inblandning tror jag inte att avgiften höjs av den anledningen. Borttagande av 50-kronan är exempel på detta.

Att fordonsskatten höjs pga politiska beslut är en annan femma.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Avställning varför 15 dagar

Tror vi skall vara ödmjukt nöjda med regler o avgifter (mot mina principer men..)

Extremvärdet är att man ställer av/på helgbilen eller ännu värre, då blir det märkbart i skattkistan.

Funkar ju enkelt med transportstyrelsens app
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Avställning varför 15 dagar

Tittade på våra skatteuppgifter hos TS och där står det:

Årsskatt, kr: 4857
Återbetalning vid avställning, kr: 998

Vad menas med "återbetalning vid avställning"? Är det max belopp som kan återbetalas? Vi har inte några större funderingar på att ställa av bilen över vintern, är mer inställda på att hålla oss rullande. Men klart, vill man stanna på ett ställe en hel månad, då kanske det kan vara värt några slantar. Frågan är bara hur många "slantar" och vad händer med bilförsäkringen om man t.ex. är utomlands? Krångligt tycker jag...
 
Toppen