• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning korttid

F

F.d. 1606

Guest
Hur gör ni?

Vår bil är en 4 tonnare. Vi har nu varit ute över helgen. Är det lönt och kan jag ställa av i dag söndag och ställa på fredag igen. Jag vet om 50 lappen, kan man göra så här? Jag tycker det skall bli mycket skickande av pengar fram och tillbaka mellan mig och bilskatten och mellan mig och försäkringsbolaget. Det blir oxå nya papper från försäkringsbolaget. Tänk om man kunde ha ett konto hos respektive där pengarna kunde sättas in och tas ifrån vid av och påställning.

Men som sagt lönar detta sig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Avställning korttid

Hur gör ni?

Vår bil är en 4 tonnare. Vi har nu varit ute över helgen. Är det lönt och kan jag ställa av i dag söndag och ställa på fredag igen. Jag vet om 50 lappen, kan man göra så här? Jag tycker det skall bli mycket skickande av pengar fram och tillbaka mellan mig och bilskatten och mellan mig och försäkringsbolaget. Det blir oxå nya papper från försäkringsbolaget. Tänk om man kunde ha ett konto hos respektive där pengarna kunde sättas in och tas ifrån vid av och påställning.

Men som sagt lönar detta sig.

Det går bra att ställa av bilen för en dag om man vill men om avställningstiden underskrider femton dagar tjänar man inget på det.
Appen Mina fordon underlättar på- och avställning.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Avställning korttid

Det går bra att ställa av bilen för en dag om man vill men om avställningstiden underskrider femton dagar tjänar man inget på det.
Appen Mina fordon underlättar på- och avställning.
Nu pratar du bara om skatten. Försäkringen skiljer ganska mycket. Tror min skiljde sig ca 4000/år alltså ca 13 kr/dag.
Sen kan man anmäla konto till försäkringsbolagen och transportstyrelsen för att det ska gå så smidigt som möjligt. Man kan även räkna ut hur mycket man ska betala istället för att betala in hela summan och ligga ute med pengar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Avställning korttid

Om man har autogiro på fösäkringen räknar de ut rätt belopp även om man ställer av och på oftare än två gånger per månad. Jag antar att även försäkringsbolagen lägger på en dold avgift.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Avställning korttid

Du kommer att tjäna 2:- på det....

4 dagar försäkring, 4x13:- = +52:-
Avgift till transportstyrelsen = -50:-
Ingen minskad skatt under tiden = 0:-
Summa: + 2:-
 
F

F.d. 1606

Guest
Sv: Avställning korttid

Har förstått att vinsten är blygsam. Men med skattelättnaden för oss pensionärer som nu utlovas och dessa 2 kronor ytterliggare per månad kan jag faktiskt få ihop 1 flaska väldigt billigt vin.

Skämt å sido som fiskhandlarn sa, förstår att det inte lönar sig under 2 veckor.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Avställning korttid

Du kommer att tjäna 2:- på det....

4 dagar försäkring, 4x13:- = +52:-
Avgift till transportstyrelsen = -50:-
Ingen minskad skatt under tiden = 0:-
Summa: + 2:-
Nu räknade du på min försäkring, vad Carina & Malte har för försäkringspremie har inte framgått, men precis som du skriver hade det lönat sig för mig. Ca 4 % i besparing.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Avställning korttid

Detta är som ett lotteri i påskas ställde jag på husbilen och ställde av den när efter påskhelgen, när jag ringde mitt försäkringsbolag för att kolla vad det kostade så fick jag beskedet att jag skulle få igen 74 kr, så den helgen gick ihop:)
 
Toppen